Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av bno, søndag 23. oktober 2016, klokken 15:21

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: bno på onsdag 07. september 2016, klokken 11:23
Sitat fra: eha på onsdag 07. september 2016, klokken 10:39
Sitat fra: tomrh på onsdag 07. september 2016, klokken 10:31
Oppvoksende ungdom vil gjerne ha elbil.

Vri på det: Fossilbilen dør ut i takt med sine eiere? :)

Jeg er for øvrig 37  ;D

Javel, har ikke hatt fossilbil de siste 5 år. Glad jeg har bestilt TM3 jeg er 63  8)

Et godt eksempel og forbilde for unge bilkjøpere! :D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bondeknøl

Det går ikke an å dra på langtur uten å planlegge, selv om enkelte her påstår at de kan det når en kjører fossilt. En planlegger bare på en annen måte når en kjører elbil. Hvis en har bestemt seg for at det er pyton å lade i 20 minutter i ny og ne, så vil det bli pyton.

Kjøpte Leaf i vår og fossilbilen blir kun brukt som nummer to for det vi hadde den fra før og trenger to. Ulempen med fossilbilen er at den er diesel med partikkelfilter, og de bør kjøres på litt lengre turer innimellom.
På de fem månedene med elbil så har den rullet 13000 og dieselbilen ca 1000.

På langturene er det Leaf. Billigere og bedre å kjøre enn Focusen som blant fossilbiler er av de bedre å kjøre.

Rollep

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2016, klokken 09:41
Jeg påstår at mellom 500.000 og 1 mill. biler kan byttes ut med en rimelig kortrekkevidde elbil. Det er så mange som har 2 fossiler og som ikke kjører mer enn 5 - 10 mil om dagen. Av forsikringsstatistikken ser en at de fleste har forsikring for 20.000 km i året eller mindre. Da kan man ha en daglig elbil i tillegg til fossil for langturer, henger osv.
Dette må være målet å få til de neste 2 årene.
Hvor har du tenkt deg at disse 500.000 til 1 mill. biler skal ta veien, skal de vrakes eller?
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Øystein16

Sitat fra: Rollep på onsdag 07. september 2016, klokken 17:32
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2016, klokken 09:41
Jeg påstår at mellom 500.000 og 1 mill. biler kan byttes ut med en rimelig kortrekkevidde elbil. Det er så mange som har 2 fossiler og som ikke kjører mer enn 5 - 10 mil om dagen. Av forsikringsstatistikken ser en at de fleste har forsikring for 20.000 km i året eller mindre. Da kan man ha en daglig elbil i tillegg til fossil for langturer, henger osv.
Dette må være målet å få til de neste 2 årene.
Hvor har du tenkt deg at disse 500.000 til 1 mill. biler skal ta veien, skal de vrakes eller?

Og i tillegg, kor skal dei 500 000 til 1 000 000 rimelege elbilane kome frå i løpet av 2 år? Kanskje er det andre deler av verda som treng elbilar vel så mykje som "oss". Då er det ikkje sikkert at nordmenn står først i køen heller.


DagfinnN

Tesla gearer jo opp til å produsere 500.000 biler i året. Nissan, VW, BMW, Opel, hyundai, Kia, Mercedes, Ford og mange flere klarer vel å lage mange 100.000 biler til sammen om de gidder?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

DagfinnN

Sitat fra: Rollep på onsdag 07. september 2016, klokken 17:32
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2016, klokken 09:41
Jeg påstår at mellom 500.000 og 1 mill. biler kan byttes ut med en rimelig kortrekkevidde elbil. Det er så mange som har 2 fossiler og som ikke kjører mer enn 5 - 10 mil om dagen. Av forsikringsstatistikken ser en at de fleste har forsikring for 20.000 km i året eller mindre. Da kan man ha en daglig elbil i tillegg til fossil for langturer, henger osv.
Dette må være målet å få til de neste 2 årene.
Hvor har du tenkt deg at disse 500.000 til 1 mill. biler skal ta veien, skal de vrakes eller?
Jeg er ikke statsminister i Norge og har ikke svar på alt.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Øyvind.h

#66
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2016, klokken 19:42
Sitat fra: Rollep på onsdag 07. september 2016, klokken 17:32
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2016, klokken 09:41
Jeg påstår at mellom 500.000 og 1 mill. biler kan byttes ut med en rimelig kortrekkevidde elbil. Det er så mange som har 2 fossiler og som ikke kjører mer enn 5 - 10 mil om dagen. Av forsikringsstatistikken ser en at de fleste har forsikring for 20.000 km i året eller mindre. Da kan man ha en daglig elbil i tillegg til fossil for langturer, henger osv.
Dette må være målet å få til de neste 2 årene.
Hvor har du tenkt deg at disse 500.000 til 1 mill. biler skal ta veien, skal de vrakes eller?
Jeg er ikke statsminister i Norge og har ikke svar på alt.

Bilene i Norge lever i snitt ca 19 år.
Bilparken består av ca 2,6 millioner biler.
Det vrakes altså ca 137.000 biler per år. Etter 3,6 år har man vraket ca en halv million biler.

Vraking, forflytning av eksosbiler bort fra byene (enten i Norge eller eksport) bør kunne bidra til rom for nye biler der utslipp er viktigst - dvs i og rundt byer. Å få eksosbilene bort fra byene bør ha veldig høy prioritet.

Når det gjelder hvor de kommer fra - Det finnes 30-40.000 forhåndsreservasjoner av Model 3 i Norge. Fra en produsent alene. Nå kommer nok ikke den i stort antall til Norge før i 2019, men jeg tror andre produsenter vil følge opp med konkurrenter og levere disse i bra antall. Model 3 vil i 2019 alene stå for rundt 20-30% av det totale bilsalget i Norge. Dvs. alene utgjøre en dobling av dagens salg av elbiler. Det er verd å merke seg....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Green Car Reports gjorde en poll der majoriteten mener 200 miles = 320 km er minimum rekkevidde for at elbiler skal aksepteres av folk flest.
http://www.greencarreports.com/news/1105978_whats-the-minimum-electric-car-range-for-mass-acceptance-poll-results
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

De fleste er vel tilbøyelig for endringer, men for de som er vokst opp med at servo var tilleggsutstyr, og fyllt bensin/diesel i alle de år, kan nok ha problemer med å akseptere elbiler.
Generasjonen som har vokst opp/vokser opp nå, som ikke kan skjønne at mobiltelefoner ikke fantes når vi var små, og aldeles ikke hvordan man overlevde den gang.. er nok mer tilbøyelig til elbiler.

Klart, det finnes folk i begge ender av skalaen i alle aldre, men tar man en %-andel vil også jeg anta at den yngre garde mer sannsynlig velger elbil enn de eldre.

Men, som det har vært nevnt endel ganger, det mangler mye for at elbilen skal være et alternativ for "alle":
*Lavere pris på brukt-biler
*Bedre rekkevidde på nye biler til "normale priser" (2-400')
*Flere hurtigladepunkt
*Flere normal-ladepunkt
*Aksept i borettslag og oppsett av ladepunkt i de fleste borettslag

Og selvsagt:
*Tilhengerfeste
*Flere bilmodeller, både smått og stort, spesielt stasjonsvogn eller større MPV
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Beckern

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 07. september 2016, klokken 22:01
De fleste er vel tilbøyelig for endringer, men for de som er vokst opp med at servo var tilleggsutstyr, og fyllt bensin/diesel i alle de år, kan nok ha problemer med å akseptere elbiler.
Generasjonen som har vokst opp/vokser opp nå, som ikke kan skjønne at mobiltelefoner ikke fantes når vi var små, og aldeles ikke hvordan man overlevde den gang.. er nok mer tilbøyelig til elbiler.

Klart, det finnes folk i begge ender av skalaen i alle aldre, men tar man en %-andel vil også jeg anta at den yngre garde mer sannsynlig velger elbil enn de eldre.

Men, som det har vært nevnt endel ganger, det mangler mye for at elbilen skal være et alternativ for "alle":
*Lavere pris på brukt-biler
*Bedre rekkevidde på nye biler til "normale priser" (2-400')
*Flere hurtigladepunkt
*Flere normal-ladepunkt
*Aksept i borettslag og oppsett av ladepunkt i de fleste borettslag

Og selvsagt:
*Tilhengerfeste
*Flere bilmodeller, både smått og stort, spesielt stasjonsvogn eller større MPV

Gode poeng. Jeg tror støtte til borettslag og sameier kan være en vesentlig faktor.
Det sammen med verdi økning blir en drivende faktor for at ladeuttak kommer på plass.

OlafGTE

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 07. september 2016, klokken 16:34
Det går ikke an å dra på langtur uten å planlegge, selv om enkelte her påstår at de kan det når en kjører fossilt.
I beg to differ. Kjørte en gang fra Nord-Troms til Møre uten et eneste minutt med planlegging. Jeg tilbrakte cirka et døgn bak rattet, og jeg gjør det aldri igjen. Men det gikk. Tidligere samme sommer kjørte jeg fra Trøndelag til Nord-Troms, også uten å planlegge, men da slo vi i det minste opp et telt og tok oss noen timer på øyet et sted underveis.

Du kan si mye rart om denne måten å reise på, men å si at det ikke går an, det er rett og slett feil.

eha

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 08. september 2016, klokken 14:57
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 07. september 2016, klokken 16:34
Det går ikke an å dra på langtur uten å planlegge, selv om enkelte her påstår at de kan det når en kjører fossilt.
I beg to differ. Kjørte en gang fra Nord-Troms til Møre uten et eneste minutt med planlegging. Jeg tilbrakte cirka et døgn bak rattet, og jeg gjør det aldri igjen. Men det gikk. Tidligere samme sommer kjørte jeg fra Trøndelag til Nord-Troms, også uten å planlegge, men da slo vi i det minste opp et telt og tok oss noen timer på øyet et sted underveis.

Du kan si mye rart om denne måten å reise på, men å si at det ikke går an, det er rett og slett feil.

Jeg er enig, og det kan også sies på en annen måte: Med en kortrekkende elbil må man planlegge alt det samme som man må planlegge med en langtrekkende elbil (eller fossilbil), men man må i tillegg planlegge for lading. Uansett hvor mye tid jeg bruker på å planlegge mine turer med min gamle fossilbil, så bruker jeg aldri tid på å planlegge hvor, når og hvor mye jeg skal tanke.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA