Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordfeilbryter Type B

Startet av madmartigan, mandag 29. august 2016, klokken 19:00

« forrige - neste »

madmartigan

Hei!
Da kom den fryktede dagen...  :'(
Fruen kjørte bilen hjem fra jobb og fikk plutselig rød trekant. Det er vel varsel på isofeil/høyspentfeil.
Hun kom seg hjem da, men nå vil ikke bilen mer.

Når man skrur på tennning skjer dette:
Power limit blinker
Rød trekant er tent
SOC kryper sakte opp til % status (ikke som vanlig da nåla kjapt stiller seg på plass)
Økometeret stiller seg på 0 (sånn sett normalt)
Bilen tar ikke lading.

12v batteri tror jeg er ok, har akkurat ladet det helt opp, men skal sjekke med multimeter.
Kan dette være slutten for Zebra-batteriet?
Eller kan det være en annen feil? Har ikke brukt varmeapparatet på flere uker, så det kan vel ikke være isofeil fra det?

Noen med peiling på diagnose i Trondheim?
Jeg vet ikke engang hvilket verksted jeg kan levere den til.

Alle tips/råd og dommedagsprofetier mottas med takk  :)

madmartigan

Innspill?
Vet ikke hva jeg skal gjøre.   :(
Ser dessverre ut som jeg må selge den som delebil...

Arnie

I halvsovende Trondheim Thinkers har vi diagnoseutstyr for Think City. Ring Per Magnar Skånøy 987 40 489.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).


madmartigan

Per Magnar er på ferie, så får ikke tatt diagnose nå.
Men det ser ut som jeg har en delebil til salgs. Fungerte ypperlig frem til nå.

Rød 2009 modell
47000 km
Byttet PCU og varmekolbe
Har to ladekladder
DAB-radio
Alt annet virker

madmartigan

Noen andre i Trondheim som har peiling?
Skulle gjerne vist om det er pcu eller batteri som er gåent for å vurdere hva jeg gjør videre med bilen...
Betaler selvfølgelig for bistand.

Warlock

Har ikke diagnoseapparat dessverre.
Hvilken generasjon PCU har du?
Fikk du sjekket ut 12V?
Siden du nesten mistenker varmekolben, kanskje du kan prøve med å bytte HW-tilkoplingen med en blindplugg?
Er selv i Trondheim, men vet ikke helt hva jeg kan bidra med (har dog tatt ut PCU to ganger på damas bil for å bytte sikringer, så om du kommer dithen og må ut med PCU kan jeg sikkert bistå...)

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

madmartigan

Hei!
Takker for svar.
Jeg har veldig lite peiling på det tekniske når det gjelder Think. Er usikker på hvilken PCU det er, hvordan ser man forskjell?
Understellsnummer er: YYCFT26BX8J005177
Registreringsår: 2009

12V batteri gammelt, har litt lavere spenning enn nytt, har prøvd med ladestrøm på også, ingen forskjell
Heller ingen sikringer har gått i "hanskerommet".

Ser det er en blindplugg i PCU. Mulig det er der AC skal kobles til?
Så jeg må ha en blindplugg i tillegg for å koble ut varmekolben, eller kan jeg flytte over den som står der?

Samboeren min kjørte bilen da dette skjedde. Hun fikk trekantlampa (isofeil) mens hun kjørte. Likevel stoppet ikke bilen. Hun kom seg hjem men etterpå ville den ikke gå.
Kan dette fortelle noe om det er batteriet eller noe annet?
Så er det at eco-meter stiller seg på 0 som normalt. Det symptomet stemmer ikke med batterihavari (var det noen som skrev på forumet her) Har søkt og søkt i forskjellige tråder her på forumet til jeg ble blå.

Hvordan lage en blindplugg? Må kanskje starte der...

Warlock

Ja, det må stå en sånn firkantet/oval plugg i begge uttakene for at bilen skal virke. Du kan selvsakt bytte om på de to, da uttakene er helt like, men det må like fult stå noe i hver plugg.
Det er egentlig bare en kortslutning mellom to pinner inni der som er nødvendig men å stikke bnders inn i en 400V plugg er virkelig ikke noe jeg vil anbefale.

Det å lage en blindplugg er jo egentlig ikke vanskelig, det er bare å kutte av lederne på varmekolben og fjerne/isolere kablene. Dette gjør derimot det svært vanskelig å bruke varmekolben senere selvsakt. Nå vet vi heler ikke om det er varmekolben som er gåen. Man kan starte med å undersøke denne med et multimeter. Det skal være uendelig motstand en vei og bare et diodefall over hovedlederne i den andre retningen. Om du har tilgang på en megger skal det være ingen kontakt mellom jord og hver av de to kontaktene. (Kontaktene er de to store i pluggen inn til varmekolben). Dersom du ikke får tak i måleutstyret beregnet for thinken fra Trondheim Thinkers kan jeg komme innom med en blindplugg en dag slik at en kan teste om bilen starter da (men jeg må ta den ut av bilen til dama først). Jeg har dog dessverre ikke mulighet denne uka...

Warlock

Sitat fra: madmartigan på tirsdag 09. august 2016, klokken 13:52
Er usikker på hvilken PCU det er, hvordan ser man forskjell?
Understellsnummer er: YYCFT26BX8J005177

Hmm, en liten korrigering til meg selv her, nå som elbilwiki er oppe igjen ser jeg at du har Generasjon 1 motor og PCU  ( http://elbilwiki.no/index.php/Ny-Think#PCU_og_motor ). Da skal du etter det jeg vet ikke trwnge ekstra blindplugg (du har runde plugger?) og du kan enkelt og greit bare kople helt fra varmekolben uten å få problemer. Dette kan nok bekreftes av andre på forumet før du tester :)

madmartigan

Hei Warlock!

Tusen takk for utfyllende svar! Og beklager sen respons.
PCU har runde plugger ja, så da er det vel en GEN1.
Jeg skal teste å koble ut varmekolben i kveld da.

madmartigan

Da har jeg prøvd å koble fra varmekolben.
Ingen endring  :'(
Sikkert umulig å selge denne som delebil også når jeg ikke vet hva som er galt en gang...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA