Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp elbil med trefaselader!

Startet av Elmo, onsdag 10. november 2010, klokken 22:25

« forrige - neste »

Elmo

PakTrakr batteriovervåkning har vært diskutert i flere tråder på forumet, bla
PakTrakr , Montering av Pak Trakr i PSA og Hvilken batteriovervåkning bør jeg velge?

Jeg har selv montert PakTrakr i begge våre biler og har vært rimelig fornøyd med dem.
En stor fordel er at den peker ut eksakt hvilke(n) blokk(er) som har problem.

Jeg kaster et blikk på det en gang iblandt under kjøring og oppdager fort om det er noe unormalt; dvs. jeg er av de spesiellt interesserte :D
Men hva med andre som kjører bilen ???
Kona kjører mest "Elmo" og jeg kjører mest "Elvira" - det har bare blitt sånn.

Da jeg selv kjørte "Elmo" her om dagen oppdaget jeg til min store forskrekkelse at PakTrakr meldte om reversering på en blokk (chrg bat) under kjøring enda jeg hadde 90% :o
Problemet her er at det er ingen lyd-alarm, og at feilindikasjonen som regel går bort når man stopper (pga. 0 strømtrekk).  Dette gjør at folk som ikke er spesiellt interessert i å sjekke displayet risikerer å kjøre lenge med problemer uten å oppdage det.
Dermed kan PakTrakr for "menigmann" i praksis være nesten som å ikke ha batteriovervåkning. >:(

PakTrakr har memoryfunksjon så man kan laste ut lagret statistikk - javel, men hvem gjør det ?? Selv har jeg hatt for mye problemer med rubbish-data (grunnet støy?) så jeg har ikke hatt særlig glede av den funksjonen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Det er helt riktig at PakTrakr bør ha en lydvarsel. Med feilmelding så lyser displayet hvis ikke den er belyst allerede. Feilmeldinger kommer stadig tilbake fram til neste lading.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#2
Det var disse begrensningene, samt det faktum at Paktr skjevlaster batteripakken som førte til at jeg valgte å ikke montere min innkjøpte Paktr.

I stedet ble ideen til Robometer født. Et instrument som gir kjøreinformasjon, men også overvåker ballansen i pakken til enhver tid. Et instrument som "selv mor" forstår, da det slutter å pipe når hun slipper strømpedalen. I tillegg er lyden så irriterende at hun vil klage på den ved første anledning.

Bare ikke fortell hvordan alarmen slås av. Tok far min nylig i en automatisk bevegelse mot Robometeret for å skru av den fæle lyden slik at han kunne gi full gass opp motorveien på nesten tomme batterier. Det var jo ikke hans bil, og da er hensynet til SUV'en 1/2m  bak større enn hensynet til mine batterier. >:(

Reparerte pakker bør settes sammen med omhu slik at likt antall blokker fra samme serie havnet på hver sin side av "midtpuntet". Etter det kan en enkelt finne en svak blokk ved å kjøre bilen ned til den svake blokken gir full alarm, og så lete etter den med en vanlig 12V belastningstester. Erstattningsblokk lades så opp til det nivå Robometeret viste pakken hadde, og monteres inn. Dette er da enkelt nok?

Håper på å få øket produksjonstakten på Robometer etter nyttår, da det etterhvert er blitt forfinet til et instrument en blir helt avhengig av. Bytter selv om på samme instrument mellom egne biler, da jeg nesten ikke tør kjøre uten.  
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Mens vi er inne på PakTrakr, så har jeg noe spørsmål:

Jeg fikk jo min kewet montert med det, og har hatt ganske god bruk for den i starten(for rekkevidde, bl.a.).
Men i fjor vinter, så "mista" jeg 4-6v. Dvs, hvis reell spenning er 76v, viser carcomputeren 73, og paktrakr 70. Er blitt en del korrosjon rundt batteripolene foran, kan det være her spenningen forsvinner? ??? Og, er det noe sted man kan lese ut data fra enheten? Jeg har bare funnet selve displayet på dashbordet, og noen bittesmå sorte bokser som blinker her og der.

Takk :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

Sitat fra: Ken på torsdag 21. oktober 2010, klokken 23:56
Det er helt riktig at PakTrakr bør ha en lydvarsel. Med feilmelding så lyser displayet hvis ikke den er belyst allerede. Feilmeldinger kommer stadig tilbake fram til neste lading.
Ingen av mine to lyser opp når feilmeldinger kommer, og når feilindikasjonen er borte så returnerer den til PackSOC, så med mindre man har satt den på noe annet enn PackSOC på forhånd vil man ikke kunne se i etterhånd at det har vært feil. 
Jeg - som er av de spesiellt interesserte - setter den på Amps når jeg starter.

Sitat fra: elektrolux på fredag 22. oktober 2010, klokken 06:28
Det var disse begrensningene, samt det faktum at Paktr skjevlaster batteripakken som førte til at jeg valgte å ikke montere min innkjøpte Paktr.
PakTrakr var eneste alternativ ha jeg monterte mine :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Go-carter på fredag 22. oktober 2010, klokken 09:44
. . er det noe sted man kan lese ut data fra enheten? Jeg har bare funnet selve displayet på dashbordet, og noen bittesmå sorte bokser som blinker her og der.
De små svarte boksene er såkalte "Remotes", som har tilkobling til hvert enkelt batteri og gjør målingene og sikkert noe preprosessering. Remote'ene er seriekoblet med en 3-lednings bus som ender opp i displayet (se bildet).  Mere info på www.paktrakr.com

Sitat fra: Go-carter på fredag 22. oktober 2010, klokken 09:44
Men i fjor vinter, så "mista" jeg 4-6v. Dvs, hvis reell spenning er 76v, viser carcomputeren 73, og paktrakr 70. Er blitt en del korrosjon rundt batteripolene foran, kan det være her spenningen forsvinner? ??? Og, er det noe sted man kan lese ut data fra enheten? Jeg har bare funnet selve displayet på dashbordet, og noen bittesmå sorte bokser som blinker her og der.
Tilkoblingene av bus'en jeg nevner over er ganske dårlige, så du kan lett miste en eller flere remote'er i kjeden, men da vil jeg mene du skulle miste mere enn 4-6 volt. Seriell interface for å lese ut data, med eller uten logging (memory), er tilleggsutstyr, så om du har det er ikke godt å si.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Okei, takker! Skal ta en kikk under dashbordet og se hva som er der - samt rense batterikoblingene.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

#7
Har samme observasjon i RoadRunneren - under lading viser PakTrakr lavere totalspenning enn carcomputer eller mitt multi-instrument. Det virker som det er mest problem over 85v, under er det mindre avvik. Tror jeg målte ca 3v i forskjell.

PakTrakren er ca 1 måned gammel. 1 remote, serieport for tilkobling til pc. Strøm-giver som ikke virker.   

Har byttet batteri og skal sjekke på nytt i helga - i den tro at det er mindre sannsynlig med samme kontaktproblemer når alt har vært skrudd ned.

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA