Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med hurtiglading på Fortum stasjoner - Nissan Leaf 30kwh

Startet av sjossang, søndag 16. oktober 2016, klokken 13:42

« forrige - neste »

sjossang


Noen som har hørt om "gruppekjøp" før? I Quebec har en mann samlet interessenter som vil kjøpe Leaf, og sammen har de nå gått til bestilling av 3712 Nissan Leaf. Fram til nå er det bare solgt ca 4000 Leaf i hele Canada siden 2011!

Prisen er presset ned til omtrent 168.000,- pr bil. I tillegg kan de faktisk få 50.000,- i subsidier fra Canadiske myndigheter. 118.000,- for en ny Leaf er ikke ille...

http://cleantechnica.com/2016/08/18/nissan-leaf-group-buy-quebec-40-tesla-model-3-reservations-exclusive/
http://cleantechnica.com/2016/08/03/nissan-leaf-group-buy-quebec-2/
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

kaiat


sjossang

Takk for link! Synd for Nissan, for dette hadde vært et utrolig salg :)
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

kaiat

Jeg bare spekulerer, men kan grunnen til at Nissan trakk seg fra dette, være at det er enten en oppdatert versjon av dagens Leaf (jmr. 40kWh-ryktene) eller det nærmer seg en presentasjon av Leaf 2? De potensielle Leaf-kundene som ble sure nå, kan jo ha blitt enda surere om de fikk gjennomført denne gruppehandelen - og Nissan rett etterpå hadde lansert 40kWh Leaf 1 eller 60kWh Leaf 2. For de ville helt sikkert ha kjøpt en av de i stedet vil jeg tro.

Trekkoppbil

#4
Her fant jeg noen detaljer fra gruppekjøp i Colorado i mars:

2016 S er 24kwt's modellen og 2016 SV er billigversjonen av 30kwt.

Man er nok avhengig av rett timing, om produsenten skal bli med på noe sånnt.

Men til dem som ikke fikk kjøpt i Canada, så har Tesla Motors en bil til salgs der: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=CANM&SWO=101231#

Ampère de Joule

Jeg har lest at Nissan har  "avlyst" gruppekjøpet.

Olee

Sitat fra: Ampère de Joule på fredag 26. august 2016, klokken 20:47
Jeg har lest at Nissan har  "avlyst" gruppekjøpet.
Ja det er også kommentert i svar #1 her...

Trekkoppbil

#7
For å ta det med teskjei:

Gruppekjøp er ikke helt nytt, og det er gjennomført:
-I mars var det suksessfullt gruppekjøp av 248 Leaf i Nord-Colorado:
  http://driveelectricnoco.org/group-buy/
  http://driveelectricnoco.org/group-buy-fleet/
-I 2015 blei det også gjennomført i Nord-Colorado: http://insideevs.com/2015-nissan-leaf-for-10623-special-black-friday-deal/
I Nordamerika er det kultur for frivillig arbeid, og i Colorado blei bilhandelen gjort via et .org-domene.

I Europa har jeg sett lignende salg, men der har det vært organisert av kommersielle internettjenester. Det kan være en aktør som har fått et bra tilbud på en bilmodell for en periode, og man har ei webside hvor man tar opp bestillinger, og man rykker inn vanlige bilannonser hvor man annonserer tilbudet sitt.  På den måten blir det solgt et stort parti biler på kort tid.
I 2013 var jeg på utkikk etter å kjøpe meg Leaf, og da fant jeg en sånn aktør i Frankrike som tok opp bestillinger på Leaf, til lågere pris enn man ville finne i butikken. Jeg gjorde overslag på at prisen var ca 100 000kr lågere enn i butikk i Norge. Men jeg klarer ikke å kommunisere med franskmenn, og de ville i alle fall ikke selge til meg.
I Tyskland har jeg sett at biler blir solgt på ligennde måter. F.eks her ser det ut til å være en internetaktør som tar opp bestillinger fra mange bilister: http://goerbert.com/gesamt.php?hersteller=nissan&Modell=Nissan%20Leaf&sonder=1

(Så kan man spørre seg om Tesla selger på en lignende måte, men her organiserer fabrikanten gruppesalget sjølv, ved at man skaper en hype og massesuggesjon, og man selger flere hundre tusen biler på et par dager.)

I Norge har jeg muligens sett spor av noe lignende ved at Gomore av og til tilbyr Leaf. Tekna til 4000kr pr mnd er det siste jeg har sett der, inkl forsikring, vinterhjul og service.
(Skal man dra det videre, så kan man også spørre seg om ekslusivt tilbud til bønder i byen, også har noe med gruppekjøp å gjøre)

Det som et par av oss på tråden her reagerte på, er timingen av forsøket på gruppekjøpet i British Columbia i sommer.
Det er umulig å vite hvilke situasjon fabrikanten er i, og når han vil bli med på et gruppekjøp, men det er gode grunner til å spekulerer litt.
Rett nok kunne det være passelig anledning å spørre om å få kjøpt opp ett parti utågende varer, dersom noen skulle være interresert i det. Men i sommer kan jeg ikke forstå at det ville være så interressant å kjøpe opp 2016-modeller. Det er tegn som tyder på at batterikapasiteten blir dobla i løpet av ett til to år, og det kommer stadig batterier med lengre levetid og lågere pris. Bilfabrikkene tar et lite trinn med å komme med større kapasiteter på 2017-modellene til høsten. Det ville være rart om Nissan fortsatt sitter på så stort lager av 2016-modeller, at man kan gi fra seg 3700 eksemplarer, og jeg tviler på at man trykke opp et stå stort antall av en gammel og uhensiktsmessig modell. Uansett er det vanlig at gamle modeller dumpes på billigsalg i september, og man behøver ikke sende dem til Canada.
Det ville også være rart om man ville selge 2017-modeller i sommer:
Nissan har ikke sluppet offisielle data om 2017-modellen enda.
Det kan være mange grunner til å ikke komme med billigsalg av et nytt produkt.

Gruppekjøp av Leaf i Colorado i mars var inspirasjonen til å gjøre et forsøk i Canada, men timingen var annerledes.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA