Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeproblemer

Startet av Pmax71, torsdag 22. september 2016, klokken 18:22

« forrige - neste »

Pmax71

Sitat fra: Olee på tirsdag 23. august 2016, klokken 11:11
Dette bør vel egentlig Nissan vite, gjennom informasjonen de henter via Carwings? Om du faktisk var nede på 8 streker før 100'km vil Nissan selvfølgelig ikke ut med den infoen...  ::)

Du har nok rett, bilen ble stående flere dager (4) på verksted for analyse, avlesning av data, innsending av data til Nissan osv. Etter dette skulle jeg få en tilbakemelding uken etter om hvilken tilstand batteriet var i og hva som skulle skje. De innrømmet at det var "noe rart" men var veldig unnvikende og ga ikke noe konkrete svar. Jeg hørte ingenting fra dem, og måtte selv ringe og skrive mail etter 7-8 uker for å få et svar. Så er nok ikke ferdig med denne saken enda.

Pmax71

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 01. august 2016, klokken 23:45
Sitat fra: VWspirit på søndag 31. juli 2016, klokken 18:56

Batteriet passer i eldre bil men selv med omprogrammering av BMS er det meget trolig at du vil ha en bil som ikke fungerer optimalt (må restartes og mister gjenstående kapasitet på gessometret).
Det tyder på at folk har blanda erfaring. Sjølv har jeg hatt 2 stk 2012-modeller med nytt batteri og retrofit kit fra Nissan-verksted, og de har jeg hatt god erfaring med.
Den ene fikk nytt batteri i februar. De første syklusene gikk til ca 21,8kwt. Deretter målte jeg ikke mer, siden det er så sjeldent jeg får Leaf Spy til å connecte. Rett før jeg solgte bilen i sommer, var gjettometeret på nærmere 200km, og over 200km i eco-mode.
Oppdatering: Bilen var kjørt fra askerområdet til Fornebu om morgenen, før opplading.

Hvor kjøpte du batterier fra? Og hvor mye betalte du?

Pmax71

Jeg vil rette en stor takk til alle innspill og hjelp i tråden min vedr mitt dårlige batteri. Vil da også gi litt info om min sak til slutt, mulig andre kan ha nytte av det evt. Jeg skaffet Leafspy og har brukt det en god stund nå, meget billig og bra hjelpemiddel. Gratisversjonen har fungert veldig bra for meg og gitt den info jeg trenger. Etter mye frem og tilbake er batteriet mitt ikke innenfor garanti. Jeg har gravd litt i kvitteringer osv og sjekket status etter service. Da bilen var gått 97 000 hadde jeg mistet 1 bar/strek. Hva som skjer etter det vet jeg ikke, men fra 97 000 og til 125 000 har jeg mistet 3 bar/streker til... Totalt 4. Jeg har forhørt meg her inne, hos flere forhandlere, spesielt Birger N haug i Oslo som har solgt MANGE Leaf, og ingen har opplevd at noen har mistet 4 barer/streker. Føler jeg er den eneste. Noen Leaf fra California har hatt problemer pga varme, men "ingen" har mistet 4 har jeg jeg blitt fortalt.Forhandler i Moss sa også at det var noe rart med en gang da de så på bilen. Jeg føler at ingen har helt kontroll og svar på dette med batterier på Leaf. Jeg har måttet purre opp flere ganger for å få et svar og en endelig pris osv. Uansett kommer jeg ingen vei. Etter mye sure mailer og oppfølging fra meg, har de nå kommet opp med svar. Bytte av batteri kommer på 85 000,- inkl arbeid. Jeg ønsket også å bli kvitt bilen og lurte på hva de ville ta den inn for i kjøp og innbytte. Jeg ble tilbudt 30 000,-. Eller 40 000,- i innbytte.
Min forhandler har vært i kontakt med forhandler i Oslo og der kunne jeg få et brukt batteri for 45-55 000,-. Noe som var gammelt nytt for meg da jeg hadde snakket med de for en mnd siden. Men skal jeg bruke opp til 55 000 på brukt batteri liksom... er ikke så sikker på det. Jeg føler jeg ikke har utsatt bilen eller gjort noe som tilsier at jeg skal ha hatt en unaturlig slitasje på batteriet. Bor i Moss, jobber i Oslo så pendler den veien hver dag. Men regner med at bilen skal tåle de ca 5,5 mil hver dag i en fart mellom 85 og 120 km i timen. Det eneste jeg føler/kan tenke meg at jeg har gjort "feil" er at jeg har hele tiden kjørt på ECO modus, dette føler jeg har gjort at bilen er "tregere" og kanskje har slitt mere på batteriene...jeg vet ikke. Jeg føler også at jeg har ladet langt mer enn hva jeg har hatt behov for. Jeg har lenge reagert på at nå bilen sier "10 til 20" km igjen og nesten tom, og jeg lader, så sier hurtigladeren at jeg har 30 til 35 % igjen...Men jeg har stolt på instrumetet i bilen, etter å ha brukt Leafspy i 1 mnd, så viser det seg at det er hurtigladeren som har rett. Hurtiglader og Leafspy stemmer meget godt overens. Mulig dette er "riktig" fra Nissan sin side, men utrolig dumt at man da lader mye mer enn hva man har behov for. Da jeg prøvekjørte Leaf før salg, kjørte jeg Moss Oslo og tilbake til Moss uten å lade.Det har jeg aldri kunnet gjøre med min bil.

jkirkebo

Sitat fra: Pmax71 på torsdag 22. september 2016, klokken 19:52
Jeg vil rette en stor takk til alle innspill og hjelp i tråden min vedr mitt dårlige batteri. Vil da også gi litt info om min sak til slutt, mulig andre kan ha nytte av det evt. Jeg skaffet Leafspy og har brukt det en god stund nå, meget billig og bra hjelpemiddel. Gratisversjonen har fungert veldig bra for meg og gitt den info jeg trenger. Etter mye frem og tilbake er batteriet mitt ikke innenfor garanti. Jeg har gravd litt i kvitteringer osv og sjekket status etter service. Da bilen var gått 97 000 hadde jeg mistet 1 bar/strek. Hva som skjer etter det vet jeg ikke, men fra 97 000 og til 125 000 har jeg mistet 3 bar/streker til... Totalt 4. Jeg har forhørt meg her inne, hos flere forhandlere, spesielt Birger N haug i Oslo som har solgt MANGE Leaf, og ingen har opplevd at noen har mistet 4 barer/streker. Føler jeg er den eneste. Noen Leaf fra California har hatt problemer pga varme, men "ingen" har mistet 4 har jeg jeg blitt fortalt.Forhandler i Moss sa også at det var noe rart med en gang da de så på bilen. Jeg føler at ingen har helt kontroll og svar på dette med batterier på Leaf. Jeg har måttet purre opp flere ganger for å få et svar og en endelig pris osv. Uansett kommer jeg ingen vei. Etter mye sure mailer og oppfølging fra meg, har de nå kommet opp med svar. Bytte av batteri kommer på 85 000,- inkl arbeid. Jeg ønsket også å bli kvitt bilen og lurte på hva de ville ta den inn for i kjøp og innbytte. Jeg ble tilbudt 30 000,-. Eller 40 000,- i innbytte.
Min forhandler har vært i kontakt med forhandler i Oslo og der kunne jeg få et brukt batteri for 45-55 000,-. Noe som var gammelt nytt for meg da jeg hadde snakket med de for en mnd siden. Men skal jeg bruke opp til 55 000 på brukt batteri liksom... er ikke så sikker på det. Jeg føler jeg ikke har utsatt bilen eller gjort noe som tilsier at jeg skal ha hatt en unaturlig slitasje på batteriet. Bor i Moss, jobber i Oslo så pendler den veien hver dag. Men regner med at bilen skal tåle de ca 5,5 mil hver dag i en fart mellom 85 og 120 km i timen. Det eneste jeg føler/kan tenke meg at jeg har gjort "feil" er at jeg har hele tiden kjørt på ECO modus, dette føler jeg har gjort at bilen er "tregere" og kanskje har slitt mere på batteriene...jeg vet ikke. Jeg føler også at jeg har ladet langt mer enn hva jeg har hatt behov for. Jeg har lenge reagert på at nå bilen sier "10 til 20" km igjen og nesten tom, og jeg lader, så sier hurtigladeren at jeg har 30 til 35 % igjen...Men jeg har stolt på instrumetet i bilen, etter å ha brukt Leafspy i 1 mnd, så viser det seg at det er hurtigladeren som har rett. Hurtiglader og Leafspy stemmer meget godt overens. Mulig dette er "riktig" fra Nissan sin side, men utrolig dumt at man da lader mye mer enn hva man har behov for. Da jeg prøvekjørte Leaf før salg, kjørte jeg Moss Oslo og tilbake til Moss uten å lade.Det har jeg aldri kunnet gjøre med min bil.

Uavhengig av hva som skjer med garanti osv. så får man gode, 1-2 år gamle batteripakker hos bilopphuggerne for 20-25.000 kroner. Det kræsjes en del Leafer i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


leafnor

Det med 1-2 år gamle batterier, mener å lest det finnes "kit" for å kunne på Gen2 batteri inn i Gen1 bil. Stemmer det, og i såfall, hvor skaffes slike "kit"?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sylwester

Sitat fra: leafnor på lørdag 24. september 2016, klokken 17:31
Det med 1-2 år gamle batterier, mener å lest det finnes "kit" for å kunne på Gen2 batteri inn i Gen1 bil. Stemmer det, og i såfall, hvor skaffes slike "kit"?

Det nå da komme fra offisielle hold da batteribytteprogrammet i USA krever at det benyttes siste batteriteknologi, men at du må betale litt mer for kit-delen. Jeg tror kittet kun virker på 24kWh-batterier så 30kWh-formfaktoren passer ikke i gen1 enn så lenge.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA