Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt eller ny iOn? (eller elbil generelt)

Startet av Anderslien, tirsdag 08. november 2016, klokken 22:11

« forrige - neste »

Anderslien

Jeg har nettopp kjøpt meg en Tesla Model S 90D. I garasjen har jeg en blå 16A 3-fas 230V kontakt. Med teslaen fulgte det med en blå adapter, men denne passer ikke inn i min blå kontakt, da den er beregnet for en kontakt med 3 hull og ikke 4 hull som det er på min kontakt.
Finnes det noe overgang som jeg kan bruke til dette, eller er det enklere å bytte ut kontakten på veggen?



jog

best resultat får du ved å få laget en overgang fra den røde tesla kontakten til blå 3 fase, da vil det gå litt fortere å lade.
Tesla bjørn har en video om dette.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

arv

Kjøp en wall conector og få en elektriker til å montere den, da får du ladet med 220 volt trefas. Da lades det med nesten 6Kw
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

jkirkebo

Sitat fra: Anderslien på onsdag 21. september 2016, klokken 07:28
Jeg har nettopp kjøpt meg en Tesla Model S 90D. I garasjen har jeg en blå 16A 3-fas 230V kontakt. Med teslaen fulgte det med en blå adapter, men denne passer ikke inn i min blå kontakt, da den er beregnet for en kontakt med 3 hull og ikke 4 hull som det er på min kontakt.
Finnes det noe overgang som jeg kan bruke til dette, eller er det enklere å bytte ut kontakten på veggen?

Jeg har adaptere på lager, gir 4,2kW ladehastighet og koster 350,- + porto. Krever at du har rødt UMC-adapter fra Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: arv på onsdag 21. september 2016, klokken 07:36
Kjøp en wall conector og få en elektriker til å montere den, da får du ladet med 220 volt trefas. Da lades det med nesten 6Kw
Arne

Det stemmer ikke, 230V 3-fase 16A gir maks 4,2kW lading (2x9.25A) til en Tesla. Vil man ha 6,2kW må man investere i en trafo til 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Veggen

#6
En tesla kan ikke nyttiggjøre seg full effekt fra 230V trefas, så jkirkebo har rett.
Synes forøvrig man burde gjøre hjemmeleksene sine skikkelig før man legger ut forvirrende feilinformasjon på forumet.

Muffinman

Sitat fra: arv på onsdag 21. september 2016, klokken 09:07
230*16*1,72=Ca 6 Kw
Formelen stemmer, men den kan ikke brukes her. Tesla tar ikke trefase 230v, men mer slags en tofase-løsning. En faseleder kobles til N, de andre til hver sin dellader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA