Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Generell levetid på blybatteriene

Startet av Go-carter, søndag 28. november 2010, klokken 18:50

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

Jeg er så "heldig" å ha en litt ombygd kewet, hvor kabelen er fastmontert inni bilen, og draes ut til ladestasjonen. Så med andre ord vanskelig å sabotere.

På vei hjem fra høstfest på skolen min, så så jeg at en Think stod parkert sammen med meg på parkeringa ved KHiO. Denne hadde iløpet av natten fått rivd av ladedekselet, og nappa ut strømkontakten.(satte kontakten inn igjen, før jeg selv rullet hjemover)

Kanskje en ide å få utviklet noen sikrere ladeplugger/luker?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

eledille

Standardiseringsarbeidet er i gang, og i Europa har de tenkt på dette, i hvert fall i RWE/Mennekes-forslaget.

For å unngå sabotasje vil man være nødt til å ha med seg egen ladekabel. I USA har de valgt den sårbare løsningen med å la kabel og plugg være fast i ladestasjonen, det vil jeg tro vil ende på samme måte som med gamle dagers telefonkiosker - en stubb med avrevne ledninger der røret skulle vært.

For å unngå tyveri vil kabelen låses til både bilen og ladestasjonen så lenge ladingen pågår. Dermed går det ikke å bare nappe den ut, og om man vil stjele, så får man ikke med seg den verdifulle kontakten. Siden er det stor spenning og strøm, så det vil være en ganske "spennende" opplevelse å prøve å kutte kabelen under lading.

Ladeluke har jeg ikke sett noen smart løsning for.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

Sitat fra: eledille på mandag 08. november 2010, klokken 15:09
Ladeluke har jeg ikke sett noen smart løsning for.
Da har du ikke sett PSA.
Saxo/P106 låser ladeluka med en pinne styrt av sentrallåsen.
På Berlingo/Partner må du åpne luka med en hendel tilsvarende panseret.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eledille

Sitat fra: Elmo på mandag 08. november 2010, klokken 15:38
Sitat fra: eledille på mandag 08. november 2010, klokken 15:09
Ladeluke har jeg ikke sett noen smart løsning for.
Da har du ikke sett PSA.
Saxo/P106 låser ladeluka med en pinne styrt av sentrallåsen.
På Berlingo/Partner må du åpne luka med en hendel tilsvarende panseret.
Ok, men jeg oppfattet det som at ladeluka var blitt brukket av mens bilen sto til lading. For å unngå det måtte vel luka enten svinge innover eller skyves til side inn i bilen, eller er det bare kabelen som kommer ut av luka på PSA mens den lader, med luka stengt?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

#4
Det var vel en ny-Think han hadde sett?
Der står jo ladeluka og kontakten rett ut i 90 grader og innbyr til krøll mens den lader. Så ille at man er redd for å knekke den når man passerer mellom den og egen bil for å komme frem til ladestolpen :o

Med luka lukket på PSA stikker litt av ladehansken ut under luka mens man lader, men utløsermekanismen er skult inni luka som er låst.

EDIT:  Sakset noen bilder fra intruksjonsboka. Think sin er jo ikke helt ulik bildet av PSAen i åpen stilling.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Sitat fra: eledille på tirsdag 09. november 2010, klokken 00:09
PSA har tydeligvis tenkt seg om, ja.

Synd ingen av de nye produsentene klarer å se at her ar løsningen på både sikkerhet, AC 1-3 fase og DC lading allerede løst.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. november 2010, klokken 11:24
på PSA er løsningen på både sikkerhet, AC 1-3 fase og DC lading allerede løst.
Der sier du noe jeg ikke har tenkt på . . .   at det også er 3-fas også i Marechal kontakten.
Men bilene våre er ikke klare for å ta 3-fas  :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#8
Her er min 3 fase lademetode.

Bilens originale 15-20A lader boostet opp med inntil 2*20A DC ekstra ved hjelp av Thundergjengens ombygde plastmakuttere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Ja, og her er min 3 fase lademetode.
Bilens originale 15-20A lader boostet opp med inntil 30A DC ekstra ved hjelp av Eltek power.

Men jeg tenkte på at PSA ikke har gjort noe for å utnytte 3-fase AC mulighetene i Marechal kontakten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA