Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på Nordby senteret (Svinesund)

Startet av Leif Nilsen, mandag 17. oktober 2016, klokken 01:00

« forrige - neste »

GOLF-raider

Min erfaring som EL-bilist er at vi holder på å bli en stigmatisert gruppe i samfunnet
fordi vi har brutt ut av den generelle bilkodeksen som normaliserer det å sverge
troskap til eksosbilismen. Da jeg solgte min gamle V-åtter og fortalte at nå hadde
jeg bestilt en EL-bil fikk jeg spydige hentydninger om min genuine interesse for
klimaet. Jeg måtte jo forstå at EL-kraften i Norge er en skitten mix av kullkraft fra
Danmark og Tyskland og noe Norsk vannkraft oppi der. Dessuten at batteriet var
en stor miljøbombe både i produksjonsleddet og etter bilens levetid. Derfor ble
jeg fortalt at EL-bil er klassifisert til å være elektronisk søppel og problemavfall.
Noen av mine gamle venner snudde meg ryggen og frøs meg ut av det gode selskap.
Halvparten av landets EL-biler finnes i Oslo, Akershus og Hordaland. Resten er spredd
utover landet; og tettheten er minst lengst mot nord og utover i bygdenorge. Det
er tydeligvis en psykisk belastning for folk på bygda å være den første til å skaffe seg en
EL-bil fordi ingen andre i nærheten kjører med noe slikt styggedom som er fritatt moms
og de fleste andre avgifter som hvermansen er tilvendt. Derfor er det blitt et ikketema i
kommunestyrene i små kommuner om hvorvidt de skall sette av grunn til ladeplasser
og bevilge penger til ladestolper og strøm. Derfor bør staten pålegge alle kommuner
å sette opp ladeplasser i et minste antall av feks. 1 % av kommunens innbyggertall.
Det vil bidra til at folk bedre skjønner at EL-bilisme er framtida og at EL-biler er noe vi
vil satse på for å få ned utslippene av klimagasser. Folk flest tenker på historien om hva
som kom først: Høna eller egget. Hvis egget (ladeplassen) kom på plass i bygda så var
det et signal fra det offentlige Norge om at nå må folk kjøpe EL-bil neste gang. Denne
tankegangen ser ut til å ha virket særlig godt i Oslo. Hovedstaden vår er blitt et nasjonalt
utstillingsvindu som tiltrekker seg oppmerksomhet fra andre land. Da er det bare så synd
at dette svikter jo lengre radiusen blir ut fra de største byene.
Nå blir det et annet aspekt å tenke på fram mot stortingsvalget neste år: Valgflesket! Det
kan være fristende for politikere å stigmatisere EL-bilismen for å sikre seg gjenvalg ved å
kutte i fordelene med EL-bil for å tekkes den store hop (97 %) som er sjalu på fordelene
som EL-bilistene har fått servert på "et sølvfat" vha. «Klimaforliket på Stortinget» i 2012:
https://www.regjeringen.no/no/tema/klima-og-miljo/klima/innsiktsartikler-klima/klimaforliket/id2076645/
Vi "edsvorne klimabilister" går spennende tider i møte når vi nu skall lese partienes
valgprogram som vil dukke opp i postkassen vår en gang i 2017.
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Ingeniøren

Spiller da ingen rolle hva som står i programmet - de følges ikke allikevel da vi har en konstellasjon her i landet der hva som bestemmes styres av et par minipartier som bare så vidt har representater på stortinget.

Hele greia er en stor bløff.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AppleKnocker

Dette er ille, og det er dessverre ikke et isolert fenomen i Trondheim.

"Elbiler har i stor grad overtatt for konvensjonelle biler som transportmiddel til og fra jobb i Midtbyen"
Gratulerer, dette må jo være bra. Sliter ikke Trondheim med luftkvaliteten også, eller er det plutselig ikke så viktig?

"En bil er en bil"
Og en asmatiker er en taper?

"viktig å avvente hvilke nasjonale fordeler som opprettholdes for elbilene, og at kommunen ikke må fjerne alle fordelene før man ser hva den helhetlige elbilpolitikken går ut på."
Det begynner å se ut som den helhetlige politikken er å fjerne alle fordeler.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kodalse

Dette viser at politikerne ikke har noe minne utover inneværende fireårsperiode.

Som det sto i aftenposten i 2011, Trondheim har den dårligste luften av alle norske byer.
(samme politikere, men forrige valgperiode)
http://www.aftenposten.no/norge/Trondheim-har-Norges-darligste-byluft-573659b.html

Fra 2016 har vi mantraet renhold, renhold, renhold for å bedre lufta.
Kanskje nyttig å tenke tanken om at grunnlaget for renhold minimeres.
Her står eksosutslipp og piggdekkstøv for det meste.
Det er bare å se hvor tjukk eksoståke det er i bytunellene en hverdag med 0 - -20 grader.
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2015/12/13/I-2016-blir-kravene-til-luftkvaliteten-t%C3%B8ffere-11913621.ece

På den positive siden har vi:
1. Gassbusser som virkelig har bedret forholdene (80% av bussene drives av gass)
2. Tungtrafikken som er ledet bort fra bykjernen.
3. Flere som sykler til jobb året rundt.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA