Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av Tesla & Kia Soul

Startet av Stig-Arne, lørdag 27. august 2016, klokken 13:22

« forrige - neste »

Stig-Arne

Slik vår situasjon er idag, så har vi en Kia Soul som ren pendlerbil.
Så har vi en Volvo XC70 som nå er 3 år gammel som hovedbil og bil vi trekker campingvogn med.

Men sitter å leker meg med tanken om å kvitte meg med Volvoen, kjøpe en til El-bil. Og ved behov låne bilen vi trenger til å trekke vogn med.

Noen som har gjort dette eller har lekt med tanken om det?

Drivstoffmessig bruker vi ca 18 000 kr i året på XC70en, da inklusive vogndraging.
En EL-bil vil jo koste oss ca 2 kr mila, og totalt ifjor kjørte vi 1950 mil med Volvoen. SÅ da vil det jo koste oss ca 4000 kr i drivstoff til elbilen.

Men det store spørsmålet er jo hva vil det koste oss å leie bil for å trekke denne vognen? Er nødt å ha en bil i samme klasse som XC70en (størrelsesmessig og vektmessig)

elektrolux

Hva med å bytte Volvo XC70 ut med en rimeligere bil men mye kulere bil F.eks en Mercedes S klasse?'

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77843426
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no


JorgenM

Vi byttet ut begge fossilbilene i elbiler og de gangene jeg har hatt behov for å trekke hengeren vår har jeg lånt bil av mine foreldre. Faktisk 4 ganger de siste 3 ukene da jeg har et byggeprosjekt på gang og har kjøpt endel materialer. De har 2 biler så jeg får låne en av dem i lengre perioder hvis jeg trenger.

Jeg har også mulighet til å låne krokbiler av mine søsken samt venner. Hele familien bor i samme bygd så jeg er heldig slik. Du har kanskje ikke samme muligheten.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Electrix

Jeg funderer på det samme, men har litt andre tall. Leafen har siste året gått 18 000 km og dieselstasjonsvogna 3-4 000. det er ikke så mye å spare på dieselen, men den koster en del i bompenger og vedlikehold. Planen var egentlig å beholde den som nr2 bil inntil større elbiler med krok var tilgjengelig, men er blitt litt usikker i det siste.

Dieselbilen leies ut til 500 pr døgn på nabobil, men det er mange slike med krok i denne prisklassen og det er sjeldent den er utleid. Vurderer derfor å gjøre det motsatte og bytte den ut med en rimelig brukt leaf og heller leie de få gangene jeg har behov. Det er blitt såpass tett med hurtigladere nå at jeg har begynt å bruke Leafen på langturer også så lenge jeg har nok plass, og jeg har også mulighet til å byttelåne med familie.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

DagfinnN

Vi har hatt samme vurdering og har nå tatt valget. Signerer i dag Opel Ampera E. Når den kommer til neste vår/sommer, så selger vi vår subaru outback.
Den viktigste begrunnelsen i tillegg til at den er politisk riktig, er at jeg tror dieselbiler vil falle brått i pris om  2 - 3 år, kanskje før.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA