Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hovedrele defekt Think 99

Startet av elektrolux, søndag 01. august 2010, klokken 17:32

« forrige - neste »

elektrolux

Se: http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=22923983

En solid pris, som kanskje kan forsvares om probleme disse bilene slet med er løst.

Holdt nesten på å kjøpe en tiulsvarende fra Holland for omtrent halve denne prisen, men turde ikke da der ligger så lite info om bilene tilgjengelig.

Har likevel mistanke om at mye av problemene skyldes luftkjølte blokker. Dette ser ut til å medføre hyppig isofeil. I tillegg kan manglende temperatursynkronisering medføre skjevheter i pakken.

Om probleme begrenser seg til dette, er det overkommelig. Noen som vet noe mer. Det er kjekke biler, og kan de holdes på veien er ingenting bedre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Clio97

Pussig...jeg merket meg akkurat to slike biler på mobile.de for en tid siden, en til ca 13.000€ med Range extender og en til ca 6.500€. De forsvant ganske fort... -gikk de kanskje til en norsk spekulant som ikke har fått med seg at Renault har trukket tilbake disse bilene fra det norske markedet da de ikke fikset klimaet her til lands... Siden de nevnte bilene selges av et firma gis det vel i det minste bruktbilgaranti...som varer akkurat til vinterslapset setter inn og faren for isofeil er mer enn overhengende ;)
Ikke for å forhåndsdømme noen altså...
1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

Lanber

Kangoo``ene fikser vinternorge fint så fort de får isolerings oppdatering.
Ikke koster det mye heller, etterhvert endel som har kompetanse på dette.

DocNakling

Berre til samanlikning:
eg betalte 15000 Euro i okt 2005 for Kangooen min, som då var gått 4700 km.
Batteribyte naudsynt etter 25000 km, men dekt av forsikringa då det vart erklært som brann
i cellene.
Byte av styringseining ved km 28000, det måtte eg dekkja sjølv.
Kostnad kr 74000 inklusiv 14000 kr for å få bilen transportert til/frå Tyskland.
Etter det har bilen gått bra, og det er slutt på isofeila etter at det vart fiksa.
Det er fullt mogleg å fylgja med temperaturen på begge batteripakkane
i utvida display, og styringseininga overvaker dette.
Enviro i Drammen har ein del kunnskap om Kangooen, men det har også andre på austlandsområdet.

Arne, Tromsø/Bergen

AntiRegreim

"""Byte av styringseining ved km 28000, det måtte eg dekkja sjølv.
Kostnad kr 74000 inklusiv 14000 kr for å få bilen transportert til/frå Tyskland."""

74/28 gir 264 øre pr kjørte km! Håper dette og lignende "horrible" reparasjonshistorier er sjeldne unntakstilfeller.

I motsatt fall spiller det null positiv rolle for økonomien til en EV at strømkostnadene er tilnærmet null sammenliknet med å fylle bensin/diesel på en ICV.

Thomas Parsli

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 06. september 2010, klokken 12:15
"""Byte av styringseining ved km 28000, det måtte eg dekkja sjølv.
Kostnad kr 74000 inklusiv 14000 kr for å få bilen transportert til/frå Tyskland."""

74/28 gir 264 øre pr kjørte km! Håper dette og lignende "horrible" reparasjonshistorier er sjeldne unntakstilfeller.

Det er vel ikke vanlig å avskrive bilen etter 28.000km bare fordi man må bytte en del (BMS)?

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 06. september 2010, klokken 12:15
I motsatt fall spiller det null positiv rolle for økonomien til en EV at strømkostnadene er tilnærmet null sammenliknet med å fylle bensin/diesel på en ICV.

Strømkostnadene på en elbil er er liten del av det totale kostnadsnivået.
(Det er også drivstoffkostnadene på en ny fossilbil med normal kjørelengde)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

AntiRegreim

"""Det er vel ikke vanlig å avskrive bilen etter 28.000km bare fordi man må bytte en del (BMS)?"""

Ble heller ikke nevnt med ett ord! Derimot ble en del som måtte  byttes ut, avskrevet på de km'ene den varte.
 
Det er/bør være vanlig å fordele skifteutgiftene på antallet km en del har vart. Typiske eksempler:
- Regreima på en kjent fossilbil skal skiftes hver 90.000km til kostnad 9.000 kroner. Da får vi en km-utgift på 10 øre som ville ha vært null med regkjede (varer normalt bilens levetid).
- Batteripakka på en elbil må erstattes av en ny etter 150K km og koster 75K kr. Da får vi en km-utgift på 50 øre.
- Dekkene er utslitt etter X km. Nye koster Y kr. I øre pr km blir det 100Y/X i dekkutgifter.

I min erfaringsverden er enhver større reparasjon etter både 28, 56 og 112 K km et resultat av enten overdreven "sportslig kjøring", forsømt vedlikehold eller av en bilmodell som ikke holder kravene til driftssikkerhet og pålitelighet.  Er skylden  bilmodellens, blir resultatet ofte at bilmerket har tapt et større eller mindre antall kunder avhengig av hvor stor bekjentskapskrets den uheldige bileieren har.

----------------------------------------------------------------------------------------
"""Strømkostnadene på en elbil er er liten del av det totale kostnadsnivået.
(Det er også drivstoffkostnadene på en ny fossilbil med normal kjørelengde)"""

ENIG:
Det økonomiske forholdet elbil/fossilbil fremstilles gjerne slik:
1. Kostnader til strøm + til batteripakkeskifter = lik eller noe høyere enn kostnadene til bensin/diesel
2. Service og vedlikehold elbil = enklere og billigere enn for fossilbil
3. Avskriving og rentetap invistert kjøpesum elbil = høyere enn for fossilbil av samme type/størrelse
4. Politisk vedtatte økonomiske og ikke-økonomiske fordeler for elbiler

Om totalen bli pluss eller minus for elbilen mangler vi  stort nok erfaringsmateriale til å kunne si noe sikkert om. Den vil også falle forskjellig ut avhengig av prisutvikling og tempoet i øket prosentandel elbiler. Det som gjør meg tvilende, er de mange historiene om relativt dyre og hyppige reparasjoner som tilsynelatende skaper tvil om pkt 2 ovenfor.

Er bortskjemt med at bilene mine vanligvis går både 200 og 300K km uten andre km- utgifter (Er store nok de!) enn  diesel, nye dekk og periodeservice. Kommer aldri til å skifte til en biltype med betydelige rep.utgifter allerede før 100K.



Thomas Parsli

Nå er det vel du som skriver "74/28 gir 264 øre pr kjørte km!"?

Det høres forøvrig ut som om du ikke har vurdert elbil, men bare er her for å trolle...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

AntiRegreim

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. september 2010, klokken 16:30
Nå er det vel du som skriver "74/28 gir 264 øre pr kjørte km!"?

JA, en ny styringsenhet til den som rauk etter 28 tusen km kostet 74 tusen kr.  For andre og forhåpentligvis siste gang: Denne kostnaden har null og nix med avskriving av bilens kjøpesum å gjøre - OPPFATTET???

Total avskriving av kjøpesum beregnet pr km  kan du først regne nøyaktig ut den dagen du har solgt/skrotet den. Og da etter formelen:
Kjøpesum ny-salgssum brukt/totalt kjørte km

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Å måtte reparere en ny bil med 28K på km-telleren for 74 lapper må vi uten videre kunne karakterisere som uakseptabelt eller som en giga "mandagsbil".
ENIG eller UENIG???


elektrolux

#10
Sitat fra: AntiRegreim på tirsdag 07. september 2010, klokken 23:05
Å måtte reparere en ny bil med 28K på km-telleren for 74 lapper må vi uten videre kunne karakterisere som uakseptabelt eller som en giga "mandagsbil".
ENIG eller UENIG???

Helt enig. Problemet ligger i at "alle" tror at en må bytte hele styreenheten bare fordi en del oppi den ryker.

Det blir som å bytte ut hele motoren på en fossilbil om toppakningen røk.

Vanligvis kan slike styreenheter repareres for 1/35 av denne prisen, hadde bare rette folka gjort jobben, og ikke bildelbyttegjengen på fossilbilverkstedene.

I tillegg kommer en forunderlig måte å beregne priser på i Norge. En slik styreenhet kan umulig være verd 74000 NOK. Du kan f.eks kjøpe 5 komplette biler i India for den prisen.

Skal bytte hjullager bak på Berlingoen, og Norsk pris hos forhandler bare på lageret var 1700 NOK. Hos uavhengig delekjede ble prisen 1574 NOK. Jeg valgte derfor å betale 250 NOK hos GFS i England. Med dyr frakt og moms, og behandlingsgebyr for å få lov å betale moms blir dette likevel under halve prisen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lanber

Du har ikke innsikt i den saken med bytte av CEVE til 74k Elektrolux.
Det var ikke mulig å få liv i den hverken av Renault eller folk med inngående kjennskap til Kangoo.


AntiRegreim

#12
Sitat fra: Lanber på søndag 10. oktober 2010, klokken 21:31
Du har ikke innsikt i den saken med bytte av CEVE til 74k Elektrolux.
Det var ikke mulig å få liv i den hverken av Renault eller folk med inngående kjennskap til Kangoo.
Har ikke peiling på denne saken. Men rent generelt er det ikke tvil om at overgangen fra tidligere å reparere/bytte ut enkeltdeler til nå å bytte ut hele komponenter er gått for langt. Enkeltdelene fins ikke engang som reservedeler!

Tilsynelatende uløselige feil løses i dag av eldre erfarne mekanikere som har bevart kunnskapene de nye unge aldri har lært.
En utmerket påvisning av dette finner du i det ukentlige TV-programmet "automobil" på VOX hvor autodoktorene  Hans-Jürgen Faul und Holger Parsch løser problemer som en rekke verksteder har gitt opp.

Programmene kan du se i opptak på http://www.voxnow.de/auto-mobil.php

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA