Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Thor2014, mandag 19. september 2016, klokken 22:15

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 30. juli 2016, klokken 09:25
Sitat fra: werner på fredag 29. juli 2016, klokken 13:44
På motorvei kjører jeg i 95. Det er ikke sakte.
95 er sakte hvis fartsgrensen er 110.

Det virkelige problemet oppstår når de langsomme på død og liv skal kjøre forbi hverandre. Det kan ta flere minutter å gjennomføre en forbikjøring når hastighetensforskjellen er minimal.

Løsningen er å innføre minimumsfartsgrense i venstre felt og totalforby lastebiler og busser i venstrefeltet.

Minimumsfartsgrense er et umulig tiltak. Og hvis du tenker over det, vil det også være farlig. Man skal alltid tilpasse hastigheten etter forholdene og hvis forholdene ikke tillater det vil det vil det være farlig å kjøre opp mot tillatt hastighet. Et typisk eksempel er tåke, hvor det ofte har skjedd ulykker fordi bilene kjører fortere enn sikten tillater.

Mange av de som kjører langsomt er eldre folk som ikke er komfortable med høyere hastighet. Så lenge bilene ikke er autonome, må en legge til grunn at bilene vil bli styrt av sjåfører med varierende grad av ferdigheter. Derfor må en også akseptere at trafikken består av av biler som ikke oppfører seg likt.

Den største faren på veien er uansett folk som overvurderer egne ferdigheter, eller som ikke er i stand til å tenke konsekvens av hva de gjør. Jeg har opplevd mye rart av folk som råkjører med tilhenger, eller tung taklast. En gang ble jeg passert på E18 av en bil som kjørte forbi i 110 km/t med to sofaer på taket.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AppleKnocker

Sitat fra: eivhelle på lørdag 30. juli 2016, klokken 12:26
Minimumsfartsgrense er et umulig tiltak. Og hvis du tenker over det, vil det også være farlig.
Definert minimumshastighet er ganske vanlig på 6 felts delene av Autobahn i Tyskland.  Ulik grense helt til venstre, noe lavere i midten og fritt frem for sinker til høyre.

Fartsgrenser som avhenger av værforhold er standard i Frankrike, Italia og mange andre land så det er heller ikke umulig.

Men Norge stiller jo i klasse med Albania hva angår motorveier, så selv om det er mulig er det nok ikke realistisk at reglene blir oppdatert. Vi har kanskje bare en eller to strekninger med skikkelig motorveistandard i Norge. Og det merkes godt at mange som ferdes der er utrygge på motorveien og kanskje heller burde holde seg på bakveiene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Johnny

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 30. juli 2016, klokken 15:00
Og det merkes godt at mange som ferdes der er utrygge på motorveien og kanskje heller burde holde seg på bakveiene.

Det har gjerne noe å gjøre med at det finnes en del som ferdes der som er mer en trygge nok...
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 30. juli 2016, klokken 10:16
Ingen av oss kan forby noe som helst på veien. Jeg skissere bare hva løsningen burde vært.

Sleng på et skilt 306.3 i tillegg, så er traktorene bannlyst fra motorveien.

Ok, neste kategori du da sliter med er bil med henger uten brems og tillatt totalvekt over 300kg. Maksfart 60km/t. Forby? Hvordan?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 30. juli 2016, klokken 07:10
Sitat fra: Kanutten på fredag 29. juli 2016, klokken 15:28
Et spørsmål til dere som kjører 90 og saktere på motorvei: Ville dere gjort det samme dersom dere ikke kjørte elbil?

Skal man se på miljø og økonomi / drivstoff forbruk - så burde fartsgrensene vært satt til 80 på alle hovedveier.

Da hadde man spart 15-20% drivstoff/utslipp - DET hadde vært et skikkelig miljøtiltak!

Og den enkelte bileier hadde spart en god del kroner pr år i drivstoff også...

Enig, men mener at ICE bilene er mest effektive ved 70 km/t så det burde heller vært utgangspunktet.

På Elbil regnes faktisk 40 km/t som mest effektivt, og i den hastigheten med en moderne bil vil en også kunne overleve en kollisjon.

Hadde fartsgrensen blitt redusert til 40 km/t ville altså både utslipp og antallet dødsulykker kunne blitt dramatisk redusert.

Om det på sikt ville medført behov for mer veiutbygging grunnet at kjøretøyene måtte oppholdt seg lengre tid på veiene eller om folk flest bare ville gitt opp å kjøre grunnet kjedsommelighet og dermed frigitt mer vei er en interresant tanke. ::) 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Philip Marlowe

Det er vel ikke lav hastighet i høyre filen som er det største problemet, men heller hvordan man velger å kjøre forbi i venstrefeltet. Ser stadig noen som legger seg rett ut i venstre rett foran en annen som kommer i høyere fart. Derfor - bruk speil og ta hensyn til dem som kommer bakfra ved feltskifte. Gi på litt ekstra så fartsgrensen nås og så over i til høyre igjen så snart man har kjørt forbi.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

automat

#36
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 30. juli 2016, klokken 15:00

Definert minimumshastighet er ganske vanlig på 6 felts delene av Autobahn i Tyskland.  Ulik grense helt til venstre, noe lavere i midten og fritt frem for sinker til høyre.


Ganske vanlig er vel en sannhet med modifikasjoner. Det lille jeg har sett av dette har vært i bratte bakker for å hindre saktegående trailere i å kjøre forbi hverandre. Typisk minstefart har vært 50-70 km/t
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Sitat fra: elektrolux på søndag 31. juli 2016, klokken 07:45
...
Hadde fartsgrensen blitt redusert til 40 km/t ville altså både utslipp og antallet dødsulykker kunne blitt dramatisk redusert.

Om det på sikt ville medført behov for mer veiutbygging grunnet at kjøretøyene måtte oppholdt seg lengre tid på veiene eller om folk flest bare ville gitt opp å kjøre grunnet kjedsommelighet og dermed frigitt mer vei er en interresant tanke. ::)

Kapasiteten er det samme. Ved 80km/t trengs det mer avstand enn med 40km/t slik at det vil passere en bil hvert 3. sekund uansett hastigheten.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

turfsurf

Mener det ble regnet på hva som var meste effektive fart for å tømme Oslo for biler en gang, tror de kom frem til 28km/t. Selvfølgelig da ikke med 3 sekunders avstand.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA