Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Re: Sv: Audi Q6 e-tron

Startet av Bernts1, onsdag 18. januar 2017, klokken 18:23

« forrige - neste »

Bernts1

Hei eksperter.

Jeg skal fra 01.01.17 starte å jobbe i Asker og er avhengig av bil da jeg ikke kan være avhengig av tog osv. Jeg skal derfor investere i en elbil. Men det er for mye info å sortere osv. Så derfor spør jeg dere her inne. Er det noen elbiler utenom tesla som pr i dag vil klare strekningen kløfta-Asker-kløfta selv på vinteren? Blir ca 13 mil.

jkirkebo

Sitat fra: Bernts1 på lørdag 19. november 2016, klokken 22:19
Hei eksperter.

Jeg skal fra 01.01.17 starte å jobbe i Asker og er avhengig av bil da jeg ikke kan være avhengig av tog osv. Jeg skal derfor investere i en elbil. Men det er for mye info å sortere osv. Så derfor spør jeg dere her inne. Er det noen elbiler utenom tesla som pr i dag vil klare strekningen kløfta-Asker-kløfta selv på vinteren? Blir ca 13 mil.

Nye BMW i3 med 94Ah battericellene bør da greit klare dette vil jeg tro.  Siden du pendler er det vel neppe snakk om 130km/t i venstrefelt på den tiden av døgnet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Luftventil

Både i3, E-Golf, Zoe og Ampera-e vil nok klare det, så lenge du velger største batteriopsjon.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

jkirkebo

Sitat fra: Luftventil på søndag 20. november 2016, klokken 00:11
Både i3, E-Golf, Zoe og Ampera-e vil nok klare det, så lenge du velger største batteriopsjon.

Men av disse er det vel bare i3 som kan leveres rimelig kjapt? Opelen er bare å glemme, får neppe levert den før ett år etter jobbskifte...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Hyundai Ioniq vil heller ikke ha noen problemer med dette.  Egentlig ikke Leaf 30kWh heller, så lenge det er forvarmet hjemmefra.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

Litt avhengig av hvor fort du vil kjøre så klarer også Soul denne strekningen. Kjørte i dag 16 mil uten forvarming og flere stopp som kjølte batteriet, en god del av dette motorvei (til Ski fra Lørenskog)

Bernts1

Takk for svar :) fikk vite i dag at det er lademulighet på jobb, /0 får hvertfall ladet opp til 80% på den nye jobben. Skal ut å teste Konow i dag. Men forhandleren sier at det ikke vil komme nye til Norge før i mars/april hvis jeg bestiller denne siden av året. :/


Softblue

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

tutti

Zoe 400 km er vel den billigste kandidaten her og du klarer deg uten å lade på jobb også. Den kommer også på markedet i løpet av de neste ukene.

AppleKnocker

Sitat fra: Softblue på fredag 25. november 2016, klokken 20:48
Tror en Mercedes B også vil greie strekningen.
Jeg vil gjerne se en B-klasse som klarer 13 mil på motorvei om vinteren. Tenker du kanskje på dieselutgaven?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trekkoppbil

Jeg vil anslå forbruket på 65 km til å være ca 13 kwt, ved rolig kjøring på vinteren, og motorveihastighet på sommeren. Men forbruket kan variere med mange forhold, og det kan være retningsforskjeller, så jeg vil ikke garantere noe som helst. Det beste er kanske å prøve en bil først?

13 kwt kan fungere med minimale marginer med en 24kwt Leaf som har nytt batteri på ca 21-22 kwt, og du lader til 80%, og tilpasser kjøringa litt, så du kommer fram med ca 20%. Når du trenger litt ekstra, bør du lade til 100%, hvis det f.eks er fare for ekstra køkjøring i snøvær og stengte veier, eller du er i fare for å komme ned på vesentlig under 20% SOC.
Begrenser du ladinga til 80%, vil batteriet kanskje holde dobbelt så mange sykluser, som om du lader til 100%.  Og dersom batteriet taper seg noen prosenter, vil du merke det godt når du kjører litt i grenseland for rekkevidda.

13 kwt får du på ca 4,5 timer med vanlig saktelading på 3kw, og du kan få behov for noe hurtiglading de dagene du har en ekstra kjøretur på dagtid, eller etter du er kommet hjem.


Panduck

Sitat fra: Bernts1 på lørdag 19. november 2016, klokken 22:19
Jeg skal fra 01.01.17 starte å jobbe i Asker og er avhengig av bil da jeg ikke kan være avhengig av tog osv. Jeg skal derfor investere i en elbil. Men det er for mye info å sortere osv. Så derfor spør jeg dere her inne. Er det noen elbiler utenom tesla som pr i dag vil klare strekningen kløfta-Asker-kløfta selv på vinteren? Blir ca 13 mil.

Anbefaler å prøvesitte alt av elbiler som er mulig. Zoe og LEAF ville vært uaktuelt for meg p.g.a dårlig sittestilling (for meg..), og i3 har gitt en komfortforbedring som er avgjørende når man kjører mye. Ellers tror jeg som andre nevner at mye vil klare dette om vinteren av ny leaf, ny zoe, ny egolf, ny i3. Når det er sagt er det vanskelig å konkurre med tog på den strekningen, spesielt i rushtid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA