Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pendle 14 mil hver vei, hvordan bil?

Startet av Trekkoppbil, fredag 11. mars 2016, klokken 06:41

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Her er det bilder, detaljer og førsteinntrykk av bilen:
http://www.autoguide.com/manufacturer/chevrolet/2017-chevrolet-bolt-first-drive

Det er snakk om batteri på 60kWt som veier 435 kg. Energitettheten er vel ikke så veldig revolusjonerende.
Hvor mange kwt man virkerlig får bruke, opplyses det ikke om. Cheverolet Volt hadde til sammenligning ca 10,7 kwt tilgjengelig, mens batteriet var oppgitt til å være på 16kwt, med litt forskjell fra årgang til årgang.

Ladetida til Bolt, er oppgitt til å være 9 timer med AC, uten at det er oppgitt ladeeffekt. Jeg tipper det er snakk om ca 6kWt, da mange andre biler støtter 32A 240V.  Kan det bety at man har i overkant av 50kwt tilgjengelig?


.

edakcots

I såfall er dette en bil som kommer til å selge godt. 50kwt gir en faktisk kjørelengde på ca 300 km og er i såfall i en egen klasse prismessig, gitt at de holder seg under 300.000!
Ingen annen bil har 50kwt tilgjengelig til den prisen...

Det begynner å bli lengder 90% av bilparken ALDRI kjører, selvom de fleste vil hevde mye annet er sannheten at de fleste biler kjører hjem-jobb-butikk-hjem...
Men det er klart denne bilen blir fort interessant for faste kjøreruter også, som pizzabud, postbil osv. Kjenner mange som aldri kjører over 200km på en dag, for de vil denne bilen være et kupp...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Hansi

Jeg tror ikke de vil selge biler til under 300 med så stor batteripakke. Jeg tipper de vil begynne på mellom 300 og 350, kanskje nærmere 350, og at en bra/fullt utstyrt bil vil bikke 400..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

pierre

Snakket med en selger hos Opel som antydet en startpris på 270'.

goggo

Sitat fra: pierre på lørdag 09. juli 2016, klokken 07:39
Snakket med en selger hos Opel som antydet en startpris på 270'.

Hvis Opel tilbyr samme batterigaranti i Norge som Ioniq (200 000 km / 8 år), så blir nok denne bilen en bestselger hvis den kan leveres på vei for godt under 300 tusen.

I USA blir visstnok garantien 100 000 miles / 8 år.
http://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2016/Jan/naias/chevy/0111-bolt-du.html
The Bolt EV battery will be covered by an 8-year/ 100,000 mile (whichever comes first) limited warranty.

Jeg leser forøvrig at hurtiglading er en option på USA modellen. Jeg håper for Opel sin skyld at de har vett nok til ikke å forsøke seg uten hurtiglading i det Norske markedet, og at den startprisen på 270 tusen er for en bil med hurtiglading.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

nr1rayner

Sitat fra: goggo på lørdag 09. juli 2016, klokken 09:33
Jeg leser forøvrig at hurtiglading er en option på USA modellen.

Det er det også på Leaf i USA, men alle Leaf levert i Norge (eller Europa) har dette standard.
Ser ut som den kommer med Type1 i USA, og QC er en type1 combo, som ingen bruker her til lands.
Flere (? ) av dagens biler som kommer med type 1 der og type 2 her.
Så man må (heldigvis) ikke se seg blind på hva de tilbyr i det landet  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Amoss

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 09. juli 2016, klokken 10:31
Det er det også på Leaf i USA, men alle Leaf levert i Norge (eller Europa) har dette standard.
Ser ut som den kommer med Type1 i USA, og QC er en type1 combo, som ingen bruker her til lands.
Flere (? ) av dagens biler som kommer med type 1 der og type 2 her.
Så man må (heldigvis) ikke se seg blind på hva de tilbyr i det landet  :D

At bilene kommer med Type1 i NA markedet og Type2 i EU markedet bør ikke overraske noen, og at hurtiglading blir Type1 kombi der og Type2 kombi her er jo da en naturlig følge av dette. Men ser ingen tekniske grunner til at dette blir så mye dyrere å produsere for NA markedet enn EU markedet. Så om de velger en annen strategi for EU markedet så blir nok det kun basert på hva de forventer at markedet vil akseptere.

Men du har ett poeng ved at når Leaf har valgt forskjellig strategi i disse markedene så kan godt være grunn god nok til at GM også velger det samme.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

goggo

Sitat fra: Amoss på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:08
Men du har ett poeng ved at når Leaf har valgt forskjellig strategi i disse markedene så kan godt være grunn god nok til at GM også velger det samme.

Vel, man kan aldri vite... Se hva Ford gjorde, f.eks:
Totalt antall Ford Focus Electric på veiene i Norge:            388
Totalt antall Leaf (med hurtiglading) på veiene i Norge: 25153
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5991.msg489175.html#msg489175

Og GM/Opel har jo ikke akkurat gått foran og vist at de ønsker å selge elektriske biler i Norge, se hva de gjorde med Ampera da de trakk den fra markedet når endelig intencivene for slike biler var kommet på plass.
Og eierne av (PHEV) Ampera elsker jo bilen sin kanskje høyere enn Tesla eierne elsker sine biler, så det er vel ikke tvil om at det er en fantastisk god bil.

Nei, ingenting vil forundre meg mht hva de store fabrikantene gjør for å kunne fortsette å selge ICE biler så lenge som mulig.

Vi får håpe at GM/Opel virkelig ønsker å selge mange elektriske biler denne gangen.  Om et års tid vet vi vel svaret.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

nr1rayner

Godt mulig den kommer med Type1 her, men da med chademo.

Ampera priset seg vel helt ut av markedet, men sant, den skulle nok fått en ny prøve med de nye avgiftene..

Ang Focus har de gjort 2 elementære tabber, hadde vært en høyaktuell bil for meg hvis:
*Chademo eller type 2 med minst 11kw hadde vært på plass.
Men den har vel kun max 3,3kw på type1.

*Den hadde hatt normalt bagasjerom for en Focus. Ca 1/3 forsvinner fordi de fant ut litt for sent at de også skulle lage en elektrisk utgave.

GM og deres EV1 er jo kremeksempelet på at produsentene holdt igjen. Allerede da leverte de vel egentlig en fantastisk bil. Tenk hvor vi kunne vært i dag hvis utviklingen hadde fått fortsette fra det...
Men tror nok, omsider, tiden er forbi at alle produsentene holder igjen utviklingen.
Takket være noen produsenter som har satset og levert gode produkter og solgt i "bøtter og spann", ser nok alle produsentene at det ikke holder å sitte på gjerdet, dingle med føttene og spise bringebær på strå.
Folk VIL ha elbil eller hybrid.

Mtp så my info vi allerede har fått om de kommende elbilene, og ikke minst, hvor stor interessen er på div kanaler, tviler jeg på at vi ser halvhjertede forsøk slik som Focusen igjen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Amoss

Etter sigende skal "Car and Driver Magazine" ha en første test av Bolt i siste utgaven på trykk som er på vei ut til abonnentene i disse dager. Den er ikke tilgjengelig på nett enda. Dette skal rett nok kun være en kort smakebit på ~50miles.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOLF-raider

#10
Testdriving Chevrolet Bolt on California's Highway One:
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Elmo

Sitat fra: pierre på lørdag 09. juli 2016, klokken 07:39
Snakket med en selger hos Opel som antydet en startpris på 270'.

. . uten seter - så kanskje
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA