Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Redusert ytelse i3 94ah

Startet av BMW850, onsdag 09. november 2016, klokken 12:08

« forrige - neste »

BMW850

"Iskald nyhet til alle med elbil: Bør elbiler nektes å kjøre over fjellet på vinteren? Risikosport, mener Statens vegvesen"

Tror det er endel misoppfatninger her. La oss si at jeg skal over Haukeli til vestlandet på vinteren. Det er dårlig vær og det blir kolonnekjøring som kan medføre at man blir stående noen timer. La oss si at man f.eks. har 70% kapasitet på en Tesla med 85Kw batteri. Noen som kan si hvor mange timer man kan stå med 20 grader i bilen? Jeg TROR man kan stå lenger enn en fossilbil, men det er bare noe jeg tror. Sikkert noen her inne som har regne-kunnskapene sine i orden og informasjon om hvor mye varmeapparatet på en Tesla forbruker ;)

http://www.ta.no/nyheter/elbil/motor/iskald-nyhet-til-alle-med-elbil-bor-elbiler-nektes-a-kjore-over-fjellet-pa-vinteren/s/5-50-258341

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Lynet

Ved kjøring i ca minus 20 grader går det rundt 3kW. Står man i ro går forbruket fort ned til ca 1 kW. Men vinden har stor betydning. Så med 50kWh i batteriet kan du ha det ok i ca to døgn. Men da kommer du ikke langt....
En annen sak er at vegvesenet bør lage ladepunkter der kolonnen starter.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mogu

Har dette noen gang skjedd? Jeg ser ikke for meg at diverse norske medier hadde gått glipp av overskriften "her blir Tesla eieren reddet etter å ha gått tom for strøm på fjellovergang".

Jeg tror som det er nevnt i artikkelen at elbil eiere er lurere enn som så.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

ladov

Det blir som alt annet, den enkelte er selv ansvarlig for å ta sine forholdsregler. Du prøver deg ikke på kolonnekjøring når du bare har en teskje bensin igjen på tanken og du gjør det heller ikke om batteriet bare så vidt holder til turen over fjellet.

For øvrig så tror heller ikke jeg at media hadde unnlatt å nevne de om en Tesla gikk tom for strøm under kolonnekjøring. ('Du vil ikke tro hva denne Tesla eieren prøvde på')
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

goggo

Han fyren som uttalte seg har nok blitt kalt inn på teppet og fått refs idag tror jeg :)

Her er vegvesenets offisielle syn på saken (datert i dag)
http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Nasjonalt/fortsatt-elbiler-i-kolonner

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

krl

Hehe.. Så denne ja.

Jeg ringte inn tidligere i dag, og spurte om John H. Nilssen uttalte seg på vegne av Vegvesenet eller privat. Det er pressemeldingen som representerer Vegvesenets offisielle syn på saken.

Og jeg forstod det samtidig som om John H. Nilssen var en "løs kanon på dekk" som har gått ut i media uten noen form for dokumentasjon for påstandene sine.

HVIS det viser seg å være problematisk mange elbil-eiere som forsøker seg på å forsere fjelloverganger i kolonne uten tilstrekkelig rekkevidde på batteriet, så får de begynne å sjekke rekkeviddeindikatoren før avgang. Og så kan denne John H. Nilssen heller engasjere seg i å få bygget ladestolper på oppsamlingsplassene hvis han fremdeles er bekymret for elbilene  :)

Thor2014

Sitat fra: Lynet på onsdag 21. september 2016, klokken 13:16
Ved kjøring i ca minus 20 grader går det rundt 3kW. Står man i ro går forbruket fort ned til ca 1 kW. Men vinden har stor betydning. Så med 50kWh i batteriet kan du ha det ok i ca to døgn. Men da kommer du ikke langt....
En annen sak er at vegvesenet bør lage ladepunkter der kolonnen starter.
Finnes en del biler med mindre enn 50kw. Tror ikke hovedproblemet er Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA