Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Billån for å kjøpe en Tesla S

Startet av Myrvang, tirsdag 22. november 2016, klokken 23:48

« forrige - neste »

Myrvang

Vurderte Zoe da vi så på elbiler, og ble veldig fristet pga "gratis" hjemmelader med 100 minutters ladetid. Vi endte på leaf, og er veldig glad for det, da det utifra det jeg forstår ikke er lett å lade en Zoe. Ei heller hurtiglader.

Så spørsmålet mitt er om det finnes noe positivt med laderen Renaut har satt inn i bilen overhodet?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

zbk

#1
Den har rask trefase ac-lading, noe som burde vært standard på alle biler, og som gjør at all destinasjonslading kan skje med høyere hastighet på denne bilen enn de aller fleste andre. Kun gammel Tesla med dobbellader som kan ellers kan lade på 22kW-AC, ellers er det Mercedes med 11kW.

For belastningen i strømnettet er det mye bedre å lade på 16A trefase (11kW) enn enfase 32A (7.6kW).

Zoe-ladingen er bedre enn sitt rykte og lider primært under mangel på hurtiglading på nyere biler.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Lading er ikke noe problem med Zoe, ihvertfall nå som zaptec har kommet. Den største fordelen med Zoe sin lading er AC 3 fase 22 kW. På mange kjøpsentere, skisentre o.l. settes det opp 3 fase ladere med 11 og 22 kW. et eksempel er Gallerian strømstad som nå har 5 stk 22 kW ladere og 5 stk 11 kW ladere som alle er gratis.
Ulempen er at den ikke har hurtig lading så på langtur tar det lang tid å lade. med ny type og 41 Kw batteri vil jo det hjelpe på langtur.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

11kW lading hjemme er jo en fordel, selv om det i praksis er bare 7,5 kW inn på batteriet, og omtrent like raskt som Leaf med 6,6 kw lader.

Som andre sier er det kjempebra å kunne lade med 11/22 kW på mange offentlige ladere. Det er også mye rimeligere å lade på 22kW AC enn 50kW DC hvis du har tid til å stå litt (f.eks. matpause på langtur).

Den største ulempen er at lading på 10A tar uendelig lang tid med bøtta eller Zaptec. Et annet kjempeproblem er at det ikke er mulig å lade på offentlige type2-ladestasjoner med IT-nett (3,6 og 7,4 kW uttak).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Sammenlignet med Leaf så er det vel følgende forskjeller:
1) Zoe er tilrettelagt for raskere lading hjemme som standard
2) Hurtiglading på tur er raskere med Leaf fra 0-50% (etter 50% lader ikke 24kwh Leaf spesielt raskt. 30 kwh Leaf er vel noe bedre)
3) 11 og 22 kw ladere er oftere gratis, mens gratis Chademo omtrent ikke finnes

Etter at denne Zaptech greia kom er problemet med at Zoe ikke kan lades på IT net borte etter hva jeg forstår.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Ein siste fordel som eg opplever er at da er tilnærmet ingen kø på type2 AC lading verken på hurtigladestasjoner eller kjøpesenter. På alle mine hurtigladinger (og da er mange) så har eg stått i ladekø 2 ganger.

Husk at dei aller fleste hurtigladere kan lade 1 bil på chademo eller CCS samtidig med type2 AC.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

I streng kulde lader Zoe mye raskere enn biler som bruker DC hurtiglading. Ladet med 36 kW i vinter, mens DC gutta bet tenner mens de sakteladet med 10kW fra Chardemo og Combo.

Ellers er lading fra type 2 stikk tilkoblet TN ikke et problem. Vi har solgt hundrevis av disse for dette formålet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Vil anta at raskere lading i kulden ikke er pga. AC-ladingen, men heller pga bedre temperaturkontroll av batteriet?

En ulempe i kulden er dog at mange (meg selv inkludert) har opplevd at bilen ikke fullades når den står på om natten. Ved verste tilfelle så jeg 92% om morgenen. Mulig det er skum-effekten som lurer bilen. Dvs. at bilen grovt overestimerer batteri% underveis i ladinga, spesielt ved rask lading, men så synker tildels mye det etter at lading avsluttes.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

De siste morgenene har det vært rundt null grader ute. Bilen viser 98% når jeg tar av lading/forvarming. I appen viser det at bilen har ladet til 100% på kvelden.

Det tar for øvrig 4 timer og 40 minutter å lade fra 40% til 100% med 11kW lading.

Har snakket med Verkstedet hos Motor Forum for å reklamere på en del saker, blant annet champagne-effekten. Motor Forum sier at det skal være slik, og at det ikke er noe feil. Skal prøve å få snakket med en teknikker hos Renault også for å få verifisert at dette er ønsket "funksjonalitet".

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA