Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen står å "raper"

Startet av bno, onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:43

« forrige - neste »

bno

Man ser at autonome systemer er i ferd med å finne fotfeste i bransjen og det utfordrer det iboende i mennesket i forhold til menneske-maskin fokuset.
http://www.dinside.no/motor/teslas-selvkjorende-bil-har-gjort-meg-usikker-pa-egen-legning/62130814

Design av elektriske biler føler i hovedsak et mønster som hører hjemme i en annen verden. Bilprodusenten fortsetter å følge et fastsatt mønster som de har gjort i mange tiår. Tesla sine biler fremstår idag som meget sikre. Ikke minst som følge av designet sine iboende egenskaper.
Er det kun slik at det er elektronikken som vil bidra til å få ned ulykker på veiene som gir opphav til skader. Jeg tror at den gamle layout med en elektro motor plassert som den er på alle biler med unntak av Tesla representerer unødvendig risiko eksponering. Videre snakkes det om batteriteknologi som en kilde til engstelse. Sågar har det fått oppmerksomhet i stor grad også i det siste.

"Not surprisingly, one of the current leaders in inventing ways to make electric car batteries safer is Volvo, a company that has always considered advanced safety systems to be their major selling point. Their new C30 DRIVe Electric locates the battery pack as far as possible from the car's crumple zones to keep it safe in a collision. According to Volvo safety expert Thomas Broberg, "We may well see further down the line that cars powered solely by electricity can be made even safer than cars with combustion engines."

Synspunker, og eventuelt er dette noe elbilforeningen bør arbeidet med - Elbil sikkerhet  A to Z? 

"In my view, Tesla has demonstrated that electric vehicles can result in a superior automotive product in terms of driving performance, safety, comfort and even convenience."
Edit: https://techcrunch.com/2016/06/01/rise-of-the-electric-vehicle/
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Robert Sund

Sitat fra: bno på torsdag 08. september 2016, klokken 07:53

Sitat fra: Volvo safety expert Thomas Broberg"We may well see further down the line that cars powered solely by electricity can be made even safer than cars with combustion engines."

Funny  :)


Kanskje han ser mye på massemedia?

Det er færre branner i elbiler (ca en femtedel) og enda færre mens det er noen inne i bilen; og det er inkludert kupebranner (som er uavhengig av fremdriftstype).

Risikoen for at brann sprer seg er mindre i elbil, både hvis den får brenne fritt og hvis den blir slukket/kjølt. Vannbasert slukking er effektiv på begge. (Forøvrig vil enhver stor varmeutvikling i ett rom med en hydrogenbil være ekstremt farlig, da hydrogen kan/vil begynne å lekke ut (eller fredelig blande seg med luften som lobbyistene sier) og fylle fra taket og ned til detonasjonskilden slik som i hydrogeneksplosonen på Herøya i Porsgrunn).

Risikoen for eksplosjon i elbil er i praksis helt eliminert.

Biler laget fra grunnen av som elbiler har lavere tyngdepunkt, og har derfor lavere risiko for å tippe rundt, samt mindre tilbøyelighet til å krenge. Elgtesten kan bli "interessant" i biler med for høyt tyngdepunkt. Biltestere i Sverige og Tyskland har avdekket mye slikt.

Batterikassen kan benyttes som ett strukturelt element for å redusere risiko ved sidekollisjon, slik den blir brukt i Tesla.

Absorbasjons sonene kan være mye større med samme indre og ytre mål på bilen, og er det som oftest også.


Det er interresant med forskjellen i designfilosofi, der Volvo beskytter batteriet i en eventuell kollisjon (batteriet er ansett som en fare) mens Tesla benytter det til å redusere personskader i selve kollisjonen (batteriet er ansett som en mulighet).

bno

Fine oppsummering dette RB. Tradisjonelle bilprodusenter er lite opptatt om noe av deformasjonssonen i front og fortsetter å produsere på konservativt vis. Har en BMW 225 Xe hybrid på lån til i morgen og den har motor bak for å ha nevnt det. Så det er da noe....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA