Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av bil hjemme - hva trenger jeg?

Startet av E_S, lørdag 01. oktober 2016, klokken 17:55

« forrige - neste »

E_S

Før el-politiet kommer og snakker om hva man har lov til og ikke ha lov til - dette er et spørsmål stilt fordi jeg vil vite hva som er mulig å få til lovlig uten kjempeoperasjoner, ikke fordi jeg skal gjøre ting jeg ikke har lov til.

Saken er som følger: En leilighet i et leilighetsbygg fra 2004. TN-nett. OV (32A) og måler plassert i felles tavlerom. OV før måler. Fra måler går det direkte 4G10 PFSP til leiligheten. Leilighetens parkeringsplass er plassert slik at tavlerommet er ganske enkelt tilgjengelig, mens leilighetens eget skap er for alle praktiske formål ikke tilgjengelig.

Planen er å legge opp 3-fas 16A til parkeringsplassen. Tanken var å legge inn en forgrening på 4G10-kabelen etter måleren for å kunne ta ut en ny kurs til parkeringsplassen. Er det noe som helst hinder i NEK for å gjøre det på denne måten?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Electrix

Kanskje litt sent svar, men det skal ikke være noe problem å installere en kurs der, det er mer et spørsmål om hva som er praktisk å få til i skapet.

For øvrig tror jeg ikke det er noe som heter 4G10 PFSP, siden du har TN så er det nok en 4x10 PFSP eller en 5G10 PFXP. 4G10 vil si 4 ledere der en er jord, 4x10 vil si 4 ledere og eventuell jord er i skjermen. Og PFSP er pvc-kabel med skjerm, PFXP er pvc-kabel uten skjerm.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på onsdag 31. august 2016, klokken 15:42
Kanskje litt sent svar, men det skal ikke være noe problem å installere en kurs der, det er mer et spørsmål om hva som er praktisk å få til i skapet.

For øvrig tror jeg ikke det er noe som heter 4G10 PFSP, siden du har TN så er det nok en 4x10 PFSP eller en 5G10 PFXP. 4G10 vil si 4 ledere der en er jord, 4x10 vil si 4 ledere og eventuell jord er i skjermen. Og PFSP er pvc-kabel med skjerm, PFXP er pvc-kabel uten skjerm.

Normalt angis vel PFSP som 4x10/10, der tallet etter skråstreken er samlet tverrsnitt på jordleder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Gikk litt fort i svingene her ja - jeg lærte dette i utlandet, der heter ikke kabeltypene det samme og er heller ikke helt like. PFXP selvfølgelig. ;)

Tilsvarende jeg er "opplært" med er NYM-J som nesten tilsvarer PFXP, bare at NYM-J er entrådet og ikke flertrådet.

Men det er bra det går an. Dette er i et stort skap, så plass er det. Eneste utfordring er at kablene som kommer fra måleren ikke er spesielt lange. Greia er jo å få til dette uten å måtte ta plomben på måleren og bytte kabel, da det er en unødvendig ekstrakostnad å få på ny plombe..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Electrix

Vanskelig å se for seg om det kan gjøres uten å ta plombering når vi ikke ser skapet, men en del elektrikerfirma har plomberingsutstyr selv og kan sette på ny plombering og melde denne inn, det er da bare litt ekstra papirarbeid og burde ikke koste mye ekstra.

Jeg følte jeg drev med litt flisespikking da jeg presiserte kabelen, men ser meg slått av jkirkebo  8)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

E_S

Ja, PFSP er en kabeltype man sjelden ser lengre sør. :) Med det samme vi er inne på temaet - hva er grunnen til at det er så mange særnorske kabler, eller, i hvert fall kabler lite i bruk i andre land? PR finner man jo heller ikke særlig mye av utenfor Norden.. (kabeltypen fra helvete, for øvrig..)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA