Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 22:03

« forrige - neste »

stefse

Se der ja, da trenger du bare showe meg 500 000 til av samme sort, samt dokumentere kvaliteten på noe som ser ut som kinavare.
Problemet med rask elbil utbredelse er tilgang på stort volum av batterier med god kvalitet til fornuftig pris. Helst skal de vel være miljøvennlig produsert også ;)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

tomrh

Fant et foredrag som forteller litt om hva Kreisel driver med.

7:11
4,1 kg/kWh og 1,95 dm3/kWh
Produksjonstid på bare 15 sek pr kWh

9:26
Produksjonslinje på 600.000 kWh/år

11:19
54 kWh batteri til e-Golf, 330 kg, 9 kg lettere enn originalt batteri

12:18 Panamera EV prosjekt

13:55 Yeti EV prosjekt

14:35 Caddy EV prototype

15:25 3,5t Transporter EV prototype

16:20 Range extender 20 kWh

(Mellom her: swapping av batteri, elektrisk go-cart, fly..)

18:31 "Hus"-batteri 28 kWh a la Tesla powerwall, tilgjengelig neste år


Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beckern

Det er spennende at produsenter som Kreisel ser for seg å lage batterier til eldre modeller men som flere har påpekt: Vil det selge? Hvor mange som her sier at de vil vurdere er faktisk villig til å betale 60-70 000 for nytt batteri.
Pr. nå mistenker jeg at batteriene er alt for gode på bilene våre og det er en av grunnene til at det ikke er aktuelt. Restverdien blir for høy. Om 4-8 år derimot vil prisene på batterier muligens ha falt, bilene er utenfor garanti og begynner for alvor å merke batteri-degradering. Da kan 50kWh batterier være lett tilgjengelig fra flere produsenter.

Robert Sund

Jeg ser at de har BREX også som produkt. Der man kan beholde nåværende pakke og bruke nye batterier i tillegg. BREX som Battery Range EXtender. Det kan jo være ett alternativ både for nye og for eldre biler, men stjeler noe bagasjeplass.

De tilbyr også V2G/nødstrøm som en naturlig del av porteføljen. For hyttefolk,  i byggeperioder, for båtstell, og mange andre ting, kan det være bekvemt. Jeg gjetter at dette blir vanligere.

Orbit

#19
Det var jo ikke så mye teknisk i det foredraget, men et par drypp plukket jeg opp:

  • De har en egenutviklet sveiseteknologi for å sette sammen pakker av 18650-celler
  • Batteriet har flytende kjølemedium som strømmer i hulrommene mellom 18650-cellene, i direkte kontakt med hver enkelt celle
Kreisel hevder at vanlig sveising er en stor bidragsyter til forskjeller mellom battericellene. Batteripakkens ytelse og levetid er avhengig av den dårligste cellen. [Den dårligste cellen vil også få mest slitasje]. En homogen batteripakke gjør at de kan hurtiglade laskere, og opp til 95% SoC; mens andre må bruke de siste 20% på å rebalansere celler. Jeg vil anta at Kreisel også selekterer celler før de bygger pakker, for å starte likest mulig. De dårligste kan brukes i veggbatteriene deres.

På samme måte gir kjøleløsningen likest temperaturforhold for alle cellene, med små forskjeller mellom celler i sentrum og ytterkant av pakken. Kombinasjonen av direkte kjøling og små battericeller gjør at de likevel kan lage batteripakker med optimale forhold; som likevel kan passe inn i de "tilfeldige" hulrom som blir ledige når de tar bort ICE-systemet på en vanlig bil.

I alt viser dette at det er viktig med teknologien rundt battercellene, og ikke bare selve kjemien. Kreisel benytter standardceller, men klarer å hente ut mer av potensialet når de settes sammen i pakker ved å få alle til å gå i takt elektrisk/kjemisk/termisk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

stefse

Ja ja, det er jo fint dette her. Men igjen altså, det er noe med å ha produktet klart til salg i det kvantumet som etterspørres til riktig pris.
Husk også at Kreisel må kjøpe 18650 cellene et sted.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Orbit

Sitat fra: stefse på søndag 02. oktober 2016, klokken 12:50
Ja ja, det er jo fint dette her. Men igjen altså, det er noe med å ha produktet klart til salg i det kvantumet som etterspørres til riktig pris.
Husk også at Kreisel må kjøpe 18650 cellene et sted.
Det er heldigvis ikke svart magi Kreisel driver med. La oss håpe at andre kan lisensere teknologien, evt komme med egne løsninger som utnytter det samme potensialet som ligger i standardcellene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen Hugaas Andersen



Jeg lagde en liten figur som viser Kreisels fabrikk i forhold til Teslas Gigafactory. (Sånn ca.) :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA