Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: På langtur med 94Ah

Startet av Mippen, søndag 14. august 2016, klokken 17:39

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Bra forslag det,
nå kjørte vel Renault Zoe tidligere en vrakekampanje hvor man fikk 25000 rabatt, enda bedre sum det!

Mippen

Ja, men da måtte du kjøpe en zoe. Her kan du velge om det går til sykkel, bil, kollektiv... Står litt friere da. =)
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Som vanlig med politikere: Altfor tuslete.
NEI, ta i så det monner:

100 tusen i vrakpant for alle som skroter en fossilbil og kjøper fabrikny elbil.

Helt gratis elsykkel for de som skroter fossilbilen og kjøper fabrikkny elsykkel.

100 tusen i vrakpant for de som skroter fossilbilen og leverer fra seg førerkortet.
Dersom de senere går opp til ny førerprøve, må beløpet betales tilbake før
førerkortet utstedes.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Hadde et lite håp der om at den utrangerte Berlingo'en kunne omsettes i en elsykkel,  men ser forslaget kun gjelder for diesel biler.

Ellers god ide med pant på sertifikatet. Hadde alle levert fra seg lappen ville jo alle trafikale problem vært løst ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 07. juni 2016, klokken 23:41
100 tusen i vrakpant for alle som skroter en fossilbil og kjøper fabrikny elbil.
Med en så god ordning vil "alle" gjøre det.
Hvis 300.000 gjør dette? Koster staten 30 milliarder. Eller ca. 130 km motorvei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

timingbeltkiller

Det er neppe mulig å bruke 30 milliarder på noe bedre enn med ett slag
bli kvitt alle fossilbilene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Men det tiltaket kan ikke komme før om type 4-5 år. Det er veldig få modeller å velge mellom per i dag. Om 4-5 år vil bildet være ganske så annerledes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juni 2016, klokken 09:11
Men det tiltaket kan ikke komme før om type 4-5 år. Det er veldig få modeller å velge mellom per i dag. Om 4-5 år vil bildet være ganske så annerledes.
Det kan nettopp derfor være en fordel å gjøre det nå. Tilgang på modeller er begrenset, det vil køe seg opp lange bestillingslister på alt som finnes. Noe som 1) gjør at hele denne subsidieringen spres over et større tidsrom (lettere å gjennomføre), og 2) elbilprodusentene må produsere flere biler for å etterkomme etterspørselsøkning og sikre sin del av profitten.

Bakdelen er at bruktmarkedet for elbil faller sammen i og med at nye elbiler blir så billige. Bedre hadde vært å fått denne vrakpanten ved kjøp av elbil uansett, både ny og brukt. Noe som ville drive opp prisene for brukte elbiler og bli en hyggelig bonus for alle som var tidlig ute.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 07. juni 2016, klokken 20:19
Likte dette forslaget. Håper det blir en realitet. =) Snakk om å booste overgang fra fossilt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/ap-halse-vil-gi-deg-vrakpant-paa-20-000-kroner-mot-at-du-kjoeper-elbil-eller-sykkel/a/23704908/

Stemmer, det er ikke stort mer enn ett år igjen til neste stortingsvalg!  Tror vi vil se mange utspill ala dette i året som kommer ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ketill Jacobsen

Sitat fra: tomrh på onsdag 08. juni 2016, klokken 07:32
Med en så god ordning vil "alle" gjøre det.
Hvis 300.000 gjør dette? Koster staten 30 milliarder. Eller ca. 130 km motorvei.

Eller 13 km med "ny" E18 vestover.

Griffel

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 08. juni 2016, klokken 23:50
Sitat fra: tomrh på onsdag 08. juni 2016, klokken 07:32
Med en så god ordning vil "alle" gjøre det.
Hvis 300.000 gjør dette? Koster staten 30 milliarder. Eller ca. 130 km motorvei.

Eller 13 km med "ny" E18 vestover.
Det var nok å ta i litt hardt. Av de ca. 20 miliarder Akershus får til vei fra Oslopakka går ca. 25% til den omtalte strekningen.(eller ca. 7% av hele pakka)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eisa01

Verdt å merke seg at Uber allerede tilbyr UberEl i Oslo, eneste problemet er at der er veldig få biler tilgjengelig

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. juni 2016, klokken 16:04
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 08. juni 2016, klokken 23:50
Sitat fra: tomrh på onsdag 08. juni 2016, klokken 07:32
Med en så god ordning vil "alle" gjøre det.
Hvis 300.000 gjør dette? Koster staten 30 milliarder. Eller ca. 130 km motorvei.

Eller 13 km med "ny" E18 vestover.
Det var nok å ta i litt hardt. Av de ca. 20 miliarder Akershus får til vei fra Oslopakka går ca. 25% til den omtalte strekningen.(eller ca. 7% av hele pakka)

Hele E18 på ca 15 km (i Akershus) er beregnet til 40 milliarder, så 30 milliarder for 13 km er ca riktig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA