Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordfeilbryter Type B

Startet av mkaut, mandag 29. august 2016, klokken 21:25

« forrige - neste »

mkaut

Hvor viktig er det å plugge først i veggen og så i bilen, egentlig?

Jeg gjør det alltid, men problemet oppstår når jeg skal bruke "magnettrikset" - da er det rett og slett umulig å holde magneten ved kontakten og samtidig plugge inn andre delen i bilen...
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Fanafjord

Jeg må innrømme at jeg husker ikke engang hva rekkefølgen skal vare. Har hørt at det betyr ikke mye og har ikke brydd meg om det. Har ikke merket noe problemer enda.  :)

pwb

Spiller ingen rolle hvordan du gjør det. Ingen ting som går i stykker.

elektrolux

Hvorfor ikke teipe magneten fast permanent?

Eneste en bør tenke på er å avslutte lading med pistolen og ikke ved å trekke ut schuko. Da slites schuko stikket mindre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pwb

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juni 2016, klokken 17:20
Hvorfor ikke teipe magneten fast permanent?

Eneste en bør tenke på er å avslutte lading med pistolen og ikke ved å trekke ut schuko. Da slites schuko stikket mindre.

Hvis den da ikke er ladet helt opp, da spiller det ingen rolle med mindre man ikke skal la ledningen henge igjen da.

mkaut

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juni 2016, klokken 17:20
Hvorfor ikke teipe magneten fast permanent?

Vi lader normalt på 8A, 14A er ment for ekstraordinære tilfeller, vanligvis på reisen (for eks. til hytta må vi lade på veien til over 90%, så vi trenger litt ekstra etter hurtiglading).
Hjemme prøver vi å unngå 14A, siden stikkontakten sitter på samme kurs som fryser og TV med medie-PC - så vi hadde opplevd at sikringen gikk mens vi så på TV..

Ellers takk for kommentarene.
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Salt-Hv27

Det er også et argument _mot_ å bruke magnet / 16A at nettleia beregnes etter de tre(?) største belastningene i en måned, ihvertfall her hos oss med smartmålere. Jeg bruker magneten når det er solskinn rett mot solpanelene (som i mai-juli gir 2,9 kW til strømnettet i huset når det er skyfritt og mellom kl 11 og 15) og jeg ikke har andre store forbrukere i gang, hvis det er om å gjøre å få fylt opp bilen raskere. Men til vanlig og med vårt bruksmønster er det helt greitt med 8A.
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA