Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EU-kontroll

Startet av bno, tirsdag 25. oktober 2016, klokken 23:42

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 07. september 2016, klokken 11:25
Sitat fra: Electrix på onsdag 07. september 2016, klokken 10:06
For det tredje så vil det gjøre det billigere å bruke mye drivstoff. Plugin-hybrider vil spare mindre på å kjøre mer elektrisk, og tørste forbrenningsmotorer vil bli billigere å kjøre. Med andre ord. Man må heller flytte mer av avgiftene over på drivstoffet, slik at det lønner seg med lavere forbruk, enten det kommer av mer effektive motorer, mindre biler eller økt bruk av elektrisitet til fremdrift.

Når jeg ser artikkelen ser jeg at dette fremmes av petroleumsbransjens bransjeorganisasjon, Norsk Petroleumsinstitutt...

Eg ser me har brukt 0,96 liter bensin på dei siste 484 km etter siste bensinfylling for 10 dager sidan med vår ladbare hybrid.

I og med at det er vanskeleg å hugsa når og kvar bensinmotoren startar, ville vore fint og GPS-modul for kontrollen sin del vert levert med ein liten fargeskrivar i bilen, og som skriv ut ein kartrapport/kvittering med avgiftsutrekning kvar gong motoren startar.

Før kjøring bør det og loggast på kven som kjører. Kona brukar varmeapparatet meir enn meg og då får hu betala for sine bensinlappar dersom det vert litt knapt med straum.

Elles er det og eit par elbilbrukarar i familien som ikkje har krok som spør om tilhengarhjelp. Det har gått greit med straum hittil, men me veit aldri...

Rett skal vera rett!
Er du sunnmøring? Jeg måtte bare spørre... ;)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Øystein16

Sitat fra: stefse på onsdag 07. september 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 07. september 2016, klokken 11:25
Sitat fra: Electrix på onsdag 07. september 2016, klokken 10:06
For det tredje så vil det gjøre det billigere å bruke mye drivstoff. Plugin-hybrider vil spare mindre på å kjøre mer elektrisk, og tørste forbrenningsmotorer vil bli billigere å kjøre. Med andre ord. Man må heller flytte mer av avgiftene over på drivstoffet, slik at det lønner seg med lavere forbruk, enten det kommer av mer effektive motorer, mindre biler eller økt bruk av elektrisitet til fremdrift.

Når jeg ser artikkelen ser jeg at dette fremmes av petroleumsbransjens bransjeorganisasjon, Norsk Petroleumsinstitutt...

Eg ser me har brukt 0,96 liter bensin på dei siste 484 km etter siste bensinfylling for 10 dager sidan med vår ladbare hybrid.

I og med at det er vanskeleg å hugsa når og kvar bensinmotoren startar, ville vore fint og GPS-modul for kontrollen sin del vert levert med ein liten fargeskrivar i bilen, og som skriv ut ein kartrapport/kvittering med avgiftsutrekning kvar gong motoren startar.

Før kjøring bør det og loggast på kven som kjører. Kona brukar varmeapparatet meir enn meg og då får hu betala for sine bensinlappar dersom det vert litt knapt med straum.

Elles er det og eit par elbilbrukarar i familien som ikkje har krok som spør om tilhengarhjelp. Det har gått greit med straum hittil, men me veit aldri...

Rett skal vera rett!
Er du sunnmøring? Jeg måtte bare spørre... ;)

:-) - eg kjem frå jordnære Jæren.

Men saken ga visse assosiasjon om denne filmen om bompengar.




Gardin

Dette fremstår som et forslag for å lage et komplisert avgiftssystem for å løse et problem som ikke er der.

Om man mener det er urettferdig at man betaler det samme uavhengig av hvor i landet man bor, så kan dette enkelt løses ved at en større del av drivstoffavgiftene øremerkes til vei i den landsdelen drivstoffet ble solgt. Men er dette ønskelig? Det må da være bedre med en helhetlig veiutbygging på nasjonalt plan uten spesielle begrensninger om at pengene absolutt må brukes der de tas inn?

Ethvert system for innkrevning av veiavgifter vil slå uheldig ut for noen, og dermed være urettferdig. GPS basert veiprising trenger på ingen måte å føre til en mer rettferdig fordeling enn dagens system. Tver imot gir det mye større rom for skjønnsmessige vurderinger av hvor mye hver enkelt veistrekning skal koste. Det vil vel være en god del administrative kostnader med å bestemme dette også? Nei da er det bedre å beholde et enkelt system.

En potensiell fordel med veiprising kan være som trafikkregulerende tiltak - for å påvirke folks kjørevaner for å utnytte veikapasiteten bedre. Men det er strengt tatt helt unødvendig å bruke veiprising eller bompenger for dette. Folk flest hater å stå i kø, så hvis det finnes bedre alternativer, så vil de fleste velge det uansett.

GPS basert veiprising løser ingenting, bortsett fra at det gjør det mulig å diskret innføre bompenger overalt. Deretter kan man jobbe med å gjøre reglene for veiprisingen så komplisert som mulig, slik at flest mulig mister oversikten, som vil gi myndighetene muligheten til å øke avgiftene uten at det blir så åpenbart.

sylwester

Sitat fra: Gardin på lørdag 10. september 2016, klokken 14:34
...
GPS basert veiprising løser ingenting, bortsett fra at det gjør det mulig å diskret innføre bompenger overalt.
...

Slik jeg ser det så vil innføring av et slikt system muligens gjøre det enklere for politikere å endre avgifter på relativt kort varsel. F.eks. idag så betaler man engangsavgift når man kjøper bilen, men hvis dette blir dratt inn når bilen beveger seg så vil et skifte av politisk plattform heve/senke avgiften for alle og ikke kun de som skal kjøpe ny bil det året.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Nå har NAF ( Les Norges Automobil Forbund ) hengt seg på denne ideen.

Har aldri vært spesielt imponert over NAF, men nå er det liten tvil. De som liksom skal representere bilistenes interesser sier rett ut at de ønsker å redusere trafikken.

Ikke feil det, men helt feil når det kommer fra NAF, og feil virkemiddel av grunner vi leser tidligere i denne tråden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bno

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. september 2016, klokken 19:16
Nå har NAF ( Les Norges Automobil Forbund ) hengt seg på denne ideen.

Har aldri vært spesielt imponert over NAF, men nå er det liten tvil. De som liksom skal representere bilistenes interesser sier rett ut at de ønsker å redusere trafikken.

Ikke feil det, men helt feil når det kommer fra NAF, og feil virkemiddel av grunner vi leser tidligere i denne tråden.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27854.msg479861.html#msg479861


NAF er en organisasjon som har utviklet seg til en nikkedukke for staten og en bedrift med fokus på bunnlinja.

"Hun mener en løsning med å bruke bombrikke ikke vil komme i strid med personvernet."
Nei vel :o Kan ikke bli mer naiv enn dette vel?

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/09/11/2029/Bilavgifter/naf-vil-ha-veiprising-for--f-ned-trafikken
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ingeniøren

Sa opp medlemskapet i NAF etter mange år når det premierte folk som lot det skure med bilen ved at alle skulle betale for nødutrykning til f.eks flatt batter, mao ingen egenandel.

Etter dette har det bare gått nedover med den organisasjonen :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodalse

Da jeg meldte meg inn i NAF i 1989 var det først for å få tilgang til rimelig forsikring som ungdom.
Gjensidige viste seg å være heller dårlig på oppgjør da jeg ble påkjørt rundt 1996.
Dermed for forsikringsselskapet ut av "dealen"

Veiboka var fortsatt god å ha og et utmerket oppslagsverk på reise - Grunn god nok i 1996
Eldre biler i 10-30K klassen, som jeg kjørte i den tiden, kunne være mer utsatt for stopp enn nyere biler (dog ikke elementære startbatteri problemer)

I 2016 besluttet jeg at medlemskapet fikk opphøre da ingen av "fordelene" var noe som gjaldt mitt medlemskap.
Synd at en organisasjon ikke er i stand til å fornye seg i takt med tiden.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Gardin

NAF jobber for å redusere bilbruken? Er det ingen som ser at privatbilisme i utgangspunktet er en bra ting? Det bidrar til økt levestandard for veldig mange mennesker. Å redusere biltrafikken er ikke et godt mål i seg selv. Alle tiltak mot bilbruk bør rettes spesifikt mot de negative konsekvensene av bilbruk som ulykker, forurensning, støy, arealbruk osv. Jeg ser ikke at veiprising løser noe av dette. De som kan unngå å kjøre i den værste trafikken gjør da det uansett?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA