Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf 2012 vil ikke starte

Startet av goggo, onsdag 14. september 2016, klokken 17:20

« forrige - neste »

goggo


Ja jeg vet...    Orker ikke enda en survey  :'(

Men www.cleantechnica.com leses flittig over hele verden, og Zachary Shahan http://cleantechnica.com/author/zshahan/ har et veldig bra kontaktnett og god formidlingsevne.

Så hvis mange norske elbilister fyller inn dette skjemaet så vil det gi nyttig informasjon siden vi har mer elbil erfaring enn de fleste andre.
http://cleantechnica.com/2016/07/10/drive-electric-car-tell-us-think/

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

elektrolux

Fylte inn, og satt igjen med inntrykk av at de som har bestillt undersøkelsen forsøker å se om det er et marked for trådløs lading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

goggo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. juli 2016, klokken 11:08
Fylte inn, og satt igjen med inntrykk av at de som har bestillt undersøkelsen forsøker å se om det er et marked for trådløs lading.
Nettopp derfor er det kanskje fint at vi norske elbilister sier ifra at det ikke er noe problem å plugge inn/ut ladekabelen en gang om dagen :)

Selv så synes jeg det var synd at de ikke hadde noen spørsmål om betaling for hurtiglading, så jeg la til litt om dette i kommentarfeltet.
Ser til min forskrekkelse at den største ladeoperatøren i England nå innfører fast betaling pr ladesession - og vi vet jo hvor lite populært dette er i Norge.  Også i USA er det noen operatører som har fast betaling pr ladesession.
Etter å ha kjørt i Danmark og Tyskland med KWh betaling, så blir jeg mer og mer sikker på at betaling pr minutt som vi har her er det absolutt beste - inntil alle hurtigladestasjoner har så mange pistoler at det aldri blir kø.

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Trekkoppbil

Trådlaus lading hjemme og på jobb er en sak.

En annen sak er trådlaus lading i motbakker, f.eks i undersjøiske tunneller.

En 3. sak er trådlaus regenerering utfor bakker: Dersom du har tyngre kjøretøy som skal ned i en undersjøisk tunnell med fulle batterier, så kan du få et problem med energioverskudd.

elektrolux

Enig i at trådløs lading under kjøring hadde vært genialt på gitte strekninger som motorvei, og miljøfelt. Da kunne en sluppet unna med betydelig mindre batteri, og dermed mindre vekt, noe som igjen ville ført til lettere komponenter i hjuloppheng og bremser, som igjen førte til redusert vekt. Alt uten at det gikk ut over rekkevidden, eller kjøretiden.

Slik lading kunne med andre ord virkelig framskyndet miljøperspektivet med elektrisk framdrift.

Kunne også fungert i forbindelse med autonome kjøretøy, slik at en kunne tatt en høneblund mens bilen tok deg til bestemmelse stedet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.


sylwester

Oppladbare kjørefelt er helt genialt, men problemet er slitasje. Et trådløst ladesystem burde egentlig være på siden av veien slik at asfalten kan skiftes ut.

Trådløs lading har vel lavere virkningsgrad des lengre avstand og vil aldri kunne bli like effektivt som fysisk tilkobling. Det mest effektive å lade et batteri er jo DC og det er iallefall utelukket ved trådløs lading.

Sikkert derfor de tester lading av tungtransport ved skinner med DC ala hurtiglading...

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA