Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan Tesla X dra campingvogn?

Startet av Mippen, mandag 12. september 2016, klokken 15:12

« forrige - neste »

Mippen

På forsiden til vg står det i dag "Derfor bør du kjøpe elbil nå". Noen som har lest saken og kan gi et resyme? Det er en pluss sak, så den kan ikke leses uten abonnement.

http://pluss.vg.no/2016/07/13/2467/2467_23728750?row=2
Fremtiden er elektrisk.

Chivas

Bilekspert: Vurderer du elbil –
kjøp nå
Lavere produksjonskostnader for batteriene og billigmodeller med
lengre distanse kan gi nye prisfall i elbilmarkedet. Men har du bestemt
deg for å kjøpe elbil, lønner det seg neppe å vente.
Av Thomas Solberg /Dine Penger 13. juli 2016
Som vår oversikt viser, har elbilprisene falt relativt mye siden de første bestselgerne kom på
markedet i 2011. Det har også trukket prisene i bruktmarkedet ned, i alle fall for
billigmodellene. Har prisene nå stabilisert seg, eller kan det komme nye, store fall?
Selv de som tror på nye prisfall i elbilmarkedet, ser liten grunn til å vente med å kjøpe elbil.
Bilekspert Benny Christensen i Broom.no er klar i sin anbefaling:
– Jeg tror at skal du ha elbil, så vil jeg si «kjøp nå». For hvis du kan kjøre bil uten å fylle
drivstoff, så er det mange tusen kroner i året. Kan du kjøre nærmest gratis med tanke på
drivstoff i halvannet år, så har det ganske stor kroneverdi. Jeg vil ikke anbefale å vente, sier
bileksperten.
Han påpeker dessuten at det er vanskelig å si hva som blir besluttet fra politisk hold de neste
årene, og hvordan dette vil slå ut på prisene i nybil- og bruktbilmarkedet.
– Om noen av brukerfordelene ved elbil fases ut, slik som gratis parkering, gratis lading, gratis
ferge og tilgang til kollektivfeltet, vil dette etter alt å dømme påvirke bruktbilprisene negativt.
Men om bilene samtidig blir dyrere på grunn av moms eller innfasing av engangsavgift, vil jo
dette igjen gjøre at bruktprisene drives oppover. Hva som kommer til å skje, og eventuelt når,
vet vi lite om. Derfor er det vanskelig å si noe eksakt om hvilken retning prisene på brukte
elbiler vil ta, sier Christensen.
Solcellegründer Andreas Thorsheim, som er svært opptatt av fornybar teknologi, mener det er
mye å gå på prismessig. Hovedgrunnen til overbevisningen hans er at markedet for batterier
har økt voldsomt, og at det er satt i gang store utbygginger for å møte etterspørselen.

– Når det gjør det, så faller prisene på batteriene. I løpet av de neste tre årene mer enn
firedobles verdens kapasitet til å bygge litiumionbatterier. Batterier er en så stor del av
kostnaden på bilene at når de blir billigere, så blir bilene billigere. Det som er rått, er at en
elbil inneholder kanskje en tusendel så mange deler som en vanlig bil, fordi man ikke har
noen motor. Elbiler er i utgangspunktet vesentlig enklere å bygge, sier gründeren.
Han viser til Teslas utbygging av en gigantisk litiumionbatterifabrikk i Nevada i USA.
Selskapet har selv estimert at fabrikken vil senke batterikostnadene deres med 30 prosent,
når den etter planen står klar i 2020.
– Og da kommer du til slutt til det punktet hvor elbiler kan tenkes å dominere andre biltyper.
For samme pris vil du kunne akselerere raskere, sier Thorsheim.
I nærmeste fremtid peker han på Teslas Model 3, som ble avduket i slutten av mars i år, som
et nytt stort steg for elbilene. Modellen, som omtales som selskapets folkebil, skal koste fra 35
000 dollar og få en rekkevidde på minst 35 mil. Etter sigende vil produksjonen starte i slutten
av 2017.
Christensen i Broom.no tror også Model 3 vil kunne presse ned prisene i markedet.
Christensen tror bilen kan ha noe av den samme effekten på markedet som Nissan Leaf
hadde da den ble introdusert i 2011. Mitsubishi innså da raskt at de måtte kutte prisen på sin
i-Miev, som inntil Leaf traff markedet, hadde solgt som varmt hvetebrød.
– Det var nok en bil som Mitsubishi tjente gode penger på i starten. Nå skal jeg ikke påstå at
hverken Nissan eller Volkswagen tjener like mye på Leaf og e-Golf, men jeg tror nok at de må
titte på regnskapet en gang til når denne Teslaen kommer. For en ting er prisen, noe annet er
rekkevidden. Også på utstyr og størrelse er den helt klart konkurransedyktig, sier Christensen.
I midten av april hadde mer enn 325 000 personer betalt inn depositumet på 1000 dollar som
skal til skal man forhåndsbestille bilen.
– Det virker som om Tesla har gjort det igjen. Litt som med Model S når den kom, de klarte
noe folk ikke trodde var mulig. Den tok markedet med storm, folk kjøpte uten å vite. Det
samme ser man nå. Og i mellomtiden har Tesla blitt en sterk merkevare, og de har et stort
forhandlerapparat i Norge.
Han spår et rekkeviddekappløp på de billige modellene de neste årene. Opels nye Ampera-e,
som etter planen skal komme på markedet ett år før Tesla, skal få en rekkevidde på omtrent
32 mil, og en pris på 30 000 dollar. Og de eksisterende modellene har fått stadig større
rekkevidde (se faktaboks).
– Jeg tror vi vil se bedre batteriteknologi fremover. Ikke større batterier, men større
batteritetthet, slik at man får større rekkevidde på samme batteristørrelse. Om et par år tror jeg
det er helt vanlig at en elbil går 35 til 40 mil, omtrent det dobbelte av i dag, sier bileksperten.
Leasingselskapet LeasePlan har garantert restverdier på elbiler siden de første bilene kom i
2011. Leder for Leaseplans bilflåteavdeling, Espen Soltvedt, tror ikke nye billigmodeller med
større rekkevidde, som Teslas Model 3 og Opel Ampera-e, vil gi den samme typen prisras
som introduksjonen av Nissan Leaf hadde i sin tid.

– Det forutsetter at det kun er rekkevidden som selger. Jeg tror at mange av dagens elbileiere
har tilpasset seg en kjørestil og et kjøremønster som gjør at de klarer seg med den
rekkevidden de har. Men forlenger du rekkevidden, vil det sikkert gjøre flere interessert i
elbiler, sier Soltvedt.
De siste årene har selskapet moderert forventningene sine til prisfall på elbil.
– Man får nok mer i dagens marked enn det vi forutså for noen år siden. Det henger sammen
med at vi mener at prisene har stabilisert seg mer, mens det var store endringer i starten. Nå
ser vi også at vi har muligheten til å skille mellom ulike modeller, sier han.
Prisutvikling nye elbiler:
Modell: Citroën C-Zero
Juli 11: 240 150
Jan. 12: –
Juli 12: 193 000
Jan. 13: 199 900
Juli 13: 182 000
Jan. 14: 169 900
Juli 14: 159 900
Jan. 15: 133 000
Juli 15: 139 000
Modell: Mitsubishi i-MiEV
Juli 11: 239 900
Jan. 12: 192 500
Juli 12: 192 500
Jan. 13: 192 800
Juli 13: 182 800
Jan. 14: 168 300
Juli 14: 139 900
Jan. 15: 139 900
Juli 15: 139 900
Modell: Nissan Leaf
Juli 11: –
Jan. 12: 255 000
Juli 12: 255 000
Jan. 13: 231 790
Juli 13: 219 700
Jan. 14: 219 700
Juli 14: 219 700
Jan. 15: 189 900
Juli 15: 181 000
Modell: Peugeot iOn
Juli 11: 238 300
Jan. 12: 191 500
Juli 12: 191 500
Jan. 13: 193 300
Juli 13: 193 300
Jan. 14: 169 900
Juli 14: 143 580
Jan. 15: 169 900
Juli 15: 169 900
Modell: Tesla Model S 60
Juli 11: –
Jan. 12: –
Juli 12: –
Jan. 13: 446 500
Juli 13: 446 500
Jan. 14: 446 500
Juli 14: 461 000
Jan. 15: 511 000
Juli 15: 511 000
Modell: Tesla Model S 85
Juli 11: –
Jan. 12: –
Juli 12: –
Jan. 13: 506 700
Juli 13: 506 700
Jan. 14: 506 700
Juli 14: 522 000
Jan. 15: 587 000
Juli 15: 587 000
Slik er bruktmarkedet for elbil: Stort prisfall for elbilsuksess
Nye, billigere og bedre modeller har sørget for at Nissan Leaf er blitt en taper i bruktmarkedet.
Hvor raskt faller en elbil i pris fra det øyeblikket den overlates til kunden? Det er blitt gjort
mange og svært ulike antagelser om dette de siste årene. Fellesnevneren er at man har antatt
at verditapet er langt større enn på vanlige diesel- og bensinbiler. Dette har vært en stor xfaktor
for elbilkjøpere.
Dine Penger har derfor hentet inn statistikk fra Finn.no som viser prisutviklingen for elbiler
som er annonsert på nettstedet for årgangene 2011, 2012, 2013 og 2014. I tillegg har vi sett
på hvordan annonseprisene for denne typen kjøretøy har utviklet seg sammenlignet med
bensin- og dieselmodeller.

Resultatene, som du kan se i tabellen under, viser at de som kjøpte elbil i 2011 eller 2012,
har måttet tåle et kraftig prisfall. Både 2011- og 2012-utgavene av Mitsubishi i-MiEV, Citroën
C-Zero, Peugeot iOn og Nissan har hatt prisfall rundt 40 prosent i treårsperioden 2012–2015.
Ser man på prisutviklingen for alle biler i disse to årgangene, havner alle fire helt i bunnen av
tabellen.
Modell: Mitsubishi i-MiEV
Årgang: 2011
Prisfall 1. år (%): 18,2
Prisfall 2. år (%): 35,1
Prisfall 3. år (%): 46,4
Modell: Mitsubishi i-MiEV
Årgang: 2012
Prisfall 1. år (%): 9,3
Prisfall 2. år (%): 29,2
Prisfall 3. år (%): 39,6
Modell: Mitsubishi i-MiEV
Årgang: 2013
Prisfall 1. år (%): 17,2
Prisfall 2. år (%): 31,4
Prisfall 3. år (%): 32,8
Modell: Citroën C-Zero
Årgang: 2011
Prisfall 1. år (%): 7,7
Prisfall 2. år (%): 28,5
Prisfall 3. år (%): 40,3
Modell: Citroën C-Zero
Årgang: 2012
Prisfall 1. år (%): 16,8
Prisfall 2. år (%): 33,6
Prisfall 3. år (%): 41,2
Modell: Peugeot iOn
Årgang: 2011
Prisfall 1. år (%): 18,0
Prisfall 2. år (%): 29,8
Prisfall 3. år (%): 44,0
Modell: Peugeot iOn
Årgang: 2012
Prisfall 1. år (%): 11,4
Prisfall 2. år (%): 30,3
Prisfall 3. år (%): 43,4
Modell: Nissan Leaf
Årgang: 2011
Prisfall 1. år (%): 26,5
Prisfall 2. år (%): 32,8
Prisfall 3. år (%): 43,3
Modell: Nissan Leaf
Årgang: 2012
Prisfall 1. år (%): 24,6
Prisfall 2. år (%): 31,1
Prisfall 3. år (%): 42,4
Modell: Nissan Leaf
Årgang: 2013
Prisfall 1. år (%): 18,1
Prisfall 2. år (%): 28,6
Prisfall 3. år (%): 32,8
Modell: Nissan Leaf
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 17,4
Prisfall 2. år (%): 19,9
Modell: Tesla Model S
Årgang: 2013
Prisfall 1. år (%): 16,6
Prisfall 2. år (%): 16,6
Prisfall 3. år (%): 18,2
Modell: Tesla Model S
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 13,9
Prisfall 2. år (%): 15,4
Modell: Renault Zoe
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 6,6
Prisfall 2. år (%): 12,0
Modell: Volkswagen e-Golf
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 7,2
Prisfall 2. år (%): 9,8
Modell: Volkswagen Golf bensin
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 15,1
Prisfall 2. år (%): 16,8
Modell: Volkswagen Golf diesel
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 12,0
Prisfall 2. år (%): 18,7
Modell: Volkswagen e-UP!
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 6,8
Prisfall 2. år (%): 12,2
Modell: Volkswagen UP! Bensin
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 15,8
Prisfall 2. år (%): 19,7
Modell: BMW i3
Årgang: 2014
Prisfall 1. år (%): 14,5
Prisfall 2. år (%): 25,1
Om tabellen:
1. I kolonnen «Prisrangering i treårsperioden» ser du hvordan den aktuelle modellen har gjort
det i konkurranse mot alle de andre modellene vi har data for. Mitsubishi i-Miew 2011 hadde
for eksempel den svakeste prisutviklingen av alle modellene i de første tre årene.
2. For modellene fra 2013 har vi benyttet prisene fra første kvartal i år for beregningen av
utviklingen i treårsperioden.
3. I beregning av prisutviklingen i toårsperioden har vi benyttet prisene for første kvartal i år for
Renault Zoe, Volkswagens modeller og BMW i3. Resten av modellene tar utgangspunkt i
tallene fra henholdsvis 2015 eller 2014.
LES OGSÅ: Her kan du se hvordan prisene på over 120 bilmodeller har utviklet seg
siden 2012
Årsaken er for så vidt lett å se. For prisene på nye slike biler har også falt betraktelig i
perioden. Da i-MiEV kom på markedet i starten av 2011, som den aller første elbilen som
også var en fullverdig bil, kostet den 239 900 kroner. Søstermodellene iOn og C-Zero kom
bare noen måneder senere, til omtrent samme pris.
De tre bilene solgte i bøtter og spann i 2011, men fikk et problem da Nissan Leaf kom på
markedet senere samme år. Nissans elbil hadde en pris på 255 000 kroner, men samtidig var
den større, og romsligere, og den ble av mange opplevd som mer moderne enn de tre
forgjengerne.
Mitsubishi, Peugeot og Citroën svarte med å sette ned prisene med omtrent 50 000 kroner, og
dermed var priskrigen i gang. I dag ligger prisen på iMiEV på 140 000 kroner, mens den
billigste versjonen av Leaf koster 188 300 kroner. Ifølge miljøpolitisk rådgiver og elbilekspert
Susanne Bondevik i NAF har introduksjonen av stadig nye modeller de siste årene også
bidratt til prispresset.
– I tillegg har for eksempel Nissan Leaf forbedret rekkevidden på sine modeller i løpet av
denne tiden. Det kan ha bidratt til at attraktiviteten til de eldste modellene her har tapt seg
relativt sett til det å investere i en ny, sier Bondevik.
Teslas Model S, som kom på markedet i 2013, synes å ha holdt seg meget godt i pris fra
start. I perioden 2013 til og med første kvartal 2016 har prisen falt 18,2 prosent. Ser man på
prisutviklingen for alle biler i denne årgangen, havner Tesla på en imponerende femteplass.
Stor etterspørsel i forhold til tilbudet de første årene kan være noe av forklaringen. Og i
motsetning til de ovennevnte bilene har nyprisen for en Model S dog blitt høyere i løpet av de
siste årene. Mens Model S 85 kostet 506 700 kroner i januar 2013, kostet den 587 000 kroner
i juli 2015.
– Noe av grunnen til at Tesla har holdt seg godt i pris, er at prisene på nye biler har økt de
siste årene. Det kommer til dels av makroøkonomiske faktorer; utviklingen i dollarkursen har
vært gunstig for Tesla-eiere, sier hun.
Tesla har heller ikke opplevd den samme konkurransen som i billigsegmentet.
– Per i dag er Model S eneste bil som er konkurransedyktig på rekkevidden mot et fossilt
alternativ, og eneste elbil for segmentet som har behov for en større bil; den dekker dermed et
annet behov enn for eksempel Nissan LEAF eller e-Golf, sier Bondevik.

Det ser imidlertid ut til at bruktprisene på billigmodellene er i ferd med å stabilisere seg. Ser
man på 2014-modellen av Nissan Leaf, er ikke prisfallet til og med første kvartal 2016 veldig
mye større enn for en Tesla.
Modellene som har kommet på markedet i 2014 eller senere, ser generelt ut til å holde seg
godt i pris. Både Volkswagen e-Golf og e-UP! har falt mindre i pris enn sine bensin- og
dieseldrevne tvillinger fra 2014 til og med første kvartal i år. Renault Zoe har også hatt et mer
beskjedent prisfall i perioden.
Disse tallene er imidlertid mer usikre, siden bilene er nye og det ikke er lansert nyere
versjoner av dem. Ifølge Bondevik kan lang leveringstid ha spilt inn på tallene for e-Golf og
Zoe.
– Tilgangen på e-Golf har dermed vært langt lavere enn etterspørselen i en periode. Zoe kom
også noe sent på grunn av ladeproblemer, som skyldtes at ladekablene ikke var gode nok.
Nissan har vært proaktive med å signalisere økt rekkevidde i kommende modeller, noe som
kan ha påvirket bruktprisene negativt, sier hun, og legger til:
– I tillegg har Leaf vært i markedet en god stund lenger enn e-Golf og Zoe.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA