Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har du reservert i-Pace?

Startet av dabis, torsdag 02. mars 2017, klokken 14:48

« forrige - neste »

dabis

Er lei av spekulasjonene ved bruk av GOM rekkevidde for og estimere batteritap så har regnet og målt litt over tid og kommet frem til denne posten.   

Min bil kunne seinest i sommer lades til 96% gått ca 30k ut i fra hva VCDS pluggen ga meg av informasjon når jeg kobler pcen til. Jeg testet igjen i dag og ser at bilen nå kun lader til 95% så antar jeg da har hatt et tap på 5% de siste 40 000km bilen har gått. Noe som ikke høres usannsynlig ut. Min kunnskap om batterier er at de første prosentene forsvinner fort men dette avtar utover tid og bruk noe jeg ikke har regnet med her da jeg ikke sitter på data om hvor mye det avtar over alder/slitasje

Om min formel er riktig noe jeg vet den ikke er fordi den ikke tar hensyn til at batteritapet avtar utover i alder/slitasjen men den kan gi en ca pekepinne på hva batteritapet er utifra kilometer bilen har gått. Min bil blir kjørt hard da 90% av kjøringen består av 110 soner i alt fra 30+ grader til -20 grader året rundt. Så man kan ta utgangspunkt i at man kan spare seg for batteritap om bilen blir kjørt mer forsiktig. Jeg bruker ikke fast hurtiglader men har benyttet meg av det en ca 50 ganger og ja dette påvirker batteritapet men ikke betydelig nok til at det er målbart så lenge ikke noen svarer posten her med at de kun hurtiglader og vet eksakt hva tapet er ved å sjekke via data som ligger i batteriet.   

Jeg tar min ladeprosent oppnådd per mine første 40k kjørt med E-Golfen
Tap på mine første 40k er 5% av total batterikapasitet
Måten jeg regner på 5.0% / 40 0000=0,00125 så ganger man dette med hvor langt bilen din er gått
Kilowatt tapet har jeg tatt utgangspunkt i er at bilen har 24,2 kWh batteri hvor 100% av dette er tiljengelig.

Eks: 30 000 X 0,000133 = 4% 0,968 kWh tap
Eks: 40 000 X 0,000125 = 5%  1,21 kWh tap
Eks: 60 000 X 0,000125 = 7,5% 1,815 kWh tap
Eks: 120 000 X 0,000125 = 15% 3,63 kWh tap
Eks: 180 000 X 0,000125 = 22,5% 5,445 kWh tap
Eks: 240 000 X 0,000125 = 30% 7,26 kWh tap
Eks: 320 000 X 0,000125 = 40% 9,68 kWh tap
Eks: 640 000 X 0,000125 = 80% 19,36 kWt tap

Dette er estimerte data basert på tap frem til 40k og man vill nok ha et lavere tap en det dette regnestykket sier da det er en lang liste med faktorer som påvirker batteriet.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Rio

Spørsmålet er jo da om de 96%ene (ut av 100%) var for netto-, eller bruttokapasitet.

I utgangspunktet kan jo 100% være brutt, men batteriet er begrenset til f. eks. 10%  til 97% (eller hva det nå enn blir som tilsvarer 21,3 kW).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Og så spørs det om det regnes i Ahr eller kWt.

Fasit får en vel kun ved å kjøre bilen helt tom, og måle kWt inn på batteriet for en fullading. Dette kan noteres ned hvert år for å lage en graf over batteriets kapasitet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

e-curious


Rio

Sitat fra: e-curious på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:12
Hvordan måle slik at en unngår problemstillinger med ladetap?

Hvis man måler strøm/spenning på batterisiden av laderen så vil man jo fremdeles få med kjemiske tap (altså, i selve batteriet).

Det man jo skal måle er batterikapasiteten, og da bør man trekke en kontrollert strøm fra batteriet, og se hvor lenge det holder. For et batteri på 100 Ah, så trekker man tradisjonelt 10% i Ampere (altså, 10 A).

I praksis tenker jeg at det ville vært nyttigere å trekke en strøm tilsvarende f. eks. 70 km/t på flat vei, og se hvor lenge batteriet hadde kapasitet til å levere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA