Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf Manger og databruk.

Startet av Bjoris, fredag 30. september 2016, klokken 13:44

« forrige - neste »

Bjoris

Vi har sett at om en kjører forsiktig strategi på ladingen så får en lavere estimat på rekkevidden, jeg fikk veldig lave estimat på min S85 til tross for at jeg iallefall av og til ladet til 100%, kan ha vært noe feil på min, men jeg opplevde at jeg kunne kjøre nesten 3 kwh av batteriet før det begynte å telle ned så det virket som at beregningen ble feil at denne forsiktige bruken...

Hva tror dere batterieksperter om 60 og 70SW begrensende 75 batteri, vil ikke dette også bli ett problem for disse etterhvert eller holder det å kjøre dem ned mot null og så lade fult av og til, vil det være nok for batteriet til å forstå hvilken kapasitet som er i batteriet?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Lynet

Cellene balanseres kontinuerlig mot hverandre hele tiden i dagens batterier. Til og med elsykkelbatteriet gjør det.
Det beste for batteriet er å holde det mellom 40 og 60% og ikke for varmt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på mandag 08. august 2016, klokken 23:33
Cellene balanseres kontinuerlig mot hverandre hele tiden i dagens batterier. Til og med elsykkelbatteriet gjør det.

Nja, billige BMSer av typen som brukes f.eks på elsykler balanserer normalt bare i toppen, dvs. at du må lade til 100% for at det skal balanseres. Jeg lader mitt vanligvis bare til 80%, men har balance taps liggende ut så jeg kan balansere manuelt med en balanswringslader om jeg vil Hittil har det ikke vært nødvendig, sist jeg sjekket var cellene innenfor et avvik på 0,01V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA