Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trengt ladelokk

Startet av Go-carter, torsdag 07. juli 2016, klokken 21:07

« forrige - neste »

Go-carter

Jeg har vært borte en ukes tid, og fryktet at når jeg kom tilbake ville jeg ha en bil full av feilmeldinger. Dette var utrolig nok ikke tilfelle, og både dagen jeg kom hjem, og de to påfølgende dagene fungerte bilen knirkefritt. Etter at jeg parkerte den etter en kort tur i går på 90% SOC, lot jeg være å plugge den i laderen (når skal jeg lære...) og den stod frem til dag. Når jeg skulle ut i dag ville ikke hovedreleet koble inn, og jeg fikk samme "feilmelding" som jeg får nå-og-da det siste halvåret, nemlig blinkende power limit og lysende 12-v lampe. Jeg plugget i laderen som pleier å fikse dette problemet, men nå blinker (!) batteri-symbolet på dashbordet. Plugget i 12-v lader for sikkerhets skyld, og det trengte også en del lading.

Hvordan har batteriet plutselig kjølt seg ned over et drøyt døgn uten tilkoblet 230v-strøm? Har jeg hull på isolasjonen, eller kan f.eks. 12-v styring/power til batterivarme ha slått seg vrang? Kan jeg satse på å ha en kjørbar bil i morgen tidlig, eller kan det dukke opp mer snacks av lysende lamper i dashbordet om/hvis/når batteriet blir varmt?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

stradivaria

Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

Go-carter

Sitat fra: stradivaria på søndag 01. mai 2016, klokken 20:42
Check 12v battery, might it lost capacity?

Seems like that could have been an issue. After 15 hours on both 230v and 12v charger, this morning it was charging again and with almost a full battery :)

Quite odd, as the 12v-battery in the car is only about 2 years old.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Conny J

Check the ground connection of the 12 V Battery, IT seem to be a weak point.
Got alarm 12V low suddenly, put on charge no problem and Battery was ok. Thighten the ground volt, and now everything is ok.
Conny J

Go-carter

I will do. My girlfriend drove without the cover on the fuse box the other day, and as a habit she put her cellphone on top of the fuses (didnt notice the cover was gone). After just 2-3kms, the car lit up all warning lights and stopped. When I came to rescue her, the car was acting completely normal, and has been since.

I think this may indicate that there is a fuse or something that has a bad connection in the fuse panel, and this may also be the reason for all my other 12-v related issues lately.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

VWspirit

Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Go-carter

Det kan så absolutt hende, ja. Jeg skal ta en kikk under dashbordet i kveld eller i morgen, og se om jeg finner syndebukken som er beskrevet her :)

Alternativt vet jeg at det sitter 2-3 kabler og sikringer ut fra plusspolen til batteriet, så det kan jo hende det er noe galt der. Men det kjøper jeg ikke, spesielt etter tilfellet med mobilen på sikringsboksen. Tror heller jeg skal ta med meg multimeter eller prøvelampe, og trykke litt rundt der.

Jeg har hatt den mistanken tidligere og derfor sjekket to sikringer som kommuniserere med BMI, men de var fine og faste i fisken.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Hafting

Sitat fra: Go-carter på søndag 01. mai 2016, klokken 19:37

Hvordan har batteriet plutselig kjølt seg ned over et drøyt døgn uten tilkoblet 230v-strøm?

Dette er en vanlig feil på en del thinker. Zebrabatteriet må holde 250°C internt for å virke. Derfor er det i utgangspunktet godt isolert. Men det vil alltid tape litt varme fordi temperaturen ute er lavere. Derfor har det en 180W varmekilde som bruker strøm fra batteriet.

Med tiden blir varmeisolasjonen dårligere. Batteriet er isolert med doble vegger med vakuum imellom, på samme måte som en termosflaske. Om det lekker luft inn, øker varmetapet. Når batteriet taper mer varme enn 180W, klarer ikke den interne varmekilden å holde det varmt mer enn noen timer - og så slår batteriet seg av. Deretter fortsetter tempteraturen å falle ned mot utetemperaturen.

Når du setter i pluggen, brukes et annet varmeelement på 600W. Det er nok til å varme opp batteriet selv med dårlig isolasjon. Men som du har sett, kan det ta litt tid! Jo lenger batteriet har stått og kjølt seg ned, jo lenger tid tar det å varme det opp igjen.

Det er ikke noe problem når man kjører. Motoren trekker mye strøm, og indre motstand i batteriet gjør at dette strømtrekket holder batteriet varmt nok. Det kan til og med bli for varmt, så kjøleviftene starter. Men når bilen står stille, er det verre. Hvis du har dette problemet, må du simpelthen planlegge så du alltid får plugget inn når du parkerer.

Thinken min har samme problem. Jeg fikk bekreftet det ved at noen koblet diagnoseutstyr til BMI. Da kan man se på en PC hva som skjer: temperaturen faller langsomt. Når den kommer under et bestemt antall grader, skrur BMI på varmeelementet. Da skal temperaturen stige igjen. Hvis temperaturen fortsetter å falle selv om elementet bruker 180W, betyr det at varmeisolasjonen er for dårlig.

Har fått tips om at det går an å ta ut batteriet og få pumpet ut luft så vakuumet blir bedre. Men det er ikke helt enkelt å få ut et batteri på 260 kg. :-/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA