Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rattvarme - Big deal?

Startet av Bowers, onsdag 07. september 2016, klokken 12:05

« forrige - neste »

MrBeery

Nå går jeg litt off-topic her, men må bare siden Leaf ble nevnt. Jeg forstår enkelt og greit ikke at folk gidder å kjøpe Leaf. En bil med et batteri som taper seg så mye på så kort tid (særlig ved høy temperatur) er helt uaktuelt for min del.

De som ser ut til å ha bra kontroll på batteriet er Tesla og BMW. Pga. pris så ble valget mellom de to enkelt.

AppleKnocker

Sitat fra: MrBeery på torsdag 08. september 2016, klokken 23:20
Nå går jeg litt off-topic her, men må bare siden Leaf ble nevnt. Jeg forstår enkelt og greit ikke at folk gidder å kjøpe Leaf. En bil med et batteri som taper seg så mye på så kort tid (særlig ved høy temperatur) er helt uaktuelt for min del.

De som ser ut til å ha bra kontroll på batteriet er Tesla og BMW. Pga. pris så ble valget mellom de to enkelt.
Tror du blander sammen 1.gen Leaf fra 2011 og de senere modellene.
Familien har kjørt 50 000 i med Leaf og 50 000 med Model S på ca to år. Batteritapet er størst på Teslaen, selv om det er helt marginalt der også. Nyere Leaf har knapt batteritap, trolig fordi Nissan er det med mest erfaring med batteribiler.

I3 går vel i frunken på en Tesla, så det er vel ingen som seriøst vurderer de opp mot hverandre?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Hvis det blir noe av Model X kjøp, så kan vi jo putte i3en inn bak, og ha med som bybil :)


--
turfsurf
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MrBeery

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 09. september 2016, klokken 01:11
Sitat fra: MrBeery på torsdag 08. september 2016, klokken 23:20
Nå går jeg litt off-topic her, men må bare siden Leaf ble nevnt. Jeg forstår enkelt og greit ikke at folk gidder å kjøpe Leaf. En bil med et batteri som taper seg så mye på så kort tid (særlig ved høy temperatur) er helt uaktuelt for min del.

De som ser ut til å ha bra kontroll på batteriet er Tesla og BMW. Pga. pris så ble valget mellom de to enkelt.
Tror du blander sammen 1.gen Leaf fra 2011 og de senere modellene.
Familien har kjørt 50 000 i med Leaf og 50 000 med Model S på ca to år. Batteritapet er størst på Teslaen, selv om det er helt marginalt der også. Nyere Leaf har knapt batteritap, trolig fordi Nissan er det med mest erfaring med batteribiler.

I3 går vel i frunken på en Tesla, så det er vel ingen som seriøst vurderer de opp mot hverandre?
Nei, ikke bare 2012. De har jo rett og slett ikke god kontroll på batteritemp med den elendige passive kjølingen. Bare se siste langturvideo av Bjørn Nyland hvor han tester 30 kWh Leaf, går jo varm hele tiden under hurtiglading.

Hvor mye tap har du hatt på de to bilene, og hvordan målte du tapet i Tesla'en?

Så klart de ikke kan direkte sammenlignes, verken når det gjelder størrelse eller byggekvalitet  ;) De eneste "kravene"  vi hadde var en elbil med ok rekkevidde som er rustet for fremtiden. Da var både i3 og Model S aktuelle, men pga. pris så ble det i3.

Øyvind.h

Det er to forskjellige problemer. Han tenker ikke på kontroll på varme, men konsekvens ved varme.

Første generasjonene av Leaf fikk store problemer med degradering av batteriet i varmt klima. Dvs. biler som gikk i varme strøk i USA mistet raskt flere batteribarer.

Nyere Leaf taper ikke kapasitet pga varme på den måten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AppleKnocker

Nissan har ikke prioritert kjøling/varming av batteriet, det er helt riktig. Selv trillingene har mer avanserte systemer hvor batteriet i det minste kjøles under hurtiglading. Den første gen Leaf før medio 2013 hadde også helt klart batterier som taper seg raskt.

Forskjellen på Nissan og produsenter som har 3-5 års kortere erfaring med batteribiler, er at Nissan har gjort seg mange dyrekjøpte erfaringer med påfølgende forbedringer. Alle elbilbatterier vil tape seg noe over tid, og jeg er slett ikke sikker på at det belegg for å hevde at Leaf kommer dårligere ut enn andre. Hvis man leser Tesla tråden og Nissan tråden, vil jeg si at minst like mange 90D eiere sliter med batteritap som Leaf gen 2 eiere. Hvordan det er for andre produsenter vet jeg ikke, annet enn at ingen heller ikke BMW er immune for batteritap.

Min Model S er målt ved å lade helt opp-kjøre til tomt-lade opp igjen. Ikke rakettforskning, men nok til å si at det er et målbart (men ikke merkbart i praksis) tap på snaue to år/50 000 km. Leafen er målt med Leafspy og der er tapet ikke målbart overhodet. Omtrent samme alder på bilen og ca 50 000 km der også.
Dette er jo bare en observasjon, men det er i to biler som stort sett er ladet på samme måte av samme eier.

Men tilbake til topic rattvarme: Leaf eiere kjører gjerne med parkdress av typen som brukes i fjøs og barnehager. Forstår at det ikke passer inn med hipster image, men er det ikke mulig å ta disse boasjerfene som I3 eiere bruker og surre de rundt rattet for å holde varmen? Et vennlig tips
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

LMOR

Tar litt av dette, så jeg legger til: Setevarme og varme i rattet er bare kriseløsninger uansett.
Har enda til gode å ha en bil som har behagelig varme i setet og i rattet. Selv på laveste styrke blir det fort ubehagelig varmt, og dermed må det skrus av.
i3 leveres med et av de beste klimaanleggene som finnes, og med forvarming som standard.
Med forvarming blir både kupe, sete og ratt behagelig varmt. Det er det viktigste. Så kunne det vært kjekt å ha setevarme foran (og bak) + rattvarme i tillegg, men det blir mindre viktig. Jeg kjører på gjennomsnittlig med km for Norge, så de fleste vil som meg ikke ha bruk for all strømmen hver dag, så da kan en greit varme bilen.
Har ikke på 2,5år tenkt at jeg skulle brukt rattvarme og har ikke brukt setevarme en eneste gang...
Mens på den andre bilen bruker jeg begge deler hver gang jeg er ute når kupeen er under 15 grader, og komforten kan ikke sammenlignes med i3. (altså dårligere)
Jeg forstår at dere som kjører bilen på grensen av hva den klarer vil spare strøm, men dere tilhører et mindretall av potensielle kjøpere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA