Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av GeirHM, fredag 23. september 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

ladov

Når vi først snakker om batterispekulasjoner rundt TM3..

En av de bedre spekulasjonene jeg har sett tok utgangspunkt i det vi så til batteripakka under unveil(hvis vi antar at animasjonen av batteripakka var korrekt) samt den nye batteristørrrelsen og forsøkte og utlede innhold i batteripakka ut fra det. Da endte du opp med moduler med enten 4,5 eller 6 celler i bredden, noe som korresponderer med pakkestørrelse på hhv 55, 68 og 82kWh. Som igjen gir rekkevidde på 215, 250+ og 300+ miles. Jeg tror det er viktig for Tesla å tilby pakker som kan gå over 250/300 miles.


Hvis jeg finner igjen den linken skal jeg poste den her men siden det uansett er spekulasjoner er det kan hende bedre bruk av tiden å studere unveil-videoen for å regne det ut selv. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut.aulie


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kanutten på fredag 19. august 2016, klokken 22:46Sant nok. Hvordan i all verden skal små filleselskaper som Samsung og BMW i det hele tatt kunne konkurrere med giganten Tesla.
Sant nok. Jeg tenker at det som hjelper BMW mest er at de har en veldig lojal kundebase, som vil kjøpe bilene deres selv om de koster 10k USD mer enn konkurrentene. Vi får vente og se om dette er nok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ladov på fredag 19. august 2016, klokken 23:15En av de bedre spekulasjonene jeg har sett tok utgangspunkt i det vi så til batteripakka under unveil(hvis vi antar at animasjonen av batteripakka var korrekt) samt den nye batteristørrrelsen og forsøkte og utlede innhold i batteripakka ut fra det. Da endte du opp med moduler med enten 4,5 eller 6 celler i bredden, noe som korresponderer med pakkestørrelse på hhv 55, 68 og 82kWh. Som igjen gir rekkevidde på 215, 250+ og 300+ miles. Jeg tror det er viktig for Tesla å tilby pakker som kan gå over 250/300 miles.
Jeg har ikke sett denne artikkelen, men jeg vil være interessert i å lese dette. Så kan jeg se om det er noe som er verdt å ta med i mine estimater.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal fungere med 4, 5 eller 6 celler i bredden. Dette virker veldig lavt. Jeg har antatt 16 celler i bredden i hver modul, og 34 celler i lengden. Altså 540 celler, trolig organisert som 12s45p. 8 slike moduler har altså 4320 celler.

For å få en batteripakke på 55 kWh må man fjerne ca 190 celler fra hver batteripakke, kanskje gå for 12s30p eller noe slikt.

Men jeg må korrigere mattematikken min fra tidligere, jeg regnet meg frem til 350 kg for batteripakken, men dette er nok noe lavt. ~400 kg virker mer rimelig. Dette er altså for 85 kWh, mens 55 kWh havner på ca 320 kg.
Sitat fra: ladov på fredag 19. august 2016, klokken 23:15Hvis jeg finner igjen den linken skal jeg poste den her men siden det uansett er spekulasjoner er det kan hende bedre bruk av tiden å studere unveil-videoen for å regne det ut selv. ;)
Tiden er allerede brukt. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Den tredje siste kommentaren til denne artikkelen:
http://cleantechnica.com/2016/05/22/tesla-model-3-faq/

Jeg har lest den om igjen noen ganger nå og han gjør et par 'koblinger' jeg må snu litt på før jeg skjønner poenget og det mest 'fristende' med tankegangen hans er 4-5-6 konfigurasjonen for de forskjellige batteristørrelsene.

Hvis vi antar at 21-70 cellene har litt over 40% større volum enn 18650 cellene ender vi opp med litt over 3000 celler for 55kWh(Går ut fra at 90kWh pakkene til model s har 7104 celler).

Model S har 96 celler i serie for å få høy nok spenning og da tenker jeg vil skal ha 96*32=3072 21-70 celler i TM3'55'. Med 8 moduler skal vi ha 12s*32p celler per modul for det minste batteriet(384 celler), 12s*40p for det mellomste(480 celler) og 12s*48p for det største batteriet(576 celler). Hver tredje eller sjette celle blir da erstattet av 'luft'.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

john

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 20. august 2016, klokken 08:03
Sitat fra: Kanutten på fredag 19. august 2016, klokken 22:46Sant nok. Hvordan i all verden skal små filleselskaper som Samsung og BMW i det hele tatt kunne konkurrere med giganten Tesla.
Sant nok. Jeg tenker at det som hjelper BMW mest er at de har en veldig lojal kundebase, som vil kjøpe bilene deres selv om de koster 10k USD mer enn konkurrentene. Vi får vente og se om dette er nok.

Oh the irony  ;D

ladov

Merkelojalitet er en svært reell effekt. Mange vil vente med elbil til 'deres' merke melder seg på og mange vil på samme måte holde seg til Tesla fordi de var først med en 'skikkelig' elbil. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

#127
Sitat fra: ladov på søndag 21. august 2016, klokken 21:41
Den tredje siste kommentaren til denne artikkelen:
http://cleantechnica.com/2016/05/22/tesla-model-3-faq/

Jeg har lest den om igjen noen ganger nå og han gjør et par 'koblinger' jeg må snu litt på før jeg skjønner poenget og det mest 'fristende' med tankegangen hans er 4-5-6 konfigurasjonen for de forskjellige batteristørrelsene.

Hvis vi antar at 21-70 cellene har litt over 40% større volum enn 18650 cellene ender vi opp med litt over 3000 celler for 55kWh(Går ut fra at 90kWh pakkene til model s har 7104 celler).

Model S har 96 celler i serie for å få høy nok spenning og da tenker jeg vil skal ha 96*32=3072 21-70 celler i TM3'55'. Med 8 moduler skal vi ha 12s*32p celler per modul for det minste batteriet(384 celler), 12s*40p for det mellomste(480 celler) og 12s*48p for det største batteriet(576 celler). Hver tredje eller sjette celle blir da erstattet av 'luft'.
Takk for linken, men det virket ikke helt som han hadde peiling.

Jeg er mer eller mindre enig med dine tall, men jeg har antatt litt bedre kjemi og litt større økning i volum per celle. Jeg har antatt 95 kWh ("100 kWh" batteripakke er like rundt hjørnet) fordelt på 7104 celler, altså 13,37 Wh/celle. Deretter har jeg regnet ut økningen i volum.

Lengden: (70 mm / 65 mm) = 1,077
Diameteren: (pi x 10^2) / (pi x 8,5^2) =1,384 (antar aluminiumssylinderen er 0,5 mm tykk)
Totalt: 1,077 x 1,384 -1 = 49%

13,37 Wh x 1,49 = 19,92 Wh/celle

Med 96s45p (8x 12s45p) blir dette 4320 celler med totalt ~86 kWh. Med 96s30p (8x 12s30p) blir dette 2880 celler med totalt ~57,4 kWh.

Det er ca dette jeg forventer er mulig utifra det man kan se i lanseringsvideoen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. august 2016, klokken 07:24
Takk for linken, men det virket ikke helt som han hadde peiling.
Han har løst en likning på en veldig elegant måte som passer veldig godt med hva tesla har vist så langt og hva vi forventer av den endelige løsningen.

4-5-6 tankegangen er veldig elegant men han mangler først og fremst argumenter for at det er den mest effektive metoden på et samlebånd. Det vil helt sikkert funke fint å lage batteri/moduler med utgangspunkt i den største pakka og så bytte ut hvert tredje/sjette celle med dummy-celler. Det vil la tesla forholde seg til kun en fysisk størrelse på batteripakke/modul uten at vektfordeling/tyngdepunkt endrer seg men jeg ser ikke noe i veien for at en modul kan fylles 2/3-full og avsluttes med en vegg så modulen får en tom side..

Angående antall celler så spørs det vel hvor Tesla sikter på den endelige kapasiteten. Alt de egentlig har sagt er 215 miles rekkevidde og under 60kWh, ikke noe om 60kWh er brutto eller nettokapasitet. Med 3072 celler blir vel bruttokapasiteten rett over 61kWh og nettokapasiteten 'under 60kWh'.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA