Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lekkasje

Startet av PerBear, søndag 04. juli 2010, klokken 15:22

« forrige - neste »

PerBear

Her er en litt spesiell nyhet: bildelgiganten Bosch (trolig verdens største bildelprodusent) har opprettet Bosch Powertrain Systems Ebike for å produsere elsykkeldeler. Det er bra for sykkelprodusenter, men er det bra for bilfabrikkene?  ;)

Ifølge en forumposter her: http://www.pedelecforum.de/forum/showthread.php?t=2352 har Bosch holdt på i ca tre år med utvikling. Cannondale er den første sykkelprodusenten som tar i bruk de nye Bosch delene og har trolig enerett i fram til 2012. Deres Bosch bestykka elsykkel vil bli vist på sykkelmessen Eurobike 2010 1.-4. september. Her er flere linker:

http://www.focus.de/auto/news/neuheit-bosch-liefert-elektro-fahrrad-komponenten_aid_510573.html

http://www.bike-eu.com/news/4092/first-impressions-on-bosch-e-bike-system.html

http://www.bosch-ebike.de/

Det er en sensorbestykket krankmotor som går i strupen på Panasonic/Sanyo sin løsning men som trolig får noe bedre effekt. Maks effekten er 350W (S3) mens kontinuerlig uteffekt er 250W (S1) slik at den blir lovlig i Norge og EU.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Bosch har nå sendt ut to pressemeldinger om sitt nye el-sykkel system:

Om systemet:http://www.bosch-ebike.com/downloads/PI7066.pdf
Om samarbeidet med Cannondale:http://www.bosch-ebike.com/downloads/PI7064.pdf

Bosch løsningen synes jeg ser bra ut men har ikke regenerering (mest nyttig på langtur).
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

#2
Her er to 3D tegninger av Boschmotor innmaten. Disse to tegningene var på Eurobike:





Og her er link til en tysk diskusjon av Bosch sin motorløsning, det er 188 innlegg i debatten så langt - typisk tysk grundighet  ;D:
http://www.pedelecforum.de/forum/showthread.php?t=2352

For dem som ikke er så gode i tysk anbefales google chrome med oversetting (sånn omtrent), samt bildene her:
http://www.pedelecforum.de/forum/showthread.php?t=2352&page=7
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

#3
De første Cannondale E-Series el-sykler med Bosch er nå tilgjengelig i Sveits, men de er dyre, ca 26 000 NOK  :o
http://www.pedrosbikeshop.ch/cannondale-eurban-men-p-1831.html

Til gjengjeld er det råtøft, spesielt konsept el-sykkelen som kan ses på video i denne artikkelen fra Eurobike 2010:
http://www.velocast.co.uk/blog/eurobike-2010-cannondale-e-bike-concept

Se også produsentens sider: http://www.cannondale-e-series.com/en/Bikes  8)

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på lørdag 18. september 2010, klokken 01:40
De første Cannondale E-Series el-sykler med Bosch er nå tilgjengelig i Sveits, men de er dyre, ca 26 000 NOK  :o

Hmm, bra at flere involverer seg men jeg kan ikke påstå at jeg liker løsningen med drift via kjedet. Navmotor i framhjulet og derav tohjulsdrift har vist seg for min del ihvertfall å være en stor fordel vintertid med mye snø og snøslaps. Dessuten er det en teknisk meget enkel og robust løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. september 2010, klokken 06:11
kan ikke påstå at jeg liker løsningen med drift via kjedet.
Fordelen med dette er vel at man kan utnytte gearingen til å bedre evnen til bakke-klatring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på lørdag 18. september 2010, klokken 20:45
Fordelen med dette er vel at man kan utnytte gearingen til å bedre evnen til bakke-klatring.

I forhold til direktedrevne navmotorer kan det kanskje være en fordel, men navmotorer med intern gearing (slik som min Ezee) drar opp bakker som bare det. Jeg har ennå ikke funnet en bakke som er for bratt...

Til gjengjeld er det ingen mulighet for regen da den har frihjulsnav.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

#7
Jeg tror el-syklistenes behov er like varierte som (el)bileierenes:

Noen skal reise langt og da er regenerering veldig nyttig. Det er ikke mulig med dagens krankmotorer. Da kreves navmotor eller helt spesielle motorløsninger.

På snø og is er framhjulsdrift fordelaktig. Til det er en frontmotor i navet løsningen.

For en lowrider er et fett hjul med stor direktedrivende motor en schläger, gjerne så stort og tungt som mulig!  8) :

På en sykkel med fjæring er det viktig å ha lav ufjæret masse. En navmotor kan lett øke ufjæret vekt til det mangdobbelte med påfølgende dårlig veigrep. Da er en krankmotor eller motor med egen drivrem å foretrekke. Det samme gjelder for den som skal ha mest mulig effekt til lavest mulig vekt. Her er en liggesykkel med 6kW motor med vekt under 10 kg, alt inkludert, også batteri:

(her er mer info: http://www.recumbents.com/wisil/shumaker/default.htm)

For dophuer som skal jukse i profesjonelle sykkelritt vil jeg derimot anta en motor skjult i ramma er løsningen, sammen med ei sprøyte kreftfremkallende godsaker i nakken/røven/armen  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA