Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer når skal du kjøpe neste Model S

Startet av GeirHM, tirsdag 27. september 2016, klokken 12:29

« forrige - neste »

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 16:24
Finnes det noen overgang da, slik at Leaf kan lade med type1 kabel på denne?

Ja, det finnes overgang.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

GeirHM

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. august 2016, klokken 20:02
Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 16:24
Finnes det noen overgang da, slik at Leaf kan lade med type1 kabel på denne?

Ja, det finnes overgang.


--
turfsurf

Sånn ja! For det var jo (til slutt) det jeg ville vite! Jeg er den glade eier av et av Kirkebøs sett med sånne kabelovergangen til Tesla'en. Så det undret meg at det ikke skulle finnes en slik på dette området også. For i den fine oversikten som Ingeniøren henviser til så går det klart frem at både type1 og type2 dekker hele fjøla fra enfas 230v til trefas 400v. Så da er spørsmål hvor jeg finner en slik? Og hva vil jeg få av ladelast eller hva det nå heter ut til Leaf'en i et slikt dobbelt tesla veggboks-opplegg basert på mitt 400v 3fas 16A om Leafen har en slik 6,6kW lader ombord? (Og det er mulig at jeg har fått svar på dette i det som står tidligere, men jeg har altså ikke forstått det..). For det er komplisert dette for en som ikke kan alt om wattene der ute...

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 20:38
For i den fine oversikten som Ingeniøren henviser til så går det klart frem at både type1 og type2 dekker hele fjøla fra enfas 230v til trefas 400v. Så da er spørsmål hvor jeg finner en slik? Og hva vil jeg få av ladelast eller hva det nå heter ut til Leaf'en i et slikt dobbelt tesla veggboks-opplegg basert på mitt 400v 3fas 16A om Leafen har en slik 6,6kW lader ombord?
Type 1 støtter kun 1-fas. Overgang finner du ved litt googling, f.eks http://eauto.si/metron-shop/?product=charging-station-adapter-type-2-type-1

16A kurs gir kun 3kW til Leaf, 3-fas eller ikke.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

GeirHM


Griffel

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. august 2016, klokken 21:07
Type 1 støtter kun 1-fas. Overgang finner du ved litt googling, f.eks http://eauto.si/metron-shop/?product=charging-station-adapter-type-2-type-1
Kan være grei i et knipetak, men ingen løsning for daglig bruk hjemme om en velger en Leaf framfor en i3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GeirHM

Sitat fra: Griffel på lørdag 06. august 2016, klokken 09:16
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. august 2016, klokken 21:07
Type 1 støtter kun 1-fas. Overgang finner du ved litt googling, f.eks http://eauto.si/metron-shop/?product=charging-station-adapter-type-2-type-1
Kan være grei i et knipetak, men ingen løsning for daglig bruk hjemme om en velger en Leaf framfor en i3.

Kan du utdype, hvorfor det ikke er en god ide?

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GeirHM


elektrolux

Om det egner seg må du selv bedømme.

Det blir jo litt ekstra oll med den ekstra overgangen, og er mer ment som en nødløsning enn en permanent løsning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GeirHM

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. august 2016, klokken 10:37
Om det egner seg må du selv bedømme.

Det blir jo litt ekstra oll med den ekstra overgangen, og er mer ment som en nødløsning enn en permanent løsning.

Notert, tusen takk.

GeirHM

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. august 2016, klokken 20:23
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 20:16
Men det står i samsvarserklæringen AT det er i tråd med NEK2014? Betyr dette at jeg må klage på opplegget?

JA.
Sitat
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
Dette vedtaket var for å avklare en uklarhet i forbindelse med enfas automater, for trefas kan kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 ikke missforstås det er type B.

Min elektriker har nå byttet til jordfeilbryter type B. Jeg er takknemlig for de råd jeg har mottatt her i denne saken. En spesiell takk til Griffel.

nofuelno

PS: man blir ikke lengre ruinert av å investere i en dobbeltlader for samtidig lading av 2 biler.

Se på denne nye fra Salto: http://www.nofuel.no/Produkt/dobbel-salto-74kw#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Sungrazer

22 lapper er fremdeles en anseelig sum penger som man kan bruke på mye annet gøy, men litt billigere har det blitt.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det skal koste så uhorvelig mye for noen skarve kontaktorer, sikringer, styringsystem og ledninger. Dette er jo helt standard utstyr som er godt utprøvd, men det er vel som vanlig noen som skal sko seg på "emerging technologies".
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Griffel

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 17. august 2016, klokken 09:37
Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det skal koste så uhorvelig mye for noen skarve kontaktorer, sikringer, styringsystem og ledninger.
Dette er langt fra masseproduksjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA