Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tester i media

Startet av NMBU-studenter, onsdag 04. januar 2017, klokken 17:56

« forrige - neste »

NMBU-studenter

Hei, elbileiere!

Vi er 4 studenter fra Universitetet på Ås (NMBU), som har fått i oppgave å lage en spørreundersøkelse som tar for seg årsaker til at elbileiere kjøpte elbil.

Vi hadde satt veldig pris på om dere, medlemmer av Elbilforum, kunne tatt dere tid til å svare på en kort spørreundersøkelse vi har laget.

Undersøkelsen er anonym og resultatene av undersøkelsen vil ikke offentlig publiseres.
For å delta i undersøkelsen, trykk på linken under: )

https://no.surveymonkey.com/r/7PSPVCV

Med vennlig hilsen
Siri, Sonja, Karl og Kristoffer 

Burger

Da har jeg tatt den, var litt forvirrende rangering på noen.

Det jeg savnet på besparelse var drivstoffkostnader. Men det kan jo være pga at det ikke er noe politikere kan avgjøre. For meg så er strøm kontra bensin en besparelse på ~45k i året.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amoss

Sitat3. Ranger hvilke rammebetingelser som var viktigst for at du kjøpte elbil?

Her har dere glemt "Fritak for merverdiavgift" som alternativ. Dette minst like viktig - om ikke viktigere - enn fritaket for engangsavgiften. Evnt. kunne de rangeres sammen som i "Fritak for engangsavgift og MVA" (som antagelig er hva dere her egentlig mente).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

i05L0

#3
Hei- godt initiativ!

Ett element som mangler i undersøkelsen er begrepet "early adopters" - dvs. personer som er aktive brukere av ny teknologi, litt uavhengig av om det - som i dette tilfellet - er miljøvennlig, om det er politisk korrekt, om det medfører fiskale fordeler osv.

Personlig kjører jeg BMW i3 fordi det er en nyskapende, morsom og teknologisk fremoverlent bil - faktisk en  perfekt bybil for Oslo i 2016. Jeg vil tro at mange Tesla-eiere mener det samme om sitt valg av bil.
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

Trekkoppbil

#4
Årsaken til at man kjøper bil, er gjerne at man vil dekke et transportbehov, men det kan være utallige andre årsaker.

NMBU-studenter

Takk for konstruktive tilbakemeldinger, og til alle dere som har svart: )

Tilbakemeldingene er absolutt noe vi vil ta med videre i evalueringsfasen av oppgaven!

Det er til nå 35 stykk som har svart på undersøkelsen. Vi setter veldig stor pris på om enda flere av dere kunne avsett litt tid å deltatt på undersøkelsen: )

MVH
Elbilgruppa på ÅS

Espen Hugaas Andersen

Dere vet at "ikke viktig" og "uten betydning" er sånn ca synonymt?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlafGTE

Brukergrensesnittet under punkt 1 er uklart og knotete. Jeg gjetter at man skal rangere viktigste årsak som nr. 1 og minst viktig som nr. 3, men er neimenn ikke sikker. Og i tillegg til å endre tallene kan man endre rekkefølgen på punktene, hva er meningen med det?

Punkt 9 kunne godt startet med 1 i stedet for 0 innbyggere. ;)

Kjønn kunne vært radioknapper med et "annet/ønsker ikke å svare"-alternativ og eventuelt en "utdyp hvis du ønsker"-tekstboks. Det ville gjort skjemaet enklere for majoriteten av deltakere.

Bortsett fra dette og "ikke viktig"/"uten betydning"-merkverdigheten som allerede har blitt nevnt, ser det jo greit nok ut, men jeg avstår fra å sende inn skjemaet da jeg åpenbart ikke er i målgruppen.

sylwester

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 15. november 2016, klokken 16:43
Dere vet at "ikke viktig" og "uten betydning" er sånn ca synonymt?

I denne så er "uten betydning" et sted mellom "litt viktig" og "viktig" :-p
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kodalse

Som i så mange andre undersøkelser mangler det hensyn til en stor gruppe elbilkjøpere.
De som kjøper brukt elbil, uten insentivene som fritak for MVA og engangsavgifter.

Hva er denne gruppens motivasjon, eller forutsetter man at alle kjøper ny bil?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

doldis1

 
Sitatuten insentivene som fritak for MVA og engangsavgifter.

Niks,fritaket er fremdeles der og vil gjenspeiles i bruktbilprisen
Jeg skal kjøpe min første elbil nå og ville ikke engang vurdert en såpass risikabel investering hvis jeg måtte
plusse 100K på prisen

Øystein16

Sitat fra: i05L0 på lørdag 12. november 2016, klokken 19:52
Hei- godt initiativ!

Ett element som mangler i undersøkelsen er begrepet "early adopters" - dvs. personer som er aktive brukere av ny teknologi, litt uavhengig av om det - som i dette tilfellet - er miljøvennlig, om det er politisk korrekt, om det medfører fiskale fordeler osv.

Personlig kjører jeg BMW i3 fordi det er en nyskapende, morsom og teknologisk fremoverlent bil - faktisk en  perfekt bybil for Oslo i 2016. Jeg vil tro at mange Tesla-eiere mener det samme om sitt valg av bil.

Dei spør om bilmerke, kjønn og alder.

i05L0

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 17. november 2016, klokken 10:31
Sitat fra: i05L0 på lørdag 12. november 2016, klokken 19:52
Hei- godt initiativ!

Ett element som mangler i undersøkelsen er begrepet "early adopters" - dvs. personer som er aktive brukere av ny teknologi, litt uavhengig av om det - som i dette tilfellet - er miljøvennlig, om det er politisk korrekt, om det medfører fiskale fordeler osv.

Dei spør om bilmerke, kjønn og alder.

Fint nok - men man godt være en "early adopter" selv om man er 90 år gammel.
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

NMBU-studenter

Hei, Elbilforum!

Vi klarte å nå målsettingen om over 70 respondenter og spørreundersøkelsen er nå derfor strengt.

Vi ønsker å takke alle som har deltatt på undersøkelsen og alle som har kommet med tilbakemeldinger her på forumet.

Mvh
Elbilgruppen på Ås

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA