Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannhull i Nittedal

Startet av hkaspenberg, onsdag 27. juni 2007, klokken 22:28

« forrige - neste »

hkaspenberg

Har kun hatt P106E ("Dorsken") et par uker og 5 oppladinger (kjørelengde fra 76-86km per lading) og har lagt merke til at energimeterer ikke er helt i synk. Etter opplading er det godt forbi 100% og forblir der faktisk de første 15km f.eks. hjemmefra Holtet til jobben på Lysaker der meteret viser 98-99%. I andre enden slår ladelampa inn ved 15%, "sneglelampa" like etter.

Er dette normalt? Vil dette utjevnes av seg selv etterhvert? Er det noe det går an å gjøre noe med?

Mvh. Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Griffel

Dette er helt normalt. Jeg regner "full tank" ca 110% "tom tank" er litt under 0 ca.  -5%. Vær klar over at dette kan variere litt, særlig når det er kalt om vinteren kan "tom" kanskje være på +10%. Bruk litt tid og gjør deg fortrolig med energimeteret. Det er forbausende stabilt, og du lærer snart å ta det med ro når det viser litt mer enn det du trenger for å komme dit du skal.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

På min 106 varierer dette en del med årstidene:)

I høst fikk jeg ladelampe ved 20% og reduksjonslampe ved 5%,
nå kommer ladelampen først ved 5-10% og reduksjonslampen ved -5% eller så.

Rekkevidden er det samme, så jeg tror algoritmen på BMSen er litt flaky...

(At dette er så komplisert skjønner jeg ikke, men så er jeg heller ikke fransk;)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Ok - jeg tar det med ro...  ;D Er bare vant til at energimeter på Kewet ombygget til NiCad har vært en smule tombola! Ville bare være sikker på at dette er normalt.

;-)) Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA