Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D teknisk info

Startet av Sirka, fredag 20. februar 2015, klokken 23:16

« forrige - neste »

Sirka

Var innom BMWs verksted i Åsane og så at de har tilbud på en ganske så snasent utseende elsykkel - nå er jeg fristet til å slå til, men vil gjerne høre om noen her har erfaringer med den? Den får i hvert fall god omtale i denne testen:

http://www.dinside.no/930808/bmw-cruise-el-sykkel
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

janstok

Har selv prøvd denne sykkelen, og det føles som bmw kvalieten også er på sykkelen.
Bosh motor i navet er det mange sykkelmerker som bruker, eneste forskjellen er forskjellig ramme, så om du kjøper f.esk toppmodellen til Scott fra xxl så får du omtrent det samme.
Jeg selv er skeptisk til krankmotor da det er mye beveglige deler som kan ryke, og kraften blir overført via kjede og en må alltid velge rett gir for å utnytte kraften. Jeg ville gått for en sykkel med motor i hjulet.

Forøvrig var sykkelen med i dette løpet: http://www.nrk.no/rogaland/elsykkellop-opp-lysebotn-1.11816537
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

TorAtle

Akkurat som på vanlige sykler så er det vesentlig forskjell på utstyrsnivået på elsykler. Mine 2 har endel høyere utstyrsnivå enn BMW-sykkelen (bl.a. dyre kvalitetsdempere fra Fox fremme og bak). Jeg ville forventet en betydelig rabatt på den sykkelen, minst 30%.
2014 BMW i3

Torodd Stangeland

Bmw I3 2015

PerBear

Sitat fra: janstok på søndag 01. februar 2015, klokken 14:22
...Bosh motor i navet er det mange sykkelmerker som bruker..

Jeg antar du mente kranken?  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

winsider

Har eid min BMW elsykkel i litt over 2 måneder i skrivende stund, og er veldig fornøyd med den. Bosch-systemet fungerer helt utmerket. Testen fra Dinside gir etter min mening et korrekt bilde av sykkelen. Før jeg kjøpte, vurderte jeg alt fra de billigste Biltema/Clas Ohlson syklene til de som kostet ca kr 20.000 +. Angrer ikke på at jeg investerte de ekstra lappene i BMW'en. Den har erstattet 90% av bilkjøringen min og har nå blitt mitt viktigste transportmiddel. Kjøpte sykkelen først og fremst for å spare diesel og miljøet, men merker at man får litt sniktrening av sykkelen også. Du blir aldri utslitt på en elsykkel men du må røre på beina slik at det merkes. Deilig å komme usvett på jobb etter et lite friluftskikk på setet. En annen fordel er at sykkelen ser såpass kul ut, at du slipper mye av mobbingen som de billigere modellene inviterer til. Anbefales på det sterkeste.

Ferry

Sitat fra: winsider på mandag 29. juni 2015, klokken 19:55
Du blir aldri utslitt på en elsykkel men du må røre på beina slik at det merkes.

Høøh, det er fullt mulig å bli utslitt på elsykkel også. Jeg har vært helt i kjelleren ved et par anledninger. Men da har jeg sykla betydelig lenger enn jeg ellers ville gjort. Senest nå i helga sykla jeg 30 km på lørdag og 45 km på søndag uten å lade mellom turene. Grusveier i relativt flatt skogsterreng med innslag av trilling og bæring i myr og vierkjerr. Måtte spare litt på strømmen på langturen søndag, brukte motor kun i oppoverbakkene. Jeg har en tendens til å sykle med samme intensitet uansett. Så for meg blir forskjellen mellom elsykkel og vanlig at jeg holder 30 km/t i snitt i stedet for 20 km/t. Men det er selvfølgelig mulig å sykle rolig på elsykkel, men jeg sliter med å beherske meg. Det er altfor gøy å tråkke på :)

Thomas Parsli

Sitat fra: Ferry på mandag 29. juni 2015, klokken 22:04
Så for meg blir forskjellen mellom elsykkel og vanlig at jeg holder 30 km/t i snitt i stedet for 20 km/t.

Det er slik jeg også sykler (til/fra jobb) -og faktisk hovedgrunnen til at jeg kjøpte en elsykkel;
Jeg er ikke så sykelig interessert i sykling at 70km hver dag på en vanlig sykkel er et alternativ.

Når man i tillegg prøver å henge på gærningene med karbonsykler som koster like mye som en pen bruktbil blir det faktisk kanske bra trenging av jobbsyklingen :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Torodd Stangeland

Høres lovende ut.
Hvordan er denne å sykle uten el-hjelp, er den mye tyngre enn en vanlig
sammenlignbar sykkel uten motor?
Bmw I3 2015

Ferry

Jeg har ikke prøvd den aktuelle BMW, men bruker en tilsvarende Cannondale. Jeg syns ikke elsykkel med motor avslått er noe god sykkel. Det går en del tyngre å trå, i tillegg til noen kg ekstra vekt å dra på. Jeg vil nesten si at det er å anse som en nødløsning. Skal jeg sykle med motoren av, så velger jeg mye heller en vanlig sykkel. Men hvorfor sykle med motor av? Fort kort rekkevidde? Med forsiktig bruk og minste innstilling (ECO) så kan en antagelig sykle 100 km på en lading.

svingen

Noen som har forsøkt å ta bort 25km sperra på den her? Er det mulig?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA