Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte høyttalerelement?

Startet av Olemann, torsdag 22. september 2016, klokken 12:24

« forrige - neste »

Olemann


Artig illustrasjon, husker biltypen, men da med forbrenningsmotor. Så moderne er vi da likevel ikke vi som skryter av elbil med batteribytte på 5 minutter....

nr1rayner

Og tidlig 1900-tallet var elbiler svært populær fordi den var lettstartet, ingen vibrasjon og støy.
De hadde da omtrent samme rekkevidde som i dag, dog med vesentlig lettere biler og lavere fart.

Tenk om utviklingen hadde fortsatt...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ingeniøren

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 28. juli 2016, klokken 22:05
Og tidlig 1900-tallet var elbiler svært populær fordi den var lettstartet, ingen vibrasjon og støy.
De hadde da omtrent samme rekkevidde som i dag, dog med vesentlig lettere biler og lavere fart.

Tenk om utviklingen hadde fortsatt...

Det skyldes nok olje lobby'n.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hma

1972 - LE 306 Elektro-Transporter

"I mars 1972 presenterte Daimler-Benz LE testbilen 306, den første elektriske varebil med batteribytteteknologi. Dens klatreevne var rundt 16%, hadde en rekkevidde på 65 km per lading og maksimal hastighet på 70 km/t.
LE 306 ble drevet av en DC shunt motor på 31 kW (kontinuerlig strøm) eller 52 kW (peak output). LE 306 samsvarte i størrelse og utstyr med L 306 D og var tilgjengelig som en varebil og kombi med en nyttelast på 1,45 tonn."
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Tror det er i Elbilboken til Arnie det står om "elektrisk forgasser" Altså moderne motorstyring, som først kom på 70-80 tallet.

Dersom det ikke var fornuftige løsninger for trinnløs styring av elmotor, er det ikke rart Elbilene hadde en død periode i nesten 100 år på 1900 tallet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 28. juli 2016, klokken 22:05
Og tidlig 1900-tallet var elbiler svært populær fordi den var lettstartet, ingen vibrasjon og støy.
De hadde da omtrent samme rekkevidde som i dag, dog med vesentlig lettere biler og lavere fart.

Tenk om utviklingen hadde fortsatt...
Noen historier fra gamledager
Hvem slo av strømmen til elbilen?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,88.0.html

Lohner-Porsche, hybrid.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,77.0.html

De første elektriske transportmidler:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,84.0.html

den første anerkjente raskeste bilen
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,87.0.html

for (over) 100år siden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,69.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA