Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering av interiør?

Startet av Gurba, tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:06

« forrige - neste »

Gurba

Er det noen som har testet forskjellen på rekkevidde med grønne eco-dekk og vanlige? ICE-bilen jeg har nå hadde Michelin Eco-ett-eller-annet og det er de verste dekkene jeg har kjørt på.

asgeirn

Ja. Før jeg fikk levert min Zoe hadde jeg forhandlerens demobil.

Demobilen hadde 16-toms felg med 195 Michelin E.V. dekk (rulle A), min har 17-toms med 205 Primacy 3 (rulle C).

Mens lånebilen var lett å holde under 12 kWh/100km er min nesten umulig å få under 15.

Dekkbredden er selvfølgelig deler av historien, men forskjellen er likevel reell.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Gurba


tomrh

Elbiler er mye mer følsomme for endringer i rulle- og luftmotstand. Jeg leste en masteroppgave for ikke lenge siden der de fant at under NEDC-testing så var følsomheten 2,9 ganger større for elbiler enn fossilbiler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Adrian Stachnik

Dekk og felg har alt å si for rekkevidden.

Riktig dekktype, riktig dimmensjon, og riktig lufttrykk.

Jeg ser på vår Mercedes B-electric.
På vinteren har vi det som er oppgitt som standard dimensjon. 16"
Mens på sommeren flotter vi oss med 17"

Fra før av kjenner jeg til at vinterdekk ofte gir kortere rekkevidde pga. større mønsterdybde.
Vi har ikke noe eco-dekk i det hele tatt, men vi har bedre rekkevidde på vinter enn på sommer.

Så skal man ha mest rekkevidde for pengene,
tror jeg der er lurt å benytte standard dimensjon, og ikke gå opp i størrelse.

Samtidig kan det være verdt å ta en liten titt på dekk-merkingen for rullemotstand før kjøp.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Gurba

Takker for alle innspill. Jeg vil tro at det er forskjell fra produsent til produsent også.

Ebe

Dersom rekkevidde stort sett ikke er et problem til hverdags, så ville jeg kjøpt de beste vinterdekka. Trafikksikkerhet trumfer det å komme hjem med 15% batteri kontra 5% batteri.

:)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

De beste vinterdekka, Nokian Hakkapeliitta R2, er jo også de med lavest rullemotstand, så da er jo valget enkelt sånn sett. "Må" man ha pigg så har jeg erfart at også Hakka 8 har utrolig lav rullemotstand selv om piggdekk generelt ikke er EU-merket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Gurba

Jeg må si det et enkelte ting jeg ikke gambler med. Jeg har alltid kjøpt beste bilstolene til ungene. Nå har de heldigvis slutta med det. Og jeg har kjøpt beste vinterdekkene. Har egentlig kjøpt premiumdekk til sommersesongen også. Og Nokian har jo lavere rullemotstand på ordinære dekk enn mange andre så kanskje forskjellen ikke er så stor i forhold til ecodekk.

tomrh

Goodyear EfficientGrip Performance er et premium sommerdekk med meget lav rullemotstand, best of both worlds. :) Jeg vil si at Nokian Hakka Green 2 også befinner seg i den kategorien. Vi snakker da om 205/55R16 som er den vanligste dekkdimensjonen (Leaf, e-Golf m.fl.).

Lavest rullemotstand om man velger den forsterkede XL-varianten, f.eks. 205/55R16 94W XL for Goodyear. Men det er vanskelig å gå inn i en dekkbutikk og komme ut igjen med dette siden de vil pushe 91V fra lageret sitt med argumenter om at det er overkill, unødvendig, man merker ikke forskjell, at det tar tid å bestille og blir dyrere osv.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA