Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ønsker om forandringer

Startet av Are, mandag 14. november 2016, klokken 20:57

« forrige - neste »

Are

Av en eller annen grunn er det ikke alltid b-modus (høy regenerering) fungerer på min leaf (2015-modell). Det kommer og går. Merker ingen forskjell når jeg skifter mellom d og b. Uavhengig av fart.
Noen som har vært borti det?
Kva kan gjerast?

nr1rayner

Tappe batteriet så du har plass til regenerert strøm sikkert..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sjossang

Hos meg så fungerer regen best når jeg har mindre enn 93-94% strøm igjen - noe som jo er helt logisk! Ikke vits i å lade et batteri som er fullt.

Likte godt sammenligningen med å helle øl i et glass - du kan helle på mye fra tomt glass til nesten fullt, men for å få helt fullt, må man helle sakte på slutten :)
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Pascal Stavanger

B og D fungerer kun når ikke fullladet, nesten spooky ved 100%, da triller han av seg selv, mange lære etterhvert siden ingen informerer om dette ved salg.
I hastighet over 60 er det ingen merkbart forskjell ved kjøring, kun ved slipp av gassen må det være mer reg med B, men desto høyere fart, desto mindre følbart differanse.


2016 Leaf30kw
2015 i-miev

bob-bob

Hvis det ikke er doble ringer tilgjengelig på venstre side av skalaen så kan man ikke regenere . ( typisk når batteriet er fullt...) Når man kommer litt ned på batteri prosent , vil man se at flere og flere ringer på venstre side av skalaen blir "doble" og er således tilgjengelig for kraftigere og kraftigere regenerering ( flere grønne prikker kan tennes samtidig.) Typisk når man er kommet ned på ca 85 % eller lavere , så vil  alle regenerering prikker være tilgjengelige for bruk.  NB ! Hvis det er svært kaldt ute og batteriene ikke er varme , så vil mindre regenerering være mulig. ( gjelder også hvis det er svært varmt.) .Dette er selvsagt for å beskytte batteriet.

sjossang

Haha - jeg har kjørt over 82"km i Leaf, og aldri lagt merke til disse doble ringene til venstre! Sjekk bildet så forstår du!


Tesla Model S 75D, (sept. '17)

bob-bob

Sitat fra: sjossang på onsdag 28. september 2016, klokken 15:29
Haha - jeg har kjørt over 82"km i Leaf, og aldri lagt merke til disse doble ringene til venstre! Sjekk bildet så forstår du!


Som en liten ting til - så vil også doble ringer ytterst til høyre forsvinne når du nærmer deg VLBW (Very low battery warning ) - du vil altså ikke få "lov" til å gi full gass lengre.... da effekt-"ringene" vil bli deaktivert. 8)

nr1rayner

Jeg har kjørt drøye 24' km med min nå og har visst det en stund.
Men, jeg kjørte sikkert minst 10' før jeg sånn ca ved en tilfeldighet leste det i forumet, eller så en youtube-video om det.
Så ingen grunn til å skamme seg for det sjossang  ;)
Vet ikke av det før man ser etter det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Are


kavorland

På min 24kwh kjem den siste ytter-ringen, når 92% er passert.
Så dei frå 100-98, ingen regen, fyrste kom på 98, så 96, 94 og 92%....
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

nr1rayner

Sitat fra: kavorland på onsdag 28. september 2016, klokken 19:47
På min 24kwh kjem den siste ytter-ringen, når 92% er passert.
Så dei frå 100-98, ingen regen, fyrste kom på 98, så 96, 94 og 92%....
Har ikke bitt meg merke i det, men stemmer sikkert, sånn i utgangspunktet.
Men når vi ser vinteren komme blir det nok litt endring.
Kjører du ned en lang bakke med mye regen gjelder det heller ikke, du mister ringer etterhvert. Husker jeg startet med 91% og skulle prøve å gå i pluss på et strekk på ca 2-3mil. Da forsvant regen nesten helt i de bratteste bakkene, og gikk vel aldri over 92-93%.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Jeg har i sommer hurtigladet et par ganger tett opp til 100% på en 30kw. Det jeg har merket da er at jeg har full regenerering på nærmere ca97-98% batterikapasitet. Er det den litt høye temperaturen på batteriet som gjør det?

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

bob-bob

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 28. september 2016, klokken 23:18
Jeg har i sommer hurtigladet et par ganger tett opp til 100% på en 30kw. Det jeg har merket da er at jeg har full regenerering på nærmere ca97-98% batterikapasitet. Er det den litt høye temperaturen på batteriet som gjør det?
Som Leafnor over nevner , det er sannsynlig. Men jeg vil få legge til at det nok ikke hadde vart lenge i en bratt nedoverbakke. Man ser blant annet at selv ved lavere batteriprosent vil regenereringseffekt skrues ned etter kort tid ettersom batteriet lades hardt ved full effekt ( alle ringer er "på" til å begynne med og etpar av de ytterste blir skrudd etter kort tid)
30kWh batteriet tåler mye hardere lading ved både høye og sannsynligvis lave temperaturer ( det siste vet jeg jo ikke helt ennå) enn 24kWh batteriet. Det er annen kjemi i batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA