Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato

Startet av Ballemann, fredag 07. oktober 2016, klokken 12:54

« forrige - neste »

TB

Lade kladden er heilt standard og passer alle bilar med type 1 kontakt. Pilot signal vil gi melding om maks ladefart / ampere.

Om du byter til større lader, dvs uorginalt for trilling vil du trenge annen ladekabel for å utnytte den auka ladefarten.

Bør være enkelt å byte ombord laderen med ein "orginal" type, men det kan være forskjellige typar som ikkje vil snakke med resten av bilen.... Kommunikasjon går nok på CAN bus, her kan det vere små forskjell i protokollen mellom årsmodell og merke.

Eksempel har iMiev støtte for fjernstyrt varme. Dermed må ombord laderen starte opp på kommando frå fjernstyring. Funksjonen finnes ikkje på C-Zero og iOn.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Sitat fra: Ballemann på onsdag 24. august 2016, klokken 13:43
Feilen ligger i om bord laderen, pris 35000,-
Litt usikker på hva jeg skal gjøre videre

Jeg ville tatt det på reklamasjon.

Ballemann

Jeg sjekka delenr på begge laderne, czero og imiev (begge 2014) og de har identisk type og delenr :)

Pwb: hvordan kan jeg få dette på reklamasjon?
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

TB

Då bilen er 5 år og 1 mnd kan dette bli litt vanskeleg å få på reklamasjon. Det som kan trekke i din favør er at du har eigd den kort tid / den er kjørt lite. Spesielt om du har kjøpt den av bilforhandler vil dette være ein mulig å få redusert kostnaden - om det ikkje blir heilt uten kostnader. At feilen oppstår 1 mnd over 5 år vil være eit godt argument her.

Har du kjøpt bilen privat kan du reklamere mot selger, men her vil det i stor grad variere om selger vedkjenner seg noko ansvar - eller faktisk vil eller kan avhjelpe.

Her kan du lese meir:
http://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Ballemann på onsdag 17. august 2016, klokken 22:35
Bilen hadde 4 prikker igjen på batteriet, så noe er galt. Når den stoppet (på motorveien, heldigvis i nedoverbakke like før en avkjøring m/busstopp), begynte lampene å blinke i takt med en høy pipe/varsellyd.
Det er avklart at feilen ligg i ombordladeren. Stemmer med at bilen ikkje ville lade. Men, at den brått stopper før det er tomt - stemmer det? Mitt spørsmål er kva som var årsaken til den stoppen du opplevde her, med 4 prikkar igjen.

Kan det være andre eller fleire feil? Kan feilen på ombordladeren ført til skade på andre komponentar, enten midlertidig eller permanent?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Sitat fra: Ballemann på onsdag 24. august 2016, klokken 18:18
Jeg sjekka delenr på begge laderne, czero og imiev (begge 2014) og de har identisk type og delenr :)

Pwb: hvordan kan jeg få dette på reklamasjon?

Har du kjøpt den hos forhandler har du 5 års reklamasjon fra du kjøpte den. Har du kjøpt den privat har du 2 år fra du kjøpte den. Dette høres ut som en såpass dyr feil at man ikke kan forvente at denne skal ryke innen kort tid etter bilkjøp.

Ballemann

Takk for alle svar! Jeg har sendt en mail til selger nå, vi har jo tross alt bare kjørt 500 mil siden kjøp.

Ang hvorfor den bare stoppet klarer de ikke å svare på, men de antok at dette var en følgefeil/nødmodus i sammenheng med laderen. Så jeg kommer nok til å bytte denne først, hvis det fortsatt ikke fungerer (bank i bordet), må jeg nok bare selge den latterlig billig, eller i deler.
Skikkelig kjedlig timing dette her, da jeg sluttet å jobbe tidlig i år pga manko på bhg plass til minstemann, og nå har jeg begynt på skole, det blir man ikke akkurat feit av.. Hehe
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

Beamer Screamer

Sitat fra: pwb på onsdag 24. august 2016, klokken 19:24
Sitat fra: Ballemann på onsdag 24. august 2016, klokken 18:18
Jeg sjekka delenr på begge laderne, czero og imiev (begge 2014) og de har identisk type og delenr :)

Pwb: hvordan kan jeg få dette på reklamasjon?

Har du kjøpt den hos forhandler har du 5 års reklamasjon fra du kjøpte den. Har du kjøpt den privat har du 2 år fra du kjøpte den. Dette høres ut som en såpass dyr feil at man ikke kan forvente at denne skal ryke innen kort tid etter bilkjøp.

Dette stemmer. Det er hhv forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven som gjelder ved kjøp fra forhandler/privat.

Men reklamasjonsrett er ikke det samme som garanti. Jeg husker ikke lovens ordlyd eksakt, men prinsippet er at gjenstandens alder, tilstand ved kjøpstidspunktet, pris, selgers opplysninger etc må tas i betraktning. Så det er ikke slik at selger skal dekke alle reparasjoner i 2/5 år. I tillegg vil jeg tro at man generelt har "sterkere" reklamasjonsrett overfor en forhandler, uten at jeg kjenner praksis på området spesielt godt.

Men defekt lader i bilen er en såpass vesentlig mangel at jeg vil tro det kan være gode sjanser for å få dette dekket av reklamasjon, spesielt hvis du har kjøpt av forhandler.

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Ballemann

Ble mer og mer irritert over bompenger og dieselfylling... Kona kjører 7 mil og gjennom 2 bommer, så det ble handel av en 13 mod leaf tekna idag. Herregud for en forskjell fra czeroen!
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

tomrh

Sitat fra: Ballemann på lørdag 27. august 2016, klokken 19:14
Ble mer og mer irritert over bompenger og dieselfylling... Kona kjører 7 mil og gjennom 2 bommer, så det ble handel av en 13 mod leaf tekna idag. Herregud for en forskjell fra czeroen!
Gratulerer med Leaf-kjøp! Jepp, det er vesentlig forskjell mellom Leaf og trilling. Pendler stort sett med Leafen, men digger mjauen vår like fullt, er ikke så verst å kjøre nå med bredere dekk. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ballemann

Takk for det! Mye trivelige å være i leafen, men så kosta den jo akkurat dobbelt så mye som czeroen også!
Akkurat nå er jeg usikker på om jeg skal selge czeroen når den er fiksa og kjøpe enda en leaf, eller om jeg skal bruke czeroen til skolen fremover (gerhard schønning i midtbyen) hmmm
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA