Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3

Startet av ironduke, tirsdag 08. september 2015, klokken 22:06

« forrige - neste »

eliten

I dag har jeg hatt en rolig tur på sideveier, hovedsakelig 80 og 70 soner, men også kjørt igjennom 3 tettbebyggelser med fartsdumper og 40 sone. Har kjørt 74 km på 30 %. (Hadde 70% igjen når jeg parkerte.)
Sol, tørre veger og utetemperaturen var 17 når jeg dro, og 20 når jeg kom hjem. Med samme kjøremønster ville jeg teoretisk kunne kjørt 246,6666 km, og det er bra. Kommer nok ikke ofte til å kjøre så økonomisk, men det går ant.  ;D (Med Tekna 30 kw)

leafnor

Sitat fra: eliten på lørdag 04. juni 2016, klokken 15:03
I dag har jeg hatt en rolig tur på sideveier, hovedsakelig 80 og 70 soner, men også kjørt igjennom 3 tettbebyggelser med fartsdumper og 40 sone. Har kjørt 74 km på 30 %. (Hadde 70% igjen når jeg parkerte.)
Sol, tørre veger og utetemperaturen var 17 når jeg dro, og 20 når jeg kom hjem. Med samme kjøremønster ville jeg teoretisk kunne kjørt 246,6666 km, og det er bra. Kommer nok ikke ofte til å kjøre så økonomisk, men det går ant.  ;D (Med Tekna 30 kw)
Forrige sommer på tur mellom Trondheim - Hamar holdt jeg godt følge med trafikken over Dovre og ned Gudbrandsdalen. Forbruk på turen var 1,2 kWt/mil, og om bilen hadde hatt 28kWt til rådighet (Min er 2012 så "manglet" nær 10kWt) så skulle den glatt kjørt 23 mil.
Snu på det, med 28kWt til rådighet på 20 mil, så kan du leve med forbruk på 1,4kWt/ mil, og det holder man på norsk riksveg. På nyere motorveg med snittfart over 100, NOT.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ironduke

Sitat fra: leafnor på fredag 03. juni 2016, klokken 17:40
Sitat fra: ironduke på fredag 03. juni 2016, klokken 09:25
Sitat fra: leafnor på torsdag 19. mai 2016, klokken 22:44
Sitat fra: ironduke på torsdag 19. mai 2016, klokken 22:29
Sitat fra: ironduke på mandag 10. august 2015, klokken 10:35
Har ikke elbil pr. i dag, men går med planer om en Leaf i nærmeste fremtid. For å finne ut hvor langt Leafen vil kunne ta meg har jeg simulert i GreenRace, men lurer på hvor realistisk denne er. Se vedlagt bildefil som viser strekningen Stryn - Vestnes ferjekai. Er det rimelig å anslå at jeg står igjen med 14% og 25 km rekkevidde? Dette er Vestlandet, så vi snakker ikke pannekakeflatt akkurat  ;) Har da også lagt inn 70 km/t som snittfart og normal kjøremodus.

Jeg forventer selvsagt ikke at den skal klare dette på verste vinteren, men går det i sommerhalvåret kommer jeg til å bli godt fornøyd med bilen.

Innspill?

Vurderer å prøve ruten i morgen. Hva tror dere? Har 30 kWh-Leafen. Været ser ut til å bli rundt 10 grader og muligens regn.
Hvor mye effekt i beregningen la du til med varme?
Regn, behov for varme (Dugg) og såpass kupert ville jeg ha lagt inn en ladestopp på 6 minutter så det kom inn 4 kWt. Da er du kvitt rekkeviddeangst, og kan kjøre uten tanke på varme og forbruk.
Det økte forbruket på våt veg kan gi deg et puss.

Vurderer igjen turen i dag. Helt andre forhold: 20 grader pluss og tørre veier. Men vi snakker ca. 1 600 høydemeter....
Med 30kWt Leaf vil det i sommerværet gå helt fint. Du kommer til å ha igjen mellom 20-30%.
Sjekk lufttrykk,lad til 100, og kjør.
God tur.

Turen ble gjennomført i juli, men det var våte veier og rundt 15 pluss.... Leafnor fikk helt rett! Hadde 30% igjen på batteriet etter 142 km og 1600 høydemeter. Veldig fornøyd  :)
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA