Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slakk i sveievevindu

Startet av annhelen78, mandag 20. september 2010, klokken 22:46

« forrige - neste »

annhelen78

Hei!

Er ny her på forumet, må si jeg har funnet mange gode svar her inne :)

Vi vurderer å kjøpe el-bil, har funnet en Buddy Pluss 2010 som vi kan tenke oss. Problemet vårt er at vi bor slik til at det er en relativt bratt bakke vi må komme oss opp for å komme hjem, relativt bratt er vel et vidt begrep, men har ikke noe bedre ord ;) Mitt spørsmål er da hvordan dette vil fungere med el-bil og vinter med snø. Er det noen som har erfaring med det? Vil vi komme oss opp?

Takknemlig for svar :)

Laban

Jeg har kjørt "gammel" Buddyen i 4 år, og har også noen bratte bakker jeg må opp om morgenen. Buddyen tar seg godt frem så lenge det ikke er "gjennomslagsføre" (smale dekk som skjærer seg ned i snøen/sørpa gjør at man mister fart). Jeg har aldri hatt større problemer med fremkommelighet enn andre biler.
Det eneste jeg har å utsette på vinterkjøring med gammel Byddyen er at den er litt smalere i sporet enn de fleste andre biler, så på glatt vei med dype spor kreves det full konsentrasjon på kjøringen.

Jeg bruker også vinterdekk (ikke helårsdekk) om vinteren, som vaskes ofte når det saltes på hovedveiene.

Jeg fikk den nye Buddyen i sommer så den kan jeg ikke uttale meg om hvordan den er på vinterføre, annet enn at sporvidden er økt som skal medføre at den passer bedre i andre bilers spor og ikke vingle så mye.

Det er heller ikke bestandig at det er bilens kjøreegenskaper som gjør at man ikke kommer frem  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

Sitat fra: Laban på søndag 22. august 2010, klokken 13:22
Jeg bruker også vinterdekk (ikke helårsdekk) om vinteren, som vaskes ofte når det saltes på hovedveiene.

Det er heller ikke bestandig at det er bilens kjøreegenskaper som gjør at man ikke kommer frem  ;).
Kan skrive under på at dette stemmer!

Et tips for alle biler med bakhjulsdrift som står fast og spinner på ett hjul er å sette på håndbremsen et hakk eller to. Hjulet som spinner vil bremses og kraft overøres til det hjulet som har grep.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

sveander

Mine erfaringer

Jeg har kjørt en Buddy i 2 vintre nå og bor på Mortensrud.

Jeg har enda ikke stått fast noe sted enten det har vært sporete eller mye snø. Det er litt vanskelig å si hva du mener med bratt bakke.

Ellers så er det jo slik at om man kjører bil og på glatt føre bare tenker på to ting, gi gass og bremse så vil man stå fast med alle kjøretøy.
De tynne dekkene (jeg kjører helårs) ser ut til å ha sin fordel på snøvær, og så er jo all vekt over dekkene.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: sveander på mandag 23. august 2010, klokken 16:07
Jeg har enda ikke stått fast noe sted enten det har vært sporete eller mye snø. Det er litt vanskelig å si hva du mener med bratt bakke.

Jeg kan si det motsatte. Har oppoverbakke fra huset/grasje/parkering og opp til hovedvei, og har endt opp med flere ganger å rygge opp... (Nå hører det med til historien at jeg flere 90 graders svinger før jeg i det hele tatt kommer opp på villaveien, dette medfører at jeg ikke får fart opp bakken, pluss at kommunen ikke er veldig flinke til å brøyte.)

Jeg har ellers hatt noen "fine" episoder i oppoverbakke på vei til jobb med underkjølt regn / første snøfall om høsten....
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

sveander

Sitat fra: Rymegnal på onsdag 01. september 2010, klokken 23:35

Jeg kan si det motsatte. Har oppoverbakke fra huset/grasje/parkering og opp til hovedvei, og har endt opp med flere ganger å rygge opp... (Nå hører det med til historien at jeg flere 90 graders svinger før jeg i det hele tatt kommer opp på villaveien, dette medfører at jeg ikke får fart opp bakken, pluss at kommunen ikke er veldig flinke til å brøyte.)

Jeg har ellers hatt noen "fine" episoder i oppoverbakke på vei til jobb med underkjølt regn / første snøfall om høsten....


JOda, men mitt poeng var at jeg har neste mindre problem med fremkommeligheten på Buddy enn på min Prius
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA