Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Folie på bakseter - pris?

Startet av Niram1969 ., tirsdag 30. august 2016, klokken 16:42

« forrige - neste »

Niram1969 .

Hi,
I have faulty charger in my lithiumised Saxo and for some time I have problem repairing it. Here are symptoms - after connecting 230VAC, water pump starts as usual, after closing door, indicator lights turn on for 10 seconds but the charge does not start. After that, opening or closing door will not stop and restart process. No usual clicking sound of relay is heard. The only way to restart the whole process is to disconnect AC, connect it again and then disconnect it while indicator lights are on. 
I have disassembled charger. After inspection, I couldn't find any problem. Output stage looks and measures OK. I have connected charger directly to mains power, used 250W light bulb as load and it works. High frequency pitch is heard and the light bulb turns on after delay of 2 seconds.

I wonder if the problem is in the charger itself or is there possibility that computer (calculateur) is giving me trouble.  I have recently noticed strange behavior of the car on the highways. Reaching 92kmh (indicated), If I release throttle, regen braking doesn 't work. Interestingly enough, applying throttle again doesn't work either. Car coasts until speed drops to 85kmh, then regenerative braking kicks in and throttle is available again. In the beginning I thought that it is some form of overspeed protection. But in the last longer trip (1100km in 3 days) I noticed that 85kmh mark is getting lower and lower. Now I have to wait for speed to drop below 78kmh. (not fun on highways :( ).

I have checked brushes, 40 000km so far, they are not even halfway worn out, smooth, edges clean. Motor collector looks perfect, no discoloration, copper deposits or burn marks. I have rather light foot, ammeter rarely enters yellow area.   

I would appreciate any advice on the matter,

//Marin



Y1000 lader problem

Hei ,
Jeg har defekt lader i min lithiumised Saxo og for noen tid jeg har problem å reparere den. Her er symptomene - etter tilkobling 230VAC , starter vannpumpe som vanlig, etter å ha lukket døren, indikatorlyseneslås på i 10 sekunder , men anklagen starter ikke. Etter det, vil åpning eller lukking av dør ikke stoppe og starte prosessen . Ingen vanlig klikke lyd fra releet blir hørt . Den eneste måten å starte hele prosessen er å koble fra AC , koble den til igjen og deretter koble den mens indikatorlampene  lyser .
Jeg har demontert lader. Etter inspeksjon , kunne jeg ikke finne noe problem . Utgangstrinnet utseende og tiltak OK. Jeg har koblet laderen direkte til strømnettet , brukes 250W lyspære som belastning , og det fungerer . Høy frekvens banen blir hørt og lyspæren lyser etter forsinkelse på 2 sekunder .
Jeg lurer på om problemet er i selve laderen eller er det mulighet for at datamaskinen ( calculateur ) gir meg problemer . Jeg har nylig lagt merke til merkelig oppførsel av bilen på motorveiene . Nå 91kmh ( indikert ) , hvis jeg slipper gassen , doesn regen bremsing 't arbeid . Interessant nok , bruk gassen igjen ikke fungerer heller . Bil kyster til hastigheten synker til 85kmh , så regenerative bremse spark i og gass er tilgjengelig igjen. I begynnelsen tenkte jeg at det er noen form for overhastighet beskyttelse. Men i den siste lengre tur ( 1100km i 3 dager) Jeg la merke til at 85kmh mark blir lavere og lavere. Nå må jeg vente for fart å falle under 78kmh . ( Ikke morsomt på motorveier :() .

Jeg har sjekket børster , 40 000km så langt , de er ikke engang halvveis utslitt , glatt, kanter ren . Motor samleren ser perfekt , ingen misfarging , kobber forekomster eller brennmerker . Jeg har heller lys foten meter går sjelden gule området .

Jeg ville sette pris på noen råd om saken,

// Marin
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

Niram1969 .

Solved!

I have removed control boards, two capacitors looked somewhat suspicious:
(C1 and C2 in 15V rectifier section)



It looks like they leaked.



Interestingly enough, parameters are not that bad...



... but new ones are certainly better:



It's alive! :)





However, I do not think that was the main cause. I think that desoldering control cards and resoldering back, cured some bad joints. Scope inspection revealed quite a few suspicious ones.


//Marin



Løst!

Jeg har fjernet kontroll boards , to kondensatorer så noe mistenkelig :
( C1 og C2 i 15V liker seksjon)



Det ser ut som de lekket.



Interessant nok parametere er ikke så ille ...



... Men nye er sikkert bedre :



Den lever! :)





Men jeg tror ikke det var den viktigste årsaken. Jeg tror at avlodding kontrollkort og resoldering tilbake , kurert noen dårlige ledd. Omfang inspeksjon avdekket ganske mange mistenkelige funn.


// Marin
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

Helge

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Niram1969 .

Update:

Yesterday I tested car on the highway. Regenerative braking now works at high speeds.
Also, I remember reading somewhere in forum, that someone had issue with charging door light. Sometimes it would not turn on. I had the same behavior. Sometimes it would delay turn on by few seconds to half a minute. If AC charging cable was connected during off light, charging would commence without closing the door. (I checked, there was no problem with door switch.
That is also gone now, now it works every time like it should.

I have noticed capacitor problem in sagembox, particulary with one type: 100uF/50V (brown color, as seen in my previous post). I have noticed leak traces only underneath those caps. All others looked OK (even the brown ones with diferent values/rating).

So, if you have intermittent problems with rather strange symptoms, check those, especially the ones on 15V rectifier sections. I saw signs of thermal stress on CR8, CR9 SMD diodes, due to leaking caps.

//Marin


Oppdatering:

I går var jeg testet bilen på motorveien. Regenerativ bremsing arbeider nå ved høye hastigheter.
Også husker jeg leste et sted i forumet , at noen hadde problem med å lade dør lys. Noen ganger er det ikke ville slå seg på. Jeg hadde det samme problemet . Noen ganger vil det forsinke slå på etter noen sekunder til et halvt minutt . Hvis AC -ladekabel ble koblet løpet av lys , lading ville starte uten å lukke døren . (Jeg sjekket , var det ingen problem med dørbryter .
Det er også borte nå , nå virker det hver gang som det skal.

Jeg har lagt merke til kondensatoren problem i sagembox , Igen med én type : 100uF / 50V ( brun farge , som sett i mitt forrige innlegg ) . Jeg har lagt merke til lekkasje spor bare under disse caps. Alle andre så OK (selv brune hos ulike verdier / rangering) .

Så , hvis du har tilbakevendende   problemer med heller merkelige symptomer , sjekk disse, spesielt de på 15 V liker seksjoner . Jeg så tegn på termisk stress på CR8 , CR9 SMD dioder , på grunn av lekker caps.

//Marin
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA