Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bagasjeromsnett for 6-seter

Startet av andy76, torsdag 13. oktober 2016, klokken 08:58

« forrige - neste »

andy76

Har bilen på service nå. Km ca 7500 og bilen fyller ett år i disse dager.
Service hos BOS kom på 1500,- (trakk ut pollenfilter til 1000,- da jeg anså dette unødvendig etter så få kilometer, kjører kun med vifte og AC når jeg må også, så har vel ikke festet seg så veldig mye dritt der?)
Men verksted ringte og ønsket å smøre opp bremsene (500,- ekstra).
Er dette vanlig?
Jeg prøver å være flink å bremse hardt i nedoverbakker, samt dra i håndbrekket for å aktivisere tromlene.
Har aldri opplevd å få forespørsel om bremsesmøring på dieselbilene, men er så klart klar over at det er enda mindre bremsing på Ion grunnet regenerering jf en fossil bil.
However- er dette vanlig?
Peugeot Ion 2015

tomrh

Smøre opp bremsene? ???
Såvidt meg bekjent bør det helst ikke komme en eneste dråpe olje inni der..  :o ;D
Uansett hva de mener, dette er imo tull etter bare 7500 km. Det eneste er som du selv sier at det kan komme rust på bremseskivene, og det skal være nok å bremse i N i nedoverbakke innimellom for å fjerne rust, noe du tydeligvis er bevisst på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Det bli ikke smørt på " friksjons belegget ", men der bremseklossene beveger seg. Smøre bremser årlig er vel nesten det eneste som denne bilen trenger.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Ikke helt enig i at smøring av bevegelige deler i bremsene etter 7500 km er unødvendig.

Grunnen er at slike deler ikke er smørt fra fabrikk, og bør få litt fett snarest mulig.

Når det er sagt burde det vært en del av den kostbare klargjøringen før salg.

Men som alltid, selvgjort er alltid billigst. Gjerne i forbindelse med første hjulskift. Sett av 1 time ekstra i forbindelse med hjulskiftet og bruk pengene på kona i stedet. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Ja, enig egentlig. Nettopp pga. at den bare har kjørt 7500 på ett år, jfr. http://www.abcnyheter.no/motor/2016/01/04/195191758/derfor-far-mange-av-disse-bilene-problemer-med-bremsene

Jeg smører kaliperne samtidig som jeg skifter klosser, og kjører generelt mye. Har ikke tenkt over at det kanskje er behov for årlig oppsmøring..  :-[
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA