Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 325 000+ bestillinger!

Startet av secman, tirsdag 30. august 2016, klokken 15:38

« forrige - neste »

secman

Hvordan blir dette med moms fra 2018? Må bilen være bestilt før 1.1.2018 eller levert for å være fritatt? Jeg vil bestille den siste moms og avgiftsfrie elbilen  8)

Øystein16

#1
Bilavgiftene for 2018 vert vedtatt i statsbudsjettet for 2018. Stortinget vedtar vel dette høsten 2017. I år (2016) skal avgiftene for 2017 fastsetjast. Kjøpekontrakter pleier å ha klausul om prisendringar knytta til avgifter, valuta m.v. Det naturlege er at du snakkar med forhandlar om dette.

Stortinget held til i Oslo. Neste år skal det vera val på dei som skal bestemma avgiftene for 2018.

secman

Jeg håper det blir avklaring og forutsigbarhet fra politikerne. Forhandleren kan definere seg ut av enhver risiko og dytte den over på kunden. Hadde ikke Danmark tilsvarende situasjon?

Beckern

Det er nødvendig for bransjen at det er en viss forutsigbarhet.
Dermed må politikerene vise en viss åpenhet.
Normalen i slike tilfeller er en gradvis endring.
Skulle det bli MVA på elbil tviler jeg strekt på at den overstiger 10% første år.
Om det skjer vet man om det i god tid.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 28. juni 2016, klokken 12:56
Bilavgiftene for 2018 vert vedtatt i statsbudsjettet for 2018. Stortinget vedtar vel dette høsten 2017. I år (2016) skal avgiftene for 2017 fastsetjast. Kjøpekontrakter pleier å ha klausul om prisendringar knytta til avgifter, valuta m.v. Det naturlege er at du snakkar med forhandlar om dette.

Stortinget held til i Oslo. Neste år skal det vera val på dei som skal bestemma avgiftene for 2018.

Dette er helt rett.

I tillegg til dette er det verd å nevne at den sittende regjeringen har en overenskomst med sine støttepartier der de rett nok innfører MVA fra 1/1-2018 (evnt. overgangsordninger med levering av bestilte biler er jeg ukjent med), men der man kan få tilbake ett beløp tilsvarende hele MVA beløpet - opp til ett eller annet fortsatt uavklart "tak". Dette "taket" skal så reduseres for så å helt bortfalle fra (eller "fra og med"?) 2020.

Som andre har nevnt er det i mellomtiden ett stortingsvalg, så om dette blir fasiten er det fortsatt ingen som vet.

Dersom dette blir fasiten så vet heller ingen hvor høyt "taket" vil landet på. Mitt tips er at taket vil lande på rundt 100k (altså tilsvarende en bil til 500k), og reduseres i fra dette. Er litt uklart for meg om det er meningen at det skal bort fra og med 2020, eller skal gjelde frem til ut 2019. I det siste tilfellet antar jeg at taket vil ende på rundt 50k for 2019. Evnt. at det blir ~100k for 2018, ~70k 2019 og 35k for 2020.

Så såfremt du ikke skal ha en Tesla Model S/X eller høyt utstyrt utgave fra andre så blir det neppe noe problem i 2018, men kan begynne å merkes i 2019.

Eksakt hvordan ordningen blir med "betal MVA og få den tilbake" er heller ikke kjent. Må du legge ut MVA beløpet?  Eller kan  det trekkes fra direkte hos forhandler? Vil evnt. det ta lang tid å få tilbake beløpet? Skal det komme i forbindelse med skatteoppgjøret året etter?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Carl Anton Stenling

Ved tidligere endringer i merverdiavgiftslovgivningen så har man vektlagt en strømlinjeformet innføring. Dette innebærer at salgstidspunktet er avgjørende for hvorvidt det betales avgift eller ikke. Alle mulige unntak rundt bestillingstidspunkt, reservasjonstidpunkt etc. vil nok skattemyndighetene holde seg langt unna. Kontraktsformuleringene avgjør om kjøper eller selger dekker mva. Som oftest vil selger ta forbehold om mva, men hvis de ikke har gjort det kan kjøper normalt forutsette i forbrukerkjøp at prisen inkluderer eventuelle avgifter.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

larsk

Sitat fra: secman på tirsdag 28. juni 2016, klokken 14:33
Jeg håper det blir avklaring og forutsigbarhet fra politikerne.

Hææææ???
"avklaring og forutsigbarhet" ??? "fra politikerne" ??

De jobber ikke på den måten... langt ifra...


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

timingbeltkiller

Politikerne gjenspeiler bare 2 fakta:
- Avklaring og forutsigbarhet er mangelvare i dagens verden.
- Verden styres ikke av politikerne,
  men av den ene prosenten på toppen.

SE NRK dokumentaren "Inequality for all"
sendt første gang 2016 juni 30 20:30.

https://tv.nrk.no/program/KOID25007215/oekonomi-i-ubalanse
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ingeniøren

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. juli 2016, klokken 20:31
Politikerne gjenspeiler bare 2 fakta:
- Avklaring og forutsigbarhet er mangelvare i dagens verden.
- Verden styres ikke av politikerne,
  men av den ene prosenten på toppen.

SE NRK dokumentaren "Inequality for all"
sendt første gang 2016 juni 30 20:30.

https://tv.nrk.no/program/KOID25007215/oekonomi-i-ubalanse

Nettopp ! Det er derfor vi ikke merker stort om det er høyresiden eller venstre siden som sitter med "makten"  :P
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. juli 2016, klokken 20:31
Politikerne gjenspeiler bare 2 fakta:
- Avklaring og forutsigbarhet er mangelvare i dagens verden.
- Verden styres ikke av politikerne,
  men av den ene prosenten på toppen.


Vås, men når det er sagt, 1% ønsker forutsigbarhet så da blir det slik.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA