Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med Tesla S 70 og 70D ?

Startet av TM, søndag 20. november 2016, klokken 18:26

« forrige - neste »

TM

Jeg så en video hvor det var vist ladeinnstillinger for Bolt. Mener at det var en innstilling for å lade umiddelbart til 40 %. Med så stort batteri så vil det for daglig bruk være tilstrekkelig for de fleste å lade til 40 %. Vet ikke om 40 % er en fast verdi eller om det kan defineres i innstillinger.

Tanken er sikkert at man skal fullade batteriet om natten når strømmen er billigst og ikke primært for å skåne batteriet.

Hvis man daglig bare trenger 20 % av batteriet, så kan man enten lade daglig fra 80-100 %, eller lade bare en gang i uken. Jeg kan ikke tenke meg at det er optimalt på sikt å holde batteriet permanent mellom 80 og 100 %. Fasiten på det får vi vel ikke før om 8-10 år  ;), men det blir interessant å se om produsenten gir noen anbefalinger.

Ipadjove

Kanskje det også er for å raskt få litt strøm på batteriet, samtidig som en ønsker å fylle opp siste delen rett før en skal ut å kjøre, da batteriet da er varmt?

sylwester

#2
Tror det er for å få ladet fra lavt til middels lav som enkelte biler har.

F.eks. e-golf/e-up har vel 30% som standard så hvis det er timerlading på så lades det til 30% med en gang hvis den er lavere. Det behøver ikke være 30% så det kan egentlig stilles opp (eller ned).

Det ville være interessant å kunne sette % det skal lades til slik som på Tesla uavhengig av den settingen i såfall.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA