Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor vil enkelte politikere øke skattene på fossilt drivstoff?

Startet av tkjoerlaug, onsdag 14. september 2016, klokken 22:53

« forrige - neste »

Mao

P85+ Signature august 2013 med absolutt alt unntatt 7-seter, inkl. Nokian R2 og 4 års serviceavtale. Kr 770 900.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

frankofobia

Det er viktig å huske at bilen produseres i USA og selges i dollar. Tar man det i betraktning har egentlig ikke Model S blitt særlige mye dyrere siden 2013 med tanke på hvor fantastisk mye fetere en P90D er enn den P85+ jeg hadde den gang. Den norske kronen har dog blitt "verdiløs" i mellomtiden.

Jeg regnet på dette for noen dager siden og min P85+ hadde vært nesten 400k dyrere med dagens kronekurs.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

RonnyØ

P85+ bestilt juni 2014, levert sept 2014

-Tech
-Performance skinn
-Plusspakke
-Tåkelys
-HiFi
-Dobbeltlader
-Luft
-Pluss sikkert noe jeg har glemt.

765.600,- blanke penger
Husqvarna Automower 320

OlaM

Sitat fra: frankofobia på søndag 17. juli 2016, klokken 20:40
Det er viktig å huske at bilen produseres i USA og selges i dollar. Tar man det i betraktning har egentlig ikke Model S blitt særlige mye dyrere siden 2013 med tanke på hvor fantastisk mye fetere en P90D er enn den P85+ jeg hadde den gang. Den norske kronen har dog blitt "verdiløs" i mellomtiden.

Jeg regnet på dette for noen dager siden og min P85+ hadde vært nesten 400k dyrere med dagens kronekurs.


Jepp, dette er mesteparten av prisøkningen. For å kjøpe 100 000 USD for tre år siden måtte du ut med skarve 590 000 NOK. Idag må du hoste opp 840 000.

shufu

Jeg bestilte min S70D et par dager før facelift og siste pris oppgang... Provde å bevise meg at jeg gjorde et kupp... Jeg tør ikke å si hvor mye.
Det gjør vondt å lese denne tråd :)
Kanskje moderator bør stenge denne. :)
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Veggen

P85+ levert sept 2013 med alt unntatt barneseter og vinterdekk: 728.450

gss

Hva tror man om prisen på S om 4 år (sett bort fra kurs)? Når kanskje model 3 er den som dominerer salget, vil man kunne tro at prisen på S vil gå noe ned?

Amoss

Sitat fra: gss på mandag 18. juli 2016, klokken 10:47
Hva tror man om prisen på S om 4 år (sett bort fra kurs)? Når kanskje model 3 er den som dominerer salget, vil man kunne tro at prisen på S vil gå noe ned?

... eller opp. Når Model 3 tar den lavere enden av markedet så er det lite point i å ha TMS60 f.eks. Kanskje de også dropper 75 pakken?  Kanskje de ruller inn mer fra premium-pakken som standard og øker basis-prisen?  Kanskje de kommer med mer premium-utstyr som bidrar til å øke prisen og drar Model S opp til der ingen lengre kan påstå at den ikke "holder mål" mot andre premium-merker?

... på den annen side burde kostnadene for å bygge bilen gå ned når man begynner å bruke battericeller fra GF-I og/eller bytter batteriet til ett som bygger på samme celler som i Model 3. Men tror heller det vil vektes mot noen av elementene jeg nevnte i forrige avsnitt og heller holde prisen relativt stabil (med unntak av utfasing av det/de minste batteripakken(e)).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tkjoerlaug

#23
Litt avhengig av hvordan innfasing av mva/engangsavgift og evt. stønadsordninger for å kompensere for dette blir innført, så tror jeg at den Norske Stat også vil ha sin del av kaka om 4 år. Jeg tviler derfor sterkt på at vi vil se noe særlig lavere priser på model S enn vi har i dag, tvert imot så tror jeg model S også vil nærme seg BMW 7, Mercedes S-klasse priser, som er relle konkurrenter i Tyskland og USA, og langt utenfor smertegrensa til de fleste Tesla-eiere i dag.

For min del, så tror jeg enten at jeg bytter ut min bil i dag med en ny model S innenfor en 2-årsperiode like før mva/engangsavgift kommer snikende, eller så kjører jeg min første og siste tesla i dag. Model 3 er desverre til å kunne fungere som eneste bil i min familie.

nie

85D bestilt april -15 og levert desember -15.
Panoramatak
Metallic lakk
Premium pakke
Autopilot
7-seter
Nextgen seter
Vinterdekk

Kr 764.000,-

Plan A er å kjøpe X90D med levering tidlig neste høst og regner da med å få en OK utstyrt bil til 850.000,- siden $ på det tidspunktet kommer til å være rundt 7,50

E_S

Hadde P85+ med alt kjøpt for 595k som demobil, solgte den høsten 15 for 60k mer enn jeg kjøpte den for, kjøpte 70D uten luft, pano og dobbeltlader for samme som jeg kjøpte P85+ for. Merker veldig liten praktisk forskjell i rekkevidde, men 70D føles 10000 ganger bedre sammenskrudd og har seter av en helt annen klasse.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Paul

Bestilt Januar 2013, levert Nov 2013   P85   med alt (uten "+") 710 t NOK
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

christian1986

Bestillte en tilnærmet fullspekket S85 julen 2012, kostet med 601k. Fikk bilen høsten 2013. Senere solgt for 540k.

Bestillte en tilnærmet fullspekket S85D høsten 2014, kostet meg 683k. Fikk bilen våren 2015. Senere solgt for 720k.

Bestillte en fullspekket(uten 7 seter) S90D høsten 2015, kostet meg 825k. Fikk bilen våren 2016. Antar jeg hadde fått igjen dette hvis jeg hadde solgt nå.

Med kapitalkost har altså det kostet meg rundt 60k å eie en Model S siden høsten 2013. Artig å tenke på at det var det jeg brukte i kun bensin og reprasjoner på bilen jeg hadde per år i perioden før:P...

BMW850

P85 med alt uten barneseter og sikkerhetspakke. 726.000,- bestillt oktober 2013.

Model S Performance 595 000,00 85 kWh Performance - Grey Metallic Paint 4 800,00 All Glass Panoramic Roof 9 550,00 21" Grey Wheels 27 100,00 Black Performance Leather Seats - Carbon Fiber Décor - Carbon Fiber Spoiler - Twin Chargers 9 550,00 Supercharger Enabled - Tech Package 23 850,00 Smart Suspension - Parking Sensors 2 850,00 Fog Lamps 3 000,00 Ultra High Fidelity Sound System 6 050,00 Extended Nappa Leather Trim 15 800,00 Premium Interior Lighting 2 300,00 Subzero Weather Package 4 800,00 Parcel Shelf 1 600,00 Brake Calipers – Red - Recycling Fee 2 400,00
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

plvr

Kan legge inn en loaner-deal: P85 nov14 med alt utenom sikkerhetspakke og 2 sett 19" dekk: kjøpt mars15 med 4000 km for 640.000
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA