Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Peugeot iOn bestilt!

Startet av cmartin, tirsdag 17. mai 2011, klokken 03:12

« forrige - neste »

Haahov

Sitat fra: Kris på fredag 10. august 2012, klokken 11:18

Den lille erfaringen vi har forteller vel at elbiler med mindre energitette batterier kan oppgraderes til nyere batteriteknologi, og dermed øke orginal rekkevidde. Grunnen til at det i dag ikke er spesielt godt tilrettelagt for en slik oppgradering, er nok lavt volum av tidlige elbiler.

Med volumet til trillingene vil nok markedet for batterierstatninger være interessant.

I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

hma

Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece
Slike oppsiktsvekkende prediksjoner om ny teknologi  tror jeg man skal ta med en stor klype salt :)

Zebrabatteriet i en Think veier 244kg og rommer 28,2kWh. Det blir ca 0,115kWh/kg altså 115Wh/kg.
Man spår altså batterier med over 4000 ganger høyere energitetthet enn noe av det beste vi har tilgjengelig i dag.
Slikt skjer ikke over natten ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jkirkebo

Sitat fra: hma på onsdag 15. august 2012, klokken 12:32
Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece
Slike oppsiktsvekkende prediksjoner om ny teknologi  tror jeg man skal ta med en stor klype salt :)

Zebrabatteriet i en Think veier 244kg og rommer 28,2kWh. Det blir ca 0,115kWh/kg altså 115Wh/kg.
Man spår altså batterier med over 4000 ganger høyere energitetthet enn noe av det beste vi har tilgjengelig i dag.
Slikt skjer ikke over natten ;)

Hilsen
Håkon

Slik jeg leser artikkelen er det nok en skrivefeil, tror det skal være 500Wh/kg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece
500kWh/kg har jeg sett i flere artikler, men det har så langt alltid vært en skrivefeil for 500Wh/kg.
500kWh/kg er et usansynlig høyt tall uansett, men 500Wh/kg høres lite ut som teoretisk øvre grense.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Haahov


[/quote]
500kWh/kg har jeg sett i flere artikler, men det har så langt alltid vært en skrivefeil for 500Wh/kg.
500kWh/kg er et usansynlig høyt tall uansett, men 500Wh/kg høres lite ut som teoretisk øvre grense.
[/quote]

Sjekket opp orginalartikkelen og det står vitterlig 500 kWh. http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp

That has an echo in supercapacitors and the half-way house of the supercabattery (Asymmetric Electrochemical Double Layer Capacitor), notably the "lithium capacitor" which has one lithium-ion battery electrode. The developers of these, which now outnumber the number of developers of rechargeable lithium/lithium metal batteries, sometimes point to a theoretical 500-1000 kWh per kg if the wonder drug graphene is employed.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Kris

Ja, så her kan man velge selv. Om man tror skrivefeil vil vedvare i fremtiden, eller om man tror batterier blir skikkelig bra i fremtiden. Jeg har troen på at fremtiden vil bringe begge deler. På et eller annet tidspunkt ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Griffel

Sitat fra: Haahov link=topic=3574.msg60536#msg60536 date=1345084345
Sjekket opp orginalartikkelen og det står vitterlig 500 kWh.
url="http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp"]http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp[/url]

That has an echo in supercapacitors and the half-way house of the supercabattery (Asymmetric Electrochemical Double Layer Capacitor), notably the "lithium capacitor" which has one lithium-ion battery electrode. The developers of these, which now outnumber the number of developers of rechargeable lithium/lithium metal batteries, sometimes point to a theoretical 500-1000 kWh per kg if the wonder drug graphene is employed.
Siden dette har lite å gjøre med med ulikheter mellom trillingene la jeg svaret her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5851.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Sitat fra: Granheim på tirsdag 19. april 2011, klokken 10:59
Mitsubishi har 5 år/100 000 km nybilgaranti på i-Miev (og alle andre modeller). Samtidig viser laboratorietester at man etter 1000 sykluser (fra 100-0%) kan forvente at kapasiteten på batteriene er 70-90%. På grunnlag av dette sier Mitsubishi at forventet kapasitet på batteriet etter 10 år/150 000 km er 70-90%.

Ellers leveres alle nye Mitsubishi med tre års veiassistanse.

På selve bilen er det girsystemet som er forskjellig. i-Miev har tre ulike muligheter (Drive, Brake og Comfort) for å kunne tilpasse graden av regenerering (tilbakeføring av strøm til batteriet). Om man i nedoverbakker ønsker at bilen i større grad skal "bremse på giret" setter man den i Brake og bilen vil holde mer igjen og føre mer strøm tilbake til batteriet. På samme måte med Comfort hvis man vil at bilen skal bremse mindre når man slipper gassen (eller accelleratoren).
På Citroen C-Zero og Peugeot iON finnes kun drive.

Ut over dette er bilene identiske, med unntak av innvendig fargevalg. Der er nok Citroen litt "fresh'ere"

Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?
Er dette noe man bør tenke på ved bruktkjøp?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Elmo

Sitat fra: Radiv på søndag 21. august 2016, klokken 21:06
Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?

Japanske og Japanske mener du vel. ALLE bilene, også de "Franske" er produsert av Mitsubishi i Japan.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Granheim på tirsdag 19. april 2011, klokken 10:59
På selve bilen er det girsystemet som er forskjellig. i-Miev har tre ulike muligheter (Drive, Brake og Comfort) for å kunne tilpasse graden av regenerering (tilbakeføring av strøm til batteriet). Om man i nedoverbakker ønsker at bilen i større grad skal "bremse på giret" setter man den i Brake og bilen vil holde mer igjen og føre mer strøm tilbake til batteriet. På samme måte med Comfort hvis man vil at bilen skal bremse mindre når man slipper gassen (eller accelleratoren).
På Citroen C-Zero og Peugeot iON finnes kun drive.

Jeg har ikke Trilling, men jeg har hørt "rykter" om at det er bare plastdekslet rundt girspaken som forhindrer Ion og Czero fra å ha gir ekstra girene til MiEV. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Stjerneglis

Gammel tråd dette her... Imens har jo i-Miev fått en del oppgraderinger ift sine franske trillinger. LED lys, mer effektiv motor (som gir noen ekstra km) etc.

Girkassa: Det var en her på forumet som gjorde et forsøk ved å fjerne girdekslet på en Ion/Zero for å flytte girspaken til posisjoner tilsvarende "B" og "C" på i-Miev. Men det fungerte ikke uten videre...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Radiobil1

Sitat fra: Elmo på søndag 21. august 2016, klokken 21:31
Sitat fra: Radiv på søndag 21. august 2016, klokken 21:06
Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?

Japanske og Japanske mener du vel. ALLE bilene, også de "Franske" er produsert av Mitsubishi i Japan.

I know, men tenke mest ifm to ekstra modus på kassa til Mitsubishin, og at kassene kommer med et par oppgraderinger på nyere biler som sagt i tråden.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Elmo

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 21. august 2016, klokken 21:43
Girkassa: Det var en her på forumet som gjorde et forsøk ved å fjerne girdekslet på en Ion/Zero for å flytte girspaken til posisjoner tilsvarende "B" og "C" på i-Miev. Men det fungerte ikke uten videre...
OK :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

i-Miev har to ekstra gir posisjonar, B og C. Desse har ingen mekanisk kobling til girkassa, det er berre ulike program for mengden regenerering som motor yter. B gir meir brems, C gir mindre brems.

Ref tråden der det var forsøkt å ta av deksel på ein "Fransk" trilling så fungerte endring i displayet, B og C viste der. Men, motorstyring forstod ikkje kva dette betyr - og resultatet vart ingen framdrift.

På alle bilane har girkassa eit fast utveksling og er alltid innkobla mot motor.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

automat

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 21. august 2016, klokken 21:43
Gammel tråd dette her... Imens har jo i-Miev fått en del oppgraderinger ift sine franske trillinger. LED lys, mer effektiv motor (som gir noen ekstra km) etc.


De franske fikk også effektivtetsoppgraderingen. Mitsubishi økte rekkevidden ved å beholde 88 celler i batteriet, mens de franske reduserte til 80, og beholdt gammel rekkevidde.

Ikke usannsynlig at hele effektiviseringen egentlig var batteribytte fra LEV50 til LEV50N
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA