Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lease elbil?

Startet av Steffen Grøhn, tirsdag 08. november 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

epsilone6

Jøss, det høres helt overlegent ut!

Go-carter

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. september 2016, klokken 10:51
Sitat fra: Go-carter på fredag 30. september 2016, klokken 10:07
Jeg er akkurat i fasen for å få gjort dette nå. Jeg har 230v-3fas, og var ikke klar over at man fikk ladebokser med b-vern innebygget. Er det rimeligere, kontra å ha det inne i sikringsskapet? Har fått tilbud på 8000,- for kabel (7-8m), sikring og B-vern.

Ja, det er billigere å kjøpe ladestasjon med det integrert. De nye ladestasjonene jeg får inn i starten av november, med Type 2 uttak, vil koste hhv. 4750,- uten B-vern og 5750,- med integrert B-vern. Altså bare en tusenlapp ekstra, mens de fleste elektrikere tar 3-4000,- for slike.

Tusen takk for svar! Har fått tilbud fra elektriker med helt enormt sprik I mellom aktørene, dette bør gjøre det enda enklere å velge. :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Kvark

#17
Sitat fra: jkirkebo link=topic=29883.msg512519#msg512519
Det støtter alt fra 1-fase 6A 230V til 3-fase 32A 400V (22kW) samt Teslas 2-fase lading. Fungerer mao. på alt av strømtilførsel som er aktuelt. Dermed kan man begynne med å koble den til en 16A kurs og senere oppgradere til 32A uten å bytte ladestasjon.

Kan den reguleres ned? Vi har 400V 32A med fast type 2 her fra deg, men får nå og da besøk av en 2016 modell Leaf. (Usikker på hva den kan ta inn, men den har visst ikke noe særlig reguleringsmuligheter sånn som Model S har)
S85D

Epleskreller

Sitat fra: Kvark på søndag 09. oktober 2016, klokken 12:09
Sitat fra: jkirkebo link=topic=29883.msg512519#msg512519
Det støtter alt fra 1-fase 6A 230V til 3-fase 32A 400V (22kW) samt Teslas 2-fase lading. Fungerer mao. på alt av strømtilførsel som er aktuelt. Dermed kan man begynne med å koble den til en 16A kurs og senere oppgradere til 32A uten å bytte ladestasjon.

Kan den reguleres ned? Vi har 400V 32A med fast type 2 her fra deg, men får nå og da besøk av en 2016 modell Leaf. (Usikker på hva den kan ta inn, men den har visst ikke noe særlig reguleringsmuligheter sånn som Model S har)
Jeg har Tesla og Leaf. Derfor har jeg en ladestasjon uten fast kabel koblet til 32A 400v. Den brukes både til Leaf og Tesla, bilene kommuniserer med stasjonen og "bestiller" det de skal ha, regner med alle ladestasjoner gjør det slik.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kvark

Sitat fra: Epleskreller på søndag 09. oktober 2016, klokken 12:26
Sitat fra: Kvark på søndag 09. oktober 2016, klokken 12:09
Sitat fra: jkirkebo link=topic=29883.msg512519#msg512519
Det støtter alt fra 1-fase 6A 230V til 3-fase 32A 400V (22kW) samt Teslas 2-fase lading. Fungerer mao. på alt av strømtilførsel som er aktuelt. Dermed kan man begynne med å koble den til en 16A kurs og senere oppgradere til 32A uten å bytte ladestasjon.

Kan den reguleres ned? Vi har 400V 32A med fast type 2 her fra deg, men får nå og da besøk av en 2016 modell Leaf. (Usikker på hva den kan ta inn, men den har visst ikke noe særlig reguleringsmuligheter sånn som Model S har)
Jeg har Tesla og Leaf. Derfor har jeg en ladestasjon uten fast kabel koblet til 32A 400v. Den brukes både til Leaf og Tesla, bilene kommuniserer med stasjonen og "bestiller" det de skal ha, regner med alle ladestasjoner gjør det slik.

Aha. Da jeg kjøpte ladestasjonen nevnte jkirkebo at han hadde motstander som kunne settes inn hvis jeg ville lade andre biler. Her trengs en oppklaring. :)
S85D

petersv

Hvis du ikke snakker om å lade samtidig så er det bare å koble til Leafen. Den klager nok ikke på at den får mulighet til å trekke mer enn den trenger, den tar det den skal ha.

Parabuthus

Jeg har null peiling på dette temaet, så tilgi om jeg spør dumt. Har en boks i sikringsskapet som heter overbelastningsvern og som er merket med BHS-2 50 A. Er det dette som skal til for å installere en Tesla lader, eller er dette noe annet?
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19.

jkirkebo

Sitat fra: Kvark på søndag 09. oktober 2016, klokken 12:09
Sitat fra: jkirkebo link=topic=29883.msg512519#msg512519
Det støtter alt fra 1-fase 6A 230V til 3-fase 32A 400V (22kW) samt Teslas 2-fase lading. Fungerer mao. på alt av strømtilførsel som er aktuelt. Dermed kan man begynne med å koble den til en 16A kurs og senere oppgradere til 32A uten å bytte ladestasjon.

Kan den reguleres ned? Vi har 400V 32A med fast type 2 her fra deg, men får nå og da besøk av en 2016 modell Leaf. (Usikker på hva den kan ta inn, men den har visst ikke noe særlig reguleringsmuligheter sånn som Model S har)

For å oppklare:

Ladestasjonene kan begrenses permanent, dette gjøres der man ikke har tilgang til en 32A kurs. Brukes f.eks en 20A kurs settes det inn en motstand som begrenser pilotsignalet til 20A.

En elbil vil aldri trekke mer enn størrelsen på den interne laderen tillater. En Leaf med 3,3kW lader som lader på en 32A ladestasjon vil bare trekke 16A. Dette går helt automatisk, ikke noe en trenger å tenke på. Tilsvarende vil en Leaf med 6,6kW lader (32A lade) som lader på en 20A ladestasjon kun trekke 20A. Det er laveste begrensning av bil, ladestasjon og kabel som bestemmer maks ladestrøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvark

#23
Takk for svar. Fortsatt november? Kan du levere med 50 cm ledning og rødt stikk? :)
S85D

Postman pat

Prøver en gang til, da jeg ikke finner  tidligere svar og er overveldet.  Bygger hytte. Strømskapet skal inn denne uken. Skal lade TMX.  Har bedt om 32 A krets . dimensjonert kabel er trukket i veggene og deretter med metallrør gjennom veggen til ute.  Enkle svar utbes:

1) Får jeg eller skal jeg be om 1 eller 3 fas?
2) Hvilken ladeboks skal jeg ha? Vil ha tilgang til å lade andre elbiler enn TMX, derfor ikke TMWC.  Jkirkeboe sin eller cenika ( har sendt jkirkeboe en pm på FB)
3) Skal jeg ha type B vern i ladeboksen eller i Sikrigsskapet?
4) hva er forskjell på jordfeilbryter og type B vern?
5) Kan jeg be elektrikker om bare å lage en 32A blå industrikontakt på veggen ute og deretter senere velge en ladeboks  med  B vern som jeg  kobler inn i den blå industrikontakten ?
6) Hva heter den blå industrikontakten jeg skal ha på veggen dersom jeg deler prosessen i 2.
7) Enklere og billigere løsninger, men bra ?

Forutsett at du skal forklare dette til din bestemor (som er i live)  for at hun skal forklare elektrikeren, så please keep it simple!. Kan mye om andre Teslating, men lading og strøm er gresk for meg.

Tusen takk for all hjelp.

Vet at det er mye kunnskap derute
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

sjokomelk

Sitat fra: Postman pat på mandag 10. oktober 2016, klokken 13:44
1) Får jeg eller skal jeg be om 1 eller 3 fas?
2) Hvilken ladeboks skal jeg ha? Vil ha tilgang til å lade andre elbiler enn TMX, derfor ikke TMWC.  Jkirkeboe sin eller cenika ( har sendt jkirkeboe en pm på FB)
3) Skal jeg ha type B vern i ladeboksen eller i Sikrigsskapet?
4) hva er forskjell på jordfeilbryter og type B vern?
5) Kan jeg be elektrikker om bare å lage en 32A blå industrikontakt på veggen ute og deretter senere velge en ladeboks  med  B vern som jeg  kobler inn i den blå industrikontakten ?
6) Hva heter den blå industrikontakten jeg skal ha på veggen dersom jeg deler prosessen i 2.
1 - Får du 400V 3-fas - Be om det. Får du 230V 3-fas be om det da også.
2 - En ladeboks med Type2 kontakt og ikke fast ledning. Da kan alle koble seg til.
3 - I sikringskapet. Da kan du kjøpe en rimligere ladeboks uten jordfeilbryter.
4 - Begge er jordfeilbrytere. Type B slår også ut ved likestrømsfeil hvis det skulle snike seg strøm fra bilens batteri og inn i huset ved en feil.
5 - Mnjæi... Da må du kjøpe en semiportabel ladeboks og ikke en fastmontert. Og hvis du har 400V må det være rød 32A industrikontakt.
6 - Blå 3-pins 32A industrikontakt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

petersv

Du kan nok med trygghet sette opp en tesla ladeboks. Biler med type 2 vil kunne lade på den. 3 faset 230VIT gir kun mening om du velger denne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA