Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med ladeledningen I-MiEV 2015

Startet av DrNox, tirsdag 28. februar 2017, klokken 23:11

« forrige - neste »

elekTrond

Artikkelen ligger bak betalingsmuren. Jeg rakk å se første bildet samt lese kobolt før jeg ble minnet om noen (norske?) filmer jeg så 2012/2013 i forbindelse med noe samfunnsfag jeg tok da. Husker ikke om det var Brennpunkt eller noe annet? Rettelse: Forbrukerinspektørene: "Connecting people". Når du jeg ser denslags, blir tankene du jeg gjør deg meg ... "det er bare jug alt sammen", samme om det er snakk om Kina eller vår egen kultur.

Vet ikke helt om jeg har sansen eller ei for at brukte NOKIA komponenter blir resirkulert og gjenbrukt før de selges i og som "nye" telefoner. Det er ikke noe verre enn kvalitetsbevisst gjenbruk av gamle Mercederser, Peugeoter og Toyotaer, er det vel? Derimot vet jeg at jeg misliker sterkt at enda fattigere folk avlodder overflatemonterte komponenter fra printkort, bøyd over et kvikksølvbad i en gammal kullfyrt wok med åpen flamme.

Hva med å krøsskleppe det hele med Arnold sitt fjaseinnlegg om millioner som dør av luftforurensing, kryssklippet med en fersk NTNU rapport som forteller at stearinlys skaper like mye eller mer innendørs forurensing enn det som kommer  inn fra utsiden?

Tilbake til koboltgruvene igjen vet jeg ikke om det mest synd at Kineserne kjøper opp Afrika og utnytter innbyggerne, eller at de bare gjør det samme som "vi" gjorde før dem... Hva skal til for at Ola Afrikaner eller John fra Kongo løfter seg opp av hengemyrgruva og foredler rikdommene til et levebrød han kan ... leve av?

Tror jeg fant igjen de filmene nå: https://www.nrk.no/livsstil/bak-mobiltelefonens-fasade-1.6806031
Onsdag 14. oktober (2009) blir det tv-premiere på NRK for serien "Connecting people", der Forbrukerinspektørene følger en mobiltelefon fra fødsel til grav. Fra Kongo via Kina til Norge. Og deretter tilbake til Kina igjen, til et enormt elektronisk avfallsberg som er i ferd med å bli hele verdens søppeldynge.

       
  • Onsdag 14. oktober: NRK1 kl. 19.30 – 20.25 (blodmobiler, Kongo)
  • Onsdag 21. oktober: NRK1 kl. 19.30 – 20.25 (tåremobiler, Kina)
  • Onsdag 28. oktober: NRK1 kl. 19.30 – 20.25 (giftmobiler, Norge/Kina)
  • Onsdag 28. oktober: Ekstrasending NRK2 kl. 21.30 – 22.00 (mobilens livssyklus, debatt)

Disse ligger visst ikke ute lengre, da arkivet ender en gang i 2011. Derimot fant jeg denne godbiten:
Forbrukerinspektørene 2011-01-19: "Framtidens elbiler" 'ish...
EpisodebeskrivelseNylig ankom det som omtales som fremtidens elbiler. Nå satser alle de store bilmerkene på å lage elbiler som minner mer om vanlige personbiler. Først ute er Mitsubishi, snart kommer også de andre merkene med sine modeller. Elbilene slik vi kjenner dem i dag, er små, usikre og lite familievennlige, men er den tid nå over? FBI har testet elbilen mot en vanlig personbil, hvor vi også ser på sikkerhet. Hele sendingen handler rett og slett om biler, avgifter og sikkerhet. Programledere er Christian Strand og Marit Evertsen Grimstad.

Anno desember 2016, lenge etter at Mitsubishi og Nissan, etter 2009 gjorde elbil mainstream, er det fristende å døpe om de tre mobil-episodene til hhv; blod-elbiler, tåre-elbiler og gift- elbiler. Vel vitende om at jeg selv, siden 2016 har over 200 kg blod, tårer og gift lagret på tunet.

Litt kilder og sånn der:
'13 Mjau

Christopher Neumann Ruud

Det er vel vanskelig å argumentere for at moderne teknologiske gjenstander, og spesielt da gjenstander som er fulle av REM (Rare Earth Minerals), er "grønne" av natur. Ta for eksempel enda en dokumentar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_in_the_Mobile
som også handler om konfliktmineraler og ansvarsfraskrivelsen hos de store selskapene og usynliggjøringen hos forbrukerne.
Men dette er kun en del av en mye større diskusjon som handler mer om hvilken linje vi kan tillate oss å ligge på for å skulle ha det moderne samfunnet vi lever i, hvilke mekanismer som må til for at man ikke skal utnytte mennesker for å oppnå et visst levesett, og hvordan man kan nå alle disse målene med minst mulig miljøpåvirkning.
Det er ingenting som er "grønt" med måten vi lever på, uavhengig av mobiltelefoner eller el-biler (eller dieselbiler eller hva det måtte være),men det er mange ting vi kan gjøre bedre og fortsatt ha tilsvarende levestandard.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA