Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av TMS 85

Startet av Bondeknøl, onsdag 23. august 2017, klokken 18:46

« forrige - neste »

tomrh

Søkte det opp på dekkonline: det har rulle B, våt C og 70 dB støy. Krysssjekket hos gigadekk og tirendo, alle har denne merkingen. Personlig synes jeg det er svakt å levere OE dekk med våt C, burde ikke vært lov..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

downlow

@tomrh  Takk for svar. Dette var jo ikke bra i det hele tatt. Utrolig at Nissan leverer meg ny bil med så dårlige dekk  :( Syntes forbruket har vært litt høyt etter jeg satt på sommer dekkene.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

nr1rayner

Ser tanken om luftssøyla tomrh  ;) Men det er jo den "lille" antagelsen der at veggene bærer like mye. Har jobbet med omlegg av dekk for en tid tilbake, tenkte vel aldri på hvorfor den gang, men husker godt at sideveggene "deformerte" kraftig bare av dekkets egen vekt, mens andre kunne man sette seg på uten at det ble like deformert. Generelt var de stivere jo bredere og lavere profil. 
Får fortsatt ikke dette til å stemme, så forskjellen ligger vel i stivere skulder, slik at kontaktflaten IKKE blir lik.
Et bredere dekk må "flytte" vekten fra senter lenger ut til siden, så hele dekket i seg selv må vel bli stivere jo bredere det er.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Ja svaret ligger nok der. Lavprofildekk har ekstra forsterkede sidekanter som du sier, og de bærer nok en vesentlig andel av vekta. Det tror jeg er årsaken til at XL-varianter av dekk gjerne er klassifisert med en bedre rullemotstandskarakter siden dekket er stivere konstruert, noe som da tilsvarer høyere lufttrykk i et vanlig dekk, og det ruller lettere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Skulle stemme det ja tomrh  ;)
Med "større" hjul, typisk at man gikk fra f.eks. 185/65-15 på en BMW, til 225/40-17 eller hva nå som blir riktig dimensjon.. Var at lufttrykket måtte økes.
Det har vel med at vekten fordeles over så stor flate, men vekten holdes kun opp med skuldrene hvis det ikke er lufttrykk i dekket. Det blir lengre vei å gå for vekten fra senter av mønsteret til en av skuldrene.

Hvordan dette overføres til lavere/høyere rullemotstand er jeg jammen usikker på.

Så,vi kan vel være enig om at kontaktflaten KAN være lik, men den kan også økes nevneverdig med stivere/mykere skuldre og/eller økt lufttrykk. Og type mønster.

Skulle vel tro at minst mulig kontaktflate gir lavere rullemotstand, men det går jo på bekostning av grepet.
Stive skuldre burde vel også være gunstig for rullemotstand, men ugunstig for komfort.
Så det blir vel litt smak og behag...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 07. juli 2017, klokken 11:13
Skulle vel tro at minst mulig kontaktflate gir lavere rullemotstand,
Nei, det er ikke helt riktig, selve kontaktflata påvirker rullemotstanden bare i liten grad. Hele 85-90% av rullemotstanden skyldes hysterese, altså friksjon pga. deformasjon av dekket under rulling.

Men det er en viss sammenheng, for det er større deformasjon av smale og små dekk siden en større andel av dekket nødvendigvis må være i kontakt med bakken ved samme last og trykk. Et bredt dekk med stor rulleomkrets har liten grad av hysterese og kan derfor godt ha stor kontaktflate kombinert med lav rullemotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Så, for å oppsummere,  knallstivt og smalt er best for rullemotstand. Skal gå til innkjøp av 4 stk trikkehjul  :laugh:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Haha! Jernbanen har ihvertfall gjort noe riktig.  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#23
Har lest noen artikler om dekk og luftmotstand i det siste, det er visst gunstig å ha så mange dype langsgående spor som mulig, gir litt lavere luftmotstand.

Se vedlagt dok og også google books: https://books.google.no/books?id=sNqoBAAAQBAJ&lpg=PA175&dq=wind%20tunnel%20testing%20car%20tires&hl=no&pg=PA178#v=onepage&q&f=false
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA