Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde Ioniq

Startet av Einar_S, lørdag 12. november 2016, klokken 21:51

« forrige - neste »

Einar_S

Jeg har lagt merke til at det vises stikkontakter midt i boligstrøk på GPSen.
Og umiddelbart etter at jeg har ladet på et nytt sted. Hytta mi eller hytter jeg har besøkt og fått proppet inn laderen så "husker" bilen dette.

Men tilbake til de som dukker opp på uventede steder. Er det andre Leafer som har oppdaget strøm der og sladret til artsfrender gjennom datarapporteringen som vi jo kvitterer for hver gang vi starter.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Pascal Stavanger

Tror Leafsystemet viser kademulighet til stick hvir andre har ladet, fant i går på gps en ladestasjon med vanlig chuco som heter "hjemme hos Berit"
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

sylwester

Høres jo rart ut siden det er ikke sikkert at Berit vil dele parkeringsplassen sin med andre :-O
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Pascal Stavanger

Jev vet det er rart, men sant.  Jeg bruker ikke gps sobe ladepunkter, ubrukelig, jeg bruker heller app'n fra next charge
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

nr1rayner

Har forstått det slik at bilen (kan) lagre ladepunkt jeg bruker, men at det da kun skal vises for meg..
Det er jo litt merkelig om vi skal få opp alles private ladepunkt i kartet i bilen, fordi folk ikke har slått av denne "lagre ladestasjon"-greia..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sweet Leaf

Jeg får bare opp de private ladestasjonene som jeg selv har brukt, så tydelig disse lagres.
Hadde blitt et rotet kart om alle private ladere hadde kommet opp.
Men biler som er online, er noen skikkelig sladrehanker da. Ikke for de paranoide.
Bilen sender fra seg store mengder data om bruken, inkl kartdata.
Skumleste avtalen da jeg registrerte brukernavn etc.
Mener at det stod ting om at de kan bygge en profil som kan brukes i markedsføringsøyemed.

Om bilen blir helt tyst hvis man skrur av den delingsfunksjonen vet jeg ikke.

Einar_S

Sitat fra: Sweet Leaf på mandag 26. september 2016, klokken 09:53
Bilen sender fra seg store mengder data om bruken, inkl kartdata.
Skumleste avtalen da jeg registrerte brukernavn etc.

[/Kvakk!!b]
Så da kan den si fra at nå er Einars ladestikk hjemme ledig ettersom han er på hytta!

Da kan jeg legge til at det er vanligvis ikke strøm i uttaket i slike tilfeller. ;-)

Dette er problemet jeg har med Big Data. Så lenge de holder den "big" (anonymisert) så ser jeg fordeler med det. Men om det er noen hackespetter som finner persondata i denne databasen så er det ikke bra. Og med den erfaring jeg har med Nissans dataekpertise (Carwings & co) sier jeg som grisen da han så slakteren: "Jeg har mine tvil!"
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nr1rayner

Da spørs det om Einar tør å se denne...


Nå står det jo ikke om stikken er ledig, bare at den er der og der.
Det ligger historikk i bilen og systemet for hvor du har ladet, men TROR ikke denne informasjonen blir delt med andre.
Hmm, hvordan skal man egentlig finne ut av det? Da må nesten noen andre søke i sin bil om de finner den og den private ladeplassen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Det er riktig at Leafen lagrer steder man har ladet. Men med så mange tusen Leafs som lades hjemme, på jobb og overalt hadde nok kartet i bilen vært pepret med ladepunkter om alle kunne se alle andres ladepunkter.

Finnes det egentlig eksempler på at dette har skjedd, eller er vi i ferd med å lage fem høns av én fjær her.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kaiat

Moderne biler sladrer om mangt og mye, de: http://www.tb.no/kjor/motor/teknologi/bilen-kan-fortelle-fabrikken-hvor-du-har-parkert/s/5-76-277872

Jeg tror ikke Leaf'en er noe verre - eller bedre - enn andre på dette området... Visia- og S-versjonene som ikke har netttilkopling er nok det tryggeste valget om du bekymrer deg for "Big Brother"-samfunnet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA