Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaring med nabobil

Startet av olaover1, mandag 07. november 2016, klokken 19:57

« forrige - neste »

olaover1

Kjører en 2016 facelift 70D. Lurer på om det er flere som har problemer med autopilot når det kommer til små og mellomstore bakketopper? Virker som systemet blir "forvirra" i det toppen nås, da skjener bilen over både i motsatt kjørefelt og gjerne også til høyre ut av veien. Selv om de blå linjene i displayet viser veien korrekt. Skummelt! Noe vi må leve med eller finnes noen fix?
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

petersv

Du kan løse problemet med å kjøre på flate strekninger :) Fra spøk til alvor, det er ikke mye å gjøre med dette iom. at kamera og radar ser opp "i himmelen" idet man topper en bakke. Er man klar over svakheten holder man ekstra godt i rattet pp slike tidspunkt.

Kan vel sammenlignes med ACC på VAG hvor man kan oppleve at bilen gasser på i brå svinger siden radaren ikke ser bilen foran lengre.

Øyvind.h

Dette sammen med for brått feltskift er kanskje de to mest unødvendige feilene i programvaren. Jeg nekter å tro at kameraet har så snevert perspektiv at det bare ser himmel når man kjører over bakketopper. Den sliter selv ved moderate bakketopper (vel og merke i hovedsak på veier hvor man i utgangspunktet ikke skal bruke autopilot).

Det er fire løsninger på dette i software:
1.Forbedre tolkningen av veimarkeringer når disse befinner seg i nedre del av kameraets bilde. Dette bør kunne beregnes med bedre algoritmer.
2.Ved usikkerhet – ikke gjør brå bevegelser. Erfaringsmessig er ikke veien utformet slik at veldig brå manøver skal være nødvendig. 
3.La kart og andre bilers kjøremønster legge seg som hjelpeparameter når holdepunkter forsvinner.
4. Åpne eventuelt for læring av sjåfør hvor du som sjåfør kan lære bilen hvilket kjøremønster du foretrekker. Være seg avstand til forankjørende bil, effekt ved akselerasjon/deselerasjon, plassering i felt mm.

Sistnevnte skulle jeg gjerne hatt. Det er mye jeg gjør som autopiloten burde adoptert for å gi en mer komfortabel tur for passasjerer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 09:26
Det er fire løsninger på dette i software:
1.Forbedre tolkningen av veimarkeringer når disse befinner seg i nedre del av kameraets bilde. Dette bør kunne beregnes med bedre algoritmer.
2.Ved usikkerhet – ikke gjør brå bevegelser. Erfaringsmessig er ikke veien utformet slik at veldig brå manøver skal være nødvendig. 
3.La kart og andre bilers kjøremønster legge seg som hjelpeparameter når holdepunkter forsvinner.
4. Åpne eventuelt for læring av sjåfør hvor du som sjåfør kan lære bilen hvilket kjøremønster du foretrekker. Være seg avstand til forankjørende bil, effekt ved akselerasjon/deselerasjon, plassering i felt mm.


1, 2, 3 - Blir en del av ny software 8.0 som kommer i morgen.
4 - Du stiller avstand i trinn 1-7 med autopilot-spak.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Det blir spennende å se rapporter fra bruk av v8.0. Jeg kommer pt til å avvente tilbakemeldinger da jeg ikke ønsker de begrensningene som er antydet at kommer på autopilot.

Når det gjelder styring av avstand med spak – dette burde bilen selv forstå og er nettopp noe jeg ønsker at den lærer av føreren om man ønsker. Avstanden bør være dynamisk basert på trafikk og hastighet. Valget på spaken som benyttes i saktegående kø kan ikke brukes i 120km/t på firefelts vei. På sistnevnte opplever jeg at selv trinn 7 kan bli for kort avstand, mens på førstnevnte er jeg gjerne nede på 2-4.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:51
Avstanden bør være dynamisk basert på trafikk og hastighet.

Avstanden er dynamisk i dag.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:51Jeg kommer pt til å avvente tilbakemeldinger da jeg ikke ønsker de begrensningene som er antydet at kommer på autopilot.
Hvilke begrensinger sikter du til? At du må stoppe bilen for å aktivere AP igjen hvis du ignorerer advarslene om å holde i rattet?

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:56
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:51
Avstanden bør være dynamisk basert på trafikk og hastighet.

Avstanden er dynamisk i dag.
Målt i antall meter ja. Men allikevel er man tvunget til å justere på spaken fordi innstillingen som passer køkjøring ikke passer i høy hastighet. Som sagt - avstanden bør være dynamisk basert på trafikk og hastighet.
På motorvei kan selv trinn 7 bli for kort. I kø er man gjerne i andre enden av skalaen. Det i seg selv illustrerer at eventuell dynamikk ikke er god nok....


Sitat fra: Sbr på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:06
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:51Jeg kommer pt til å avvente tilbakemeldinger da jeg ikke ønsker de begrensningene som er antydet at kommer på autopilot.
Hvilke begrensinger sikter du til? At du må stoppe bilen for å aktivere AP igjen hvis du ignorerer advarslene om å holde i rattet?
Ja jeg vil se hvordan dette implementeres før jeg oppdaterer. På langtur hender det at jeg får lydvarsel fordi jeg ikke har sett det grafiske varselet om å holde på rattet. Dette fordi det grafiske varselet er veldig lite og anonymt, og jeg er opptatt med å følge med på veien istedenfor nederste del av dashbordet. En viktig del av bruken av autopilot er å følge med på trafikksituasjonen. Når man har brukt den en del er det lett å se situasjoner som krever aktiv deltakelse lenge før de oppstår.
Om eneste innstramming blir at autopiloten deaktiveres etter tre akustiske varsler, men kan restartes ved å sette bilen i P og D igjen kommer jeg nok til å oppdatere. Men som sagt ønsker jeg å vente og se det endelige resultatet før jeg oppdaterer. Erfaringsmessig kan Tesla stramme inn i sw til ugunst for brukeren, og det er ikke viktig for meg å være den første i Norge med v8 :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rsomby

Det var vel også snakk om mye mer interaksjon med rattet

o.b.lix

Kan vel ikke være mer mas enn det som er i dag.

På landevei maser den hvert minutt (jeg har målt), og går det mer enn 15 sekunder slår den av lyden på anlegget og piper. Så etter 45 sekunder kommer den på igjen. Først varsel på skjerm, så pip etter 15 sekunder.

Slik var den ikke før, dette er en av de (små) update som kom, etter negativ publisitet, spesielt fra Hr Pang i Kina.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:53
Målt i antall meter ja. Men allikevel er man tvunget til å justere på spaken fordi innstillingen som passer køkjøring ikke passer i høy hastighet. Som sagt - avstanden bør være dynamisk basert på trafikk og hastighet.
På motorvei kan selv trinn 7 bli for kort. I kø er man gjerne i andre enden av skalaen. Det i seg selv illustrerer at eventuell dynamikk ikke er god nok....
Min erfaring var at jeg gjerne skulle hatt innstilling 8 og 9 i motorvei hastighet, mens 1 syns jeg ble for mye glipe til bilen foran i kø kjøring mtp når bilen stopper helt opp. Skulle gjerne hatt 0,5 eller noe da.
Mao alt for lite spenn.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

lunitiks

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:53
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:56
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:51
Avstanden bør være dynamisk basert på trafikk og hastighet.

Avstanden er dynamisk i dag.
Målt i antall meter ja.

Tror ikke den stilles på antall meter - som i absolutt avstand - men på tid, basert på ping fra radar. Stemmer ikke det?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

aness

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. september 2016, klokken 13:13
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:53
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:56
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:51
Avstanden bør være dynamisk basert på trafikk og hastighet.

Avstanden er dynamisk i dag.
Målt i antall meter ja.

Tror ikke den stilles på antall meter - som i absolutt avstand - men på tid, basert på ping fra radar. Stemmer ikke det?

Er definitivt ikke meter, det er stor forskjell på avstand i køkjøring og på motorvei.

Jeg føler uansett at algoritmen er justert opp gjennom versjonene, i begynnelsen syntes jeg f.eks at 7 var mer enn nært nok i de fleste situasjonene, senere har det vært en periode hvor jeg syntes AP var litt vel ivrig på å holde samme avstand til bilen foran (direkte plagsomt når bilen foran kjører 10-20 cm om gangen i ~stillestående kø).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA